Författare Ämne: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar  (läst 55435 gånger)

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #40 skrivet: juni 11, 2008, 22:55 »
Elisabeth Rudebeck har publicerat en kritisk artikel om förra sommarens nya skyltar vid Ales Stenar. Läs den on-line!

http://www.vof.se/aktuellt.php#notis335

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #41 skrivet: juni 12, 2008, 10:43 »
Elisabeths texter är alltid läsvärda. Det är hennes texter som behandlar den arkeologiska praktiken och synen på forntid som jag gillar bäst, jag har lite svårare att bedömma hennes avhandling och stenålderstexter. Denna artikel om ales stenar gillade jag. Tack för tipset Martin.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #42 skrivet: juni 12, 2008, 11:01 »
Bra artikel. RAÄ har inte hanterat vare sig skyltarna vid Ales stenar väl eller relationen till Bob G Lind. Som någon som har arbetat på RAÄ så kan jag också bekräfta att det finns en hel del ämbetsmän som lyckas kombinera det sämsta ur post-modernismens och myndighetsarbetets världar: flum och byråkrati, relativism och rigiditet.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #43 skrivet: juni 12, 2008, 17:45 »
Lysande artikel. Skönt att en så etablerad forskare tar sig tid att diskutera ämnet seriöst i tryckt skrift också. Får jag någonsin möjligheten att hålla i lite mer arkeologiutbildning kommer den ha en självskriven plats i kurslitteraturen.

"När var bronsåldern?"
"Vad är en skeppsättning?"
Just det!!
Önskar att den pedagogiska ivern inriktades på hur man förmedlar kunskap till intresserad allmänhet på skyltarna, inte bara hur texten man skriver ska innehålla politiskt korrekta ledord som uppskattas av ens chefer.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #44 skrivet: juni 12, 2008, 19:45 »
Instämmer att artikeln är mycket bra.
När jag gick till länken för Föreningen Vetenskap och Folkbildning (som mrund gav ovan) kom jag att tänka på att föreningen ju delar ut priset som "Årets förvillare". Är det inte dags att Bob Lind nomineras till detta pris i år?
För att "med sina kvasivetenskapliga omtolkningar av några skånska fornlämningar på ett skickligt och förtjänstfullt sätt ha duperat både massmedia och självaste Riksantikvarieämbetet".  ;)

/Mats

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #45 skrivet: juni 13, 2008, 09:59 »
Ja den var bra...intressant är ju att platsen inte är "varaktigt övergiven", den är ju i allra högsta gard "i bruk " fast kanske inte som anläggarna hade tänkt sig. Då kan man ju fråga sig hur "vi" använder och gestaltar "vårt" kulturarv.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #46 skrivet: juni 28, 2009, 09:35 »
Skyltsåpan fortsätter...

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #47 skrivet: juni 28, 2009, 10:31 »
Bra, gamle arbetskollega Thomas Romberg. Äntligen sätter den antikvariska myndigheten i Skåne ner foten. Att man sedan tydligen knäpper Riksantikvarieämbetet lite på näsan är inte helt fel.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #48 skrivet: juni 28, 2009, 11:20 »
Och i TT-s notis om saken så är Ale stenar plötsligt ända från stenåldern. Kanske redaktionens sommarvikarier vill vara med och sätta upp egna skultar ...

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #49 skrivet: juni 28, 2009, 12:24 »
Bra, gamle arbetskollega Thomas Romberg. Äntligen sätter den antikvariska myndigheten i Skåne ner foten. Att man sedan tydligen knäpper Riksantikvarieämbetet lite på näsan är inte helt fel.
Utmärkt initiativ av länsstyrelsen.

/Micke

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #50 skrivet: juni 28, 2009, 12:47 »
Det tror den fristående forskaren Bob G. Lind inte ett ord på.
Han ser i stället tilltaget som en direkt hämnd mot honom, för att han vid ett par tillfällen lyckats få rätt mot just Thomas Romberg angående fornlämningar, till exempel Heimdals stenar på Österlen.


Va!? Jag måste ha missat något...

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #51 skrivet: juni 30, 2009, 15:38 »
Lst verkar mena att skyltarna skall flyttas ner från åskrönet, rimligen till kajen och strandbebyggelsen där den branta stigen börjar. Det vore ett bra tillfälle att byta ut Raä:s Bob-vänliga skyltar från 2007.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #52 skrivet: juni 30, 2009, 19:24 »
Sänk dem i havet!

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #53 skrivet: juli 01, 2009, 08:05 »
Det finns ju en poäng att i skyltningen visa lämningens tolkningshistorik, både nutida och dåtida.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #54 skrivet: juli 01, 2009, 09:13 »
...och nu fortsätter debatten i Aftonbladet - med sedvanlig "vad-tror-du"-omröstning.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #55 skrivet: juli 01, 2009, 09:20 »
Mycket passande att Göran Henriksson går ut i media och stöder Bob. Det är litegrann som när en brottsling begär att få bli försvarad av Henning Sjöström. Då vet man att han är djävligt skyldig.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #56 skrivet: juli 01, 2009, 16:56 »
Från http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5453462.ab:

Citera
På en presskonferens i dag hävdar docent Göran Henriksson från Uppsala universitet att Lind kan ha rätt.

Lundaprofessorn Märta Strömberg har bedrivit en omfattande forskning om Ales stenar i 15 år. Hon är stensäker på tidpunkten.

– Det är från järnåldern. Jag har otroligt svårt att se att det är bronsåldern.

Beskriver uttrykket "svårt" en bedömning eller ett fakta?

Citera
Totalt har sju kol-14-prover tagits på platsen. Ett av proverna visade sig vara från stenåldern, medan resten är från yngre järnålder – företrädesvis vendeltid, perioden före vikingatiden.

Bevisar det något?
Indikerar detta att skeppssätnigen påbörjades i stenåldern och sen sluttfördes under vendeltiden - eller...?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #57 skrivet: juli 01, 2009, 17:11 »
..alltså... vem som har rätt eller fel lämnar jag öppet, även om herr Linds teorier verkar lite vågade så är motpartens teorier långt ifrån idiotsäkra heller.... men jag det jag undrar  är varför man tar sån strid...

Låt Lind ha sina skyltar uppe men de "officiella" skyltarna tala om att de andra teorier som presenteras på Bobs skyltar är just teorier och inte oemotsagda fakta.  Mer än en gång har de som vet bäst visat sig ha fel och även om det inte är troligt att Bob får rätt i det här fallet så är ödmjukhet aldrig fel, speciellt inte för myndigheter som vill kommunicera med vanligt folk. Striden om vad som är rätt och fel är ju det som är bränslet för herr Lind och ju mer mothugg han får ju mer eldar han på!  

Ankdammen är nog stor nog att rymma Bobs teorier också!  



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #58 skrivet: juli 01, 2009, 17:49 »
Klart att det som Märta säger är idiotsäkert. Av de sex proven som jag känner till från Ale stenar ligger fem mellan 540-980 e.Kr. Ett ligger på 330-540 men det är kol från en gravurna som kan ha tillhört platsen tidigare. Det som gör det idotsäkert är att ett av kolproven är framgrävd med all vetenskaplig arkeologisk metodik och kommer från botten till nedgrävningen för en av de besvisligt orubbade stenarna. Detta prov är daterat 540-650 e.Kr. Hur i hela friden skulle detta bottenprov direkt intill stenen från hålet som grävts för stenen ha kommit dit om stenen restes på bronsåldern? Om man inte tar hänsyn till detta solklara fall förkastar man ju hela den arkeologiska vetenskapen. Tänk bara på alla långhus som daterats genom fynd från de igenfyllda stolphålen. Mängder med grävningsrapporter skulle kunna brännas på bål.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #59 skrivet: juli 01, 2009, 18:11 »
Håller med Yngve ! Låt oss inte vara så kategoriska och fördömande inför nya teorier. Det finns många exempel på att den etablerade expertisen har haft fel och det kommer säkert att ske även i framtiden.  Jag tror att utan mer spekulativt