Författare Ämne: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?  (läst 8793 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« skrivet: augusti 03, 2007, 11:48 »
Hej,

Jag har som egen friskvårdsaktivitet sprungit runt i nejden omkring mig och besökt ett antal bronsåldersrösen i sommar. Vissa rösen har en skylt med beskrivning och där står det alltid "Ytterst få boplatser från bronsåldern är kända i landskapet".

Är det pågrund av uteblivna arkeologiska utgrävningar?
Finns det belägg för att bronsåldersmänniskorna levde ett mer "rörligt" liv i norr??
Finns det någon litteratur som beskriver bronsålder i norr???
Jämfört med järnåldern bodde bronsåldersmänniskorna "längre" ut i naturen än i järnålderns odlingslandskap??

Massa frågor men man måste ju passa på med så många kunniga forumsbesökare  ;)

Mvh,
/Micke

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2007, 16:23 »
Hej,
Att få bronsldersboplatser är kända betyder just det - kända. Om högarna finns, så finns säkerligen boplatserna. Men eftersom det byggs relativt lite motorvägar och förorter i Norrlan så är de inte upphittade och utgrävda. Därom bör man inte klaga, utan vara glad att landskapets fornlämningar inte rovgrävts på några veckor med exploatörens grävskopor flåsande i nacken.
Baudous "Norrlands forntid", som har några år på nacken är väl den mest tillgängliga litteraturen om ämnet.

Troligen var inte befolkningen vid kusten nomadisk i det ordets betydelse. Fram till mitten av 1980-talet trodde arkeologerna att bronsålderns människor faktiskt levat som kringflackande fårherdesfolk även nere i Sydsverige, för de enda "boplatser" man hittade var lite skärvstenshögar. Men när man började använda grävmaskinen för större avbaningar sprutade långhusen upp ur marken... Samma förhållande gäller troligen också för Norrlands kust.

Det kan vara värt att notera, att bronsåldern ser en viss kustkoncentration av monumentala gravhögar inte bara i Sverige utan även i Finland. I Finland har man tolkat det som en ökad betydelse av handel och utbyte med Östersjön som främsta kommunikationsled. Norrland måste nog sättas i samband med hela Östersjökustens utveckling under denna tid, inte bara stirra sig blid på Sydsverige.
Samtidigt ska man komma ihåg att man inte nödvändigtvis bodde precis invid rösen och högarna, utan lite mer i inlandet. Fast nära vattendrag.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2007, 16:37 »
Samtidigt ska man komma ihåg att man inte nödvändigtvis bodde precis invid rösen och högarna, utan lite mer i inlandet. Fast nära vattendrag.
Detta tror jag är en mycket viktig förklaring till varför så få boplatser är kända från bronsålder. Under (yngre åtminstone) järnåldern förlade man ju gravfältet nära boplatsen, och man får direkt ledtrådar till var gårdarna låg. (Därmed inte sagt att det alltid går att hitta gårdslägena, kan vara nog så svårt.) Under bronsåldern däremot låg ju gravarna, framförallt de högt belägna rösena, troligtvis ganska långt från gårdarna och man får ingen hjälp på traven där för att hitta bosättningarna. För Sydsveriges del gäller väl att den större exploateringsgraden gör att man ofta "snubblar på" bronsåldersboplatser, men i Norrland är det nog svårare.

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2007, 17:43 »
Den snabba landhöjningen spelar troligen också in. Bronsåldersboplatserna har troligen i många fall "åkt upp ur" kulturbygden och ligger nu i skogsområden där de är svåra att hitta.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2007, 12:52 »
Det är nog en fördel med att bo här uppe med myggen att många fornlämningar är kvar i backen  ;) Måste vara lite frustrerande ändå för en arkeolog att oftast få göra utgrävningar med exploaterarna flåsande i nacken. Får en svensk arkeolog någonsin gräva där man "vill"?? Är det annorlunda utomlands??

