Författare Ämne: Rösen och labyrint vid Kviberg  (läst 3704 gånger)

Utloggad Alruna

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Rösen och labyrint vid Kviberg
« skrivet: juli 26, 2007, 15:04 »
Hej! Jag söker information om tre fornlämningar i Kvibergs-området i Göteborg. Två av dessa är rösen, RAÄ Göteborg 109:1 respektive 110:1, och den tredje är en labyrint, RAÄ Göteborg 95:2. Informationen i Fornsök är knapp, och jag undrar

- har dessa lämningar undersökts, och finns det publikationer där de omnämns?

- finns det någon noggrannare datering än den som anges i Fornsök?

- kan 109:1 och 110:1 ha med varandra att göra - är de kanske samtida och del av samma gravkomplex?

- var kan jag finna utförlig information om rösen som gravskick? Jag är intresserad av hur och när gravskicket användes, hur rösen är konstruerade, vad man funnit inuti rösen som undersökts, etc.

- den ovan nämnda labyrinten är, mig veterligen - men rätta mig om det är fel - den enda på västkusten som inte ligger i direkt anslutning till kusten. Jag har hört talas om att den har undersökts för några år sedan av en utländsk arkeolog som menade att den är äldre än man tidigare trott, och sa att den kunde vara från århundradet innan Kristi födelse. Jag har inte kunnat finna någon källa för detta. Vet någon vem denne arkeolog är, samt var man kan finna ytterligare information om labyrinten ifråga, respektive information om labyrinter på västkusten?

Tack på förhand!

Utloggad lena.p.ä

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Rösen och labyrint vid Kviberg
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2007, 14:08 »
Hallo! Ring länstyrelsen dom har alla uppgifter som är dokumenterade.om det som du har hittat.