Författare Ämne: Skinnbåtar?  (läst 8232 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
Skinnbåtar?
« skrivet: juli 26, 2007, 11:52 »
Hej! Någon har kanske en rimlig uppfattning vad man använde sig av för båtar på bronsåldern? Hällristningarnas skepp påminner om Hjortspringbåten som eg är yngre än bronsåldern (350 f kr?). Den var en träbåt med sydda plank längs sidorna. Nu har jag sett ett danskt försök att rekonstruera en bronsåldersbåt med skinn/duk på träskelett ( se www.bronzealdercenter.dk ). Jag tyckte det var mycket intressant och la in det hela på ett annat forum om grönländska kajaker. Jag kan tyvärr inte länka direkt dit, men om ni söker på "scandinavian" och "flexibility in prehistorian SOF" (ej bara sista veckans inlägg) på följande: www.qajaqusa.org/cgi-bin/GreenlandTechniqueForum_config.pl?review=0
så kan ni läsa vad som diskuterats om detta. Björn Thomasson (mycket kunnig båt- och kanotbyggare) tror ej det är så troligt och hänvisar till Albert Eskeröds böcker där man hävdar att skandinaviska båtar uteslutande kommer från stockbåten som ursprung. Jag tror väl kanske också att detta nog är mest troligt efter vad som kan hittas i litteratur och vad man inte kan hitta fysiskt vid utgrävningar. Dock tycker jag det är en intressant idé och vill gärna höra fler uppfattningar kring detta. Kanske hade man linduk som duk över träskelettet istället för djurhudar. Kanske tjära att täta duken med (eller tjäran kanske inte användes förrän vikingatid?). Vet att något museum i norra sverige haft en älgskinnskanot och i England (tror jag) gjorde man på 70-talet ett experimentellt försök med skinnbåt med idé från hällristningarna som slog ganska väl ut. Så vad tror ni...?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Skinnbåtar?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2007, 16:34 »
Även skeppsexperten John Hale är av åsikten att bronsålderns båtar härstammar från stockbåtar. Han anser vidare att järnålderns båtar (bl a vikingatidens långskepp) är en fortsättning på samma utvecklingslinje:

http://www.users.globalnet.co.uk/~jasen01/texts/longship.htm

Det utesluter ju förstås inte att det kan ha funnits en och annan skinnbåt också under bronsåldern. Men själv tror jag att träbåtar var vanligast, åtminstone i södra skandinavien.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Skinnbåtar?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2007, 21:26 »
Intressant att läsa! Kanske inte så troligt med skinnbåtar ändå, men vem kan ännu veta helt säkert? En annan sak jag blev lite förundrad över när jag läste texten är att krigarna på bronsåldern faktiskt skulle haft dessa hornprydda hjälmar som i "romantikens vikingavärld" var vanligt (men som faktiskt på vikingatiden var ute ur mode). Så hornprydda hjälmar har alltså använts i alla fall tidigare, eller...?
Så frustrerad man kan bli av att inte veta säkert...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Skinnbåtar?
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2007, 14:03 »
Hornprydda hjälmar förekom under bronsåldern, men man tror att de mestadels användes för ceremoniellt bruk. I strid är de ju ganska opraktiska.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Skinnbåtar?
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2007, 20:59 »
Hornprydda hjälmar har säkert aldrig använts i strid där de vore helt livsfarliga eftersom de fångar hugg och är lätta att slå av. Visserligen skulle man kunna fästa dem ordentligt på huvudet men då skulle å andra sidan troligen ett kraftigt hugg eller slag mot ett horn bryta nacken på bäraren p g a den långa momentarmen.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Skinnbåtar?
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2007, 02:28 »
De rester av behornade hjälmar man hittat från bronsåldern bekräftar också att de var ceremonihjälmar, de är gjorda av alldeles för klent material för att tåla att användas i någon form av strid.

Så är ju förövrigt fallet även med de bronssköldar som hittats.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Skinnbåtar?
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2007, 22:10 »
Intressant med hjälmarna! Jag tror att många som vet att de inte förekom så frekvent på vikingatiden inte vet att de förekom på bronsåldern (även om det bara var i ceremoniellt syfte). I alla fall visste inte jag det...
En sak jag är lite besviken över är att jag inte kan hitta så mycket information om bronsåldern i norden. Jag hittar en del på nätet, men föredrar ärligt att läsa fysiska böcker.
Jag bor utanför Arlöv och hittar en del på Malmö Stadsbibliotek. Men... ett stadsbibliotek borde väl ha mer utbud vad gäller arkeologi och skeppshistoria än vad jag upplever att de har? Har någon fler tips på forum med kunniga personer i dessa ämnen..?

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Skinnbåtar?
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2007, 13:38 »
Har hittat mer på biblioteket nu (letade i fel hylla innan). En intressant möjlighet beträffande hällristningarnas skeppsbilder skulle kunna vara att det är kanoter med utriggare. Göran Burenhult har tydligen gjort två praktiska försök med detta som skulle ha fallit väl ut. Den andra (stockbåten) med utriggare höjdes i relingarna med klinkbyggda brädor (som senare tiders nordiska båtar). Intressant och kanske mer troligt...?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Skinnbåtar?
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2007, 22:45 »
Det är lätt att föreställa sig hur det för norden unika klinkbygget skulle kunna utvecklas ur stockbåtar (med eller utan utriggare) genom att man "bygger på" stocken med ett eller flera bord och så småningom också förstärker den med invändiga spant.

Däremot är det mycket svårt att föreställa sig hur en skinnbåt, där man ju först måste bygga stommen och sedan spänner på "bordläggningen" skulle kunna utvecklas till klinkbygge där man gör precis tvärt om. Däremot borde skinnbåt --> kravellbygge vara en mera trolig utvecklingsväg.

Utriggare/katamaraner är ju en vanlig teknik globalt sett, men det finns såvitt jag vet knappast några belägg för att den använts i Nordeuropa.  Känner någon till något sådant (historiskt eller arkeologiskt)?

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Skinnbåtar?
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2007, 19:13 »
Jag skrev nog lite förhastat... om jag förstår det rätt så är det en Sven Österholm som skriver om sina försök med utriggarkanoter i en bok som Göran Burenhult haft medförfattare i. Det är "Ajvide och den moderna arkeologin". Jag menade inte heller att dessa skulle vara skinnkanoter utan försöken gjordes helt med urholkade trädstammar. Jag hittar inte heller nu om det var i denna boken eller en annan av Göran Burenhult (Nordens fornhistoria 2 - ej helt säker på att titeln är så här?). Hur som helst har jag för mig att han nämnt att man skulle ha hittat hål på sidan av någon stockkanot i norden - möjligen för utriggare?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skinnbåtar?
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2007, 09:43 »
Har för mig att det finns en och annan hällristning som kan indikera utriggare också, men det går ju som bekant att utläsa nästan vad man vill ur hällristningar.
Hur som helst var nog rankheten ett av de större problemen med stockbåten, speciellt om man gav sig ut på havsvikar och större fjärdar. Det är inte osannolikt att man funderade och experimenterade med olika lösningar för att göra stockbåtar stadigare, och en lösning med någon form av utriggare kan ha varit ett alternativ även i våra farvatten.

/Mats

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Skinnbåtar?
« Svar #11 skrivet: augusti 20, 2007, 10:57 »
I byn Varuträsk (där jag bor) ska det hittats en stockbåt med hål för utriggare. Båten finns nu på Skellefteå museum.