Jag har ett antal bronsåldergravrösen alldeles intill där jag bor, i en del av nejden som förmodligen inte vart bebodd under historisk tid. Har vart där en hel del och strosat, försökt att "läsa" landskapet vart bronsåldersfolket skulle kunnat ha bott. Besitter inte några speciella kunskaper om boplatstecken eller arkeologens knep hur man läser landskapet. Går mest på " UJ" här var det fint!" :) och på senaste promenaden gick jag en ny väg och fick knata över ett litet berg och precis när jag kommer krönet ca 30 meter ovanför rösena blev det ett "UJ! här har man kunnat bott själv". En vacker liten vik nedanför, havet gick och se mellan träden. När jag står där och njuter av utsikten vänder jag på huvudet och där står en skylt som talar om att här finns det en stenåldersboplats!!! Festligt ändå att där tänker man lika som stenåldersmänniskorna. :)

En liten fråga på slutet. Eftersom bronsåldern är så nära stenålder finns det inga teorier om att man bosatte sig enligt stenåldersprincip? Skyddad vik med söderläge men kanske även ett större intresse för odlingsbar mark??

Tack Åsa med för boktipset!!

/Micke


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2007, 13:22 »
I Mälardalen har man påträffat bronsåldersboplatser under järnåldersgravfält. Hur ser det ut i övriga landet?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2007, 19:02 »
En liten fråga på slutet. Eftersom bronsåldern är så nära stenålder finns det inga teorier om att man bosatte sig enligt stenåldersprincip? Skyddad vik med söderläge men kanske även ett större intresse för odlingsbar mark??
Jo, tror du har rätt i att samma förhållanden som man uppskattat under senare tid (typ söderläge, skyddad vik mm) har varit betydelsefulla i alla tider. Jag brukar försöka tänka så här när jag funderar på boplatslägen för t.ex. bronsålder:

Bortse från dagens vegetation. Det som idag är en snårig granskog kan ha varit en superb glänta på bronsåldern.

Landhöjningen har redan nämnts. Där jag bor (Stockholm) är 15-metersnivån intressant för bronsåldern, var strandlinje 1000 f.Kr. Skyddad vik - javisst - men man måste ta fram vad som var skyddad vik med den strandlinjen, kan idag vara en oansenlig sluttning högt upp i skogen.

För bronsåldern i södra Sverige var ju lättbrukade lerjordar intressanta dvs. glacial lera, gränsande till morän. Om man kollar på en geologisk karta var man har glacial lera på "lagom" nivå, och kanske nära till någon vik, så har man ju en god kandidat. (Har t.ex. ett sådant favoritläge här i Bromma: övre delen av Ålstensgatan för er som råkar känna till området). Leta efter små relativt stenfria (rentav stenröjda?) plättar på sådan typ av lermark, kan vara gammal åkermark och bosättningen bör då inte vara långt därifrån. För Norrlands del måste man dock ta hänsyn till den senare introduktionen av jordbruket, åtminstone i inlandet.

Man kan ha i minnet också att före man stallade kreaturen på vintern (dvs. före järnåldern) så hade man ju inte så mycket egentligt ängsbruk och man behövde därmed lermarken enbart för själva åkrarna, inte så stora ytor således. Man anser ju också att man antagligen flyttade bosättningen efter några decennier, när den ogödslade jorden hade gjort sitt. Under järnåldern ökade kraven på större sammanhängande lermarker som kunde utgöra åker resp. äng.

Lika viktigt som ett skyddat boplatsläge är en bra dränering. Fuktiga sänkor är inga bra boplatslägen när höstregnen sätter in. Att äldre tiders gårdar ofta låg högre än deras sentida efterföljare tror jag inte bara beror på landhöjningen, utan också på att man inte haft utdikning i samma utsträckning som i sen tid. Detta gäller kanske främst när man jämför vikingatida/medeltida gårdslägen med sentida. (Det här är mina egna intryck, kanske finns någon som säger emot?)

Det trista är att man sällan får något "facit" på sina gissningar, å andra sidan kan man ju få lyckligen leva vidare i sin tro att man hittat boplatserna   :lol:

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2007, 19:04 »
Men Gorm, förresten, hur ser du ut? Tröttnade du på din gamla nuna?  ;D
/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2007, 19:06 »
Det är ju min gamla nuna, simpsonstyle! :) Omväxling förnöjer.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2007, 19:11 »
Ja omväxling förnöjer! Kan vi byta hår du och jag kanske?  ;)
/Mats

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2007, 11:21 »
För bronsåldern i södra Sverige var ju lättbrukade lerjordar intressanta dvs. glacial lera, gränsande till morän. Om man kollar på en geologisk karta var man har glacial lera på "lagom" nivå, och kanske nära till någon vik, så har man ju en god kandidat. (Har t.ex. ett sådant favoritläge här i Bromma: övre delen av Ålstensgatan för er som råkar känna till området). Leta efter små relativt stenfria (rentav stenröjda?) plättar på sådan typ av lermark, kan vara gammal åkermark och bosättningen bör då inte vara långt därifrån. För Norrlands del måste man dock ta hänsyn till den senare introduktionen av jordbruket, åtminstone i inlandet.

Tjena Mats!

Jag kör nog ungerfär med samma princip som du för letandet. Har även mixtrat med kartprogram för att få strandlinjen på rätt plats och försökt skapa 3d-bild av kartor( väldigt knöligt må jag säga med de programvaror jag testat). Fugawi är den minst krångliga jag testat men det kke finns speciella för arkeologer???

Hur stor var en åkerteg på bronsåldern? Tycker synd om ev bosättare i trakten av rösena jag nämnt för det är så OTROLIGT mycke sten i marken.

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2007, 11:46 »
Måste nog konsultera böckerna för att kunna svara, t.ex. "Jordbrukets historia, de första femtusen åren". Har föreställningen att åkertegarna var rätt små här i Sverige under bronsåldern, några tiotal meter i sida kan nog räcka, dessutom oregelbundna i formen.
Betr. sten så kunde man ju i viss mån parera stenen i den tidens åkerbruk, speciellt om det bedrevs i hackbruk dvs. utan årder/plog (även stenig jord kan vara bördig, speciellt om den aldrig varit ursvallad, typ sydsvenska höglandet). Men även om årder användes kunde man parera stenar i begränsad omfattning, var säkert knöligt ju mer sten det var i åkern förstås. Var väl egentligen först under medeltiden och senare som det blev ohållbart att ha större stenar i åkern, när man började bruka harvar och vändplogar.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2007, 19:53 »
Kollade lite vad Stig Welinder säger i ovan nämnda bok. Från Gotland finns fornåkrar från yngsta bronsålder (s.k. Celtic Fields), parceller som i allmänhet är 600 - 1000 kvadratmeter, alltså som en inte alltför liten villatomt. Men det är nog svårt att säga något generellt om detta som gäller för andra delar av Sverige, det är ju säkert många lokala förhållanden som styrt detta.

Från Smålands och Västergötlands skogsområden (och en del andra håll i södra Sverige upp till Värmland, Uppland) finns istället röjningsröseområden från slutet av bronsåldern och äldre järnålder. Stora sammanhängande områden med tätt liggande, ganska små röjningsrösen. Sannolikt har man inte brukat hela dessa områden samtidigt utan bara små delar åt gången, men det finns där inga synliga avgränsningar mellan ev. åkerparceller. Överhuvudtaget verkar det (enl. Welinder) som om fornåkrar (utöver lite årderspår osv.) inte har hittats i Sverige från äldre tid än typ 700 f.Kr. (Någon som kan instämma/invända?)

Kanske ska du hålla utkik efter små röjningsrösen där du är och letar efter bosättningar/åkrar? Eftersom du säger att det är väldigt stenigt är det nog sannolikt att man försökt få bort en del sten ur åkermarken åtminstone.

/Mats

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #13 skrivet: augusti 08, 2007, 10:13 »
Tackar Mats för informationen!

Man får även anstränga fantasin en hel del för att "klä" av landskapet och försöka få en bild av hur det såg ut då. Senaste turen jag gjorde fick mig och tänka om lite, innan stirrat mig blind på att havet skulle synas från boplatsen, men om man står uppe på stenåldersboplatsen och kikar in mot fastlandet så får man uppdukat en liten dalgång med lite flackare mark, en myr inte långt därifrån som kke var sjö och två skyddande berg i norr och söder. Marken har ändrat karaktär från stenigt till mera sand.

Men det är som du säger att det är svårt och kolla i facit :)

Har hört att man ska kunna hitta spår av forntida åkrar som fördjupningar/bassänger i landskapet?

/Micke


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersboplatser vid norrlandskusten (ångermanland)?
« Svar #14 skrivet: augusti 08, 2007, 10:22 »
Har hört att man ska kunna hitta spår av forntida åkrar som fördjupningar/bassänger i landskapet?
Det är just sådan "Celtic fields" som jag var inne på ovan, som uppträder som fördjupningar/bassänger. Man tror att fördjupningen beror på det upprepade sättet att hantera årdern på åkerjorden (fråga mig inte hur). Tror inte att den typen av fornåker är så vanlig i Sverige egentligen, förekommer däremot utomlands på kontinenten och i England. Har som sagts hittats och studerats på Gotland.

/Mats