Författare Ämne: Oden - blodsbroder med Loke  (läst 6680 gånger)

Utloggad Annika113

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Oden - blodsbroder med Loke
« skrivet: augusti 06, 2007, 21:01 »
Jag har länge undrat hur det kommer sig att Oden blir blodsbroder med Loke.
Någonstans läste jag om att det hade med någon slags resa att göra. Är det någon som vet något mer?
Tacksam för svar!  :)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Oden - blodsbroder med Loke
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2007, 15:50 »
Blodsbroder eller Fosterbroder?
Hittade en notis som nämnde fostrabrödralag dem emellan, och för att bli fosterbröder räcker det med att uppfostras tillsammans. Något som verkar vara ganska vanligt i den isländska sagavärlden.
/S
Qui tacet, consentit

Utloggad Annika113

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Oden - blodsbroder med Loke
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2007, 12:07 »
Tack för svar!
Någonstans läste jag också om att det skulle ha varit i samband med en resa. Det verkar ju vara en historia för bra för att inte berätta. :)
Nåväl, någon gång ska jag väl orka läsa allt Snorre Sturlason skrivit. ;)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Oden - blodsbroder med Loke
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2007, 13:21 »
I Eddan finns en dikt som heter Loketrätan. I den diktens nionde vers kan vi läsa:

Minns du, Oden,
när vi i urtiden
blandade blod tillsamman;
öl smaka
du sade dig ej skola,
om det ej at oss båda bures.

Att oden och Loke blandat blod tillsammans kallas då för fostbrödrarlag. Det förband två män starkare till varandra än vad ett vanligt blodsband gjorde. Dels kunde fostbrödrarlag uppkomma om två unga män uppfostrats och sedan stridit tillsammans. Dels kunde detta uppkomma mellan två kämpar som inte kunde besegra varandra. Då stack de båda kämparna ner var sina blodiga nävar under en torv och svor en ed och tog gudarna till vittne. Därunder hade de kvar sina nävar tills såren läckts. De hade alltså blandat blod med varandra. Om den ene sedan dödades var det den andres plikt att hämnas. Denna sed anses vara urgammal hos germanerna. Herodotes meddelar oss att även skyterna ska ha använt denna sed. I de isländska sagorna kallas riten för  ganga undir jarðarmen. För den som vill veta mer detaljerat om riten bör läsa Gisla saga súrsonar kapitel 6. Även i Fóstæðfra saga kan vi läsa om detta.

Utloggad Ingemarn2000

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Oden - blodsbroder med Loke
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2008, 02:02 »
Förhållandet Oden-Loke är mer komplicerat än ett blodsbrödraskap. Det handlar snarare om ett dualistiskt förhållande. Om Oden är dagen är Loke natten alternativt det goda som behöver det onda för att bli en helhet. Oden antyds dessutom av bl.a. Dumezíl vara tvekönad vilket också Loke är då han i skepnad av en märr förför Svadilfare och nedkommer med Sleipner. Därav blir anklagelsen mot Oden och Loke i Lokasenna begriplig. Även i Helgikviðae förekommer sådana antydningar mellan Gudmund(Oden) och Sinfjötle (Loke)

Citera
Guðmunðr:
   Föga minns du förste      -   av forntidsöden. 
   då ädlingen du lastar      -   med osanningar;
   du har ätit         -   vargens läckerhet
   och egna bröders      -   bane varit,
   ofta sår sugit         -   med svala läppar
   och i stenrösen gömt dig   -   hatad av alla. 

Sinfjötle:
   Du var en vala         -   på Varins ö,
   illistig kona         -   som med lögner kom;
   ingen man          -   du äga ville
   i brynja sluten         -   utom Sinfjötle. 

   Du var valkyria         -   vidriga trollmö,
   grym och avskyvärd      -   hos Allfader;
   du vållade att alla      -   einheriar stredo
   för din sak         -   Svekfulla kvinna!
   
   Ulvungar nio         -   på Sagas näs
   vi födde         -   men ensam är jag fader. 

Guðmunðr:
   Ej var du fader         -    till Fenresulven,
   den äldste av alla      -   det kan jag minnas,
   ty gälld du låg         -   för Gnipalunden
   av tursamör         -   på Tornäset. 

   Du Síggers styvbarn      -   under jorden hemma
   van vid vargatjut      -    i skogarne ute,
   över dig          -   all ofärd kom,
   sen din broders bröst      -   du genomborrade. 
   Du namnkunnig vart      -   av nidingsdåd,
   du Granes brud         -   på Bråvallarne,
   där gullbetslad du var      -   och bråd att löpa;
   matt jag dig ridit                  -   mången resa,
   trött under sadeln      -   du troll! utför bergen!

Här har skalden blandat ihop Loke och Höðr medan Sinfj@tle ju i första hand bör knytas till Balðr/Höðr.  Guðmunðr - den gamle dödsguden vid Glasisvællir -har här Óðinns gestalt och det dualistiska förhållandet med Loke framträder klart.  Loke är tvåkönad och därigenom också Oðínn.  Han säges här ha varit både Sigyn och Angerboda och varifrån hans häst Sleipner kommer anspelas också på i “där gullbetslad du var och bråd att löpa“.  (Se Lókasenna). 
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 07:39 av Gorm »

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Oden - blodsbroder med Loke
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2008, 14:53 »
Hej Ingemar!

Visst är förhållandet mellan Loke och Oden mer komplicerat än fostrabrödralag. Det är också som du säger att båda gudarna kan vara tvekönad. Men jag har en fråga: menar du att de båda gudarna är en och samme gud eller att vi ska uppfatta dem som ett slags tvillinggudar, typ Frej/Freja? Vore intressesant om du kunde utveckla din ståndpunkt eftersom jag själv håller på att skriva om just Oden, företrädesvis den tidiga kulten av honom.