Författare Ämne: Tors hammare  (läst 3776 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Tors hammare
« skrivet: augusti 11, 2007, 19:02 »
Brukar sommartid gå upp till mitt hus i Vikingareservatet och sitta och prata med de många besökare från när och fjärran som kommer dagligen. Man får mycket annorlunda information på det sättet. I dag hade jag t.ex. besök av en rysk historiker och när jag berättade om asagudarna och Tors hammare Mjölner blev han extra intresserad. Blixt på ryska heter uppenbart Molnija, åtminstone enligt honom. I Ynglingasagan läser vi att Odin med följe kom från öster: ”Öster om Tanaqvisl ligger i Asien Åsaland och huvudborgen i landet kallas Åsgård. I borgen var en hövding som kallades Odin.”
Vad tror ni? Kan Molnija och Mjölner komma från samma ursprung och ska detta kanske sökas borta i öster?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Tors hammare
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2007, 21:28 »
Det är känt sedan gammalt att Mjolnir är släkt med fornslaviska mlunij "blixt" , fornpreussiska mealde "blixt" och lettiska milna, åskgudens Perkuns hammare. Dock är det knappast fråga opm direkt lån eftersom mjolnir kommer från ett annat avljudsstadium än de baltiska och slaviska orden.
I stället rör det sig säkert om ett mycket gammalt gemensamt ord för "blixt".

Detta är f ö ett av många ord som inom den indoeuropeiska språkfamiljen förekommer just i germanska, baltiska och slaviska språk, men ingen annanstans.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Tors hammare
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2007, 22:26 »
Har hört förklaringen att Mjölner ska förstås som "krossaren" (ordagrant den som maler till mjöl/pulvriserar) med samma stam som i det gamla germanska ordet för "kvarn" (skånskans Mölla, engelskans Mill o s v) och vårt vanliga "mjöl".