Författare Ämne: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar  (läst 55449 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #80 skrivet: augusti 06, 2009, 08:36 »
Aha, vilken cirkus! Fattar förresten inte varför just miljödomstolen av alla instanser skulle gå "skylt-uppsättares" ärenden. Min idé om en fin miljö kring Ales stenar är lugn och stillhet (så som det var i maj när jag var där, innan Bob hade satt igång för säsongen), och frihet från en massa tveksamma informations-skyltar.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #81 skrivet: augusti 06, 2009, 08:46 »
Har inte sett något i stil med Atlantis och Mars, och inte heller några Curry-linjer och riktade kraftfält och sån't (även om jag tror att han är nära den riskzonen också).

Ja, Curry-linjerna kanske inte är så långt borta i Bob's teori-smet. Såg just att hans samarbetspartner Nils-Axel Mörner är en ivrig förespråkare för dessa linjer (tillika slagrute-man).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Currylinjer

/Mats

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #82 skrivet: augusti 31, 2009, 23:17 »
Arkeologi handlar i grund och botten om att ta in astralvibbarna.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #83 skrivet: september 01, 2009, 07:00 »
Jag har redan kommenterat denna fråga här: http://arkland.wordpress.com/2007/08/01/nyfunnen-kalender/

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #84 skrivet: september 02, 2009, 23:12 »
Mycket intressanta fakta som du presenterar här Lars. Jag har ofta förundrat mig över proportionerna i Granhults östra korvägg. Själv har jag räknat ut Skånes mittpunkt. Slår man ut avståndet från denna punkt till Granhult blir det exakt dubbla sträckan från Skånes mittpunkt till Ale stenar. Vi har alltså nu två helt säkra avståndsvariabler att tillfoga forskningen. Riksantikvarieämbetet borde genast tillskrivas så de kan sätta upp en skylt.

(PS. Skånes mittpunkt ligger mitt i Brännemöllaruinen i Höör. Vi i Skånska Akademien har fått kommunen så intresserade att man den 3 okt kommer att avtäcka ett stort monument på platsen. Jag själv kommer att hålla ett anförande om platsens relation till historien och omvärlden. Här finns således stora möjligheter att torgföra nya sensationella landvinningar inför en kunskapstörstande press. Tusan vet om jag inte då ska passa på och ge experten på Ale stenar ett tjuvnyp.)
http://www.skanska-akademien.org/node/9

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #85 skrivet: september 04, 2009, 13:19 »
Kul logo...  :D
Kan man antaga att chimärens tjurhuvud har nån lokal förankring...?! >:D

http://www.skanska-akademien.org/node/9
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”


Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #87 skrivet: september 04, 2009, 16:26 »
Tack Sven! Alla tjuvnyp i rätt riktning räknas som goda gärningar! Heja!!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #88 skrivet: september 07, 2009, 12:34 »
Även om (eller på grund av att) experten ifråga inte deltar i diskussionen själv så ser jag gärna att den hålls på en civiliserad nivå utan gliringar.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #89 skrivet: december 16, 2009, 08:48 »
Har någon varit vid Ales stenar på sistone sedan det här och hört karl tala? En vän till mig var där och tydligen skulle karln varit ganska aggressiv framåt mot folk som ifrågasatte hans ord och höll mer till den generella tolkningen. Om detta nu skulle vara en vanlig uppfattning hos besökare när karln är där är det skrämmande, man ska inte behöva bli rädd för att besöka våra kulturarv. Tänk utländska besökare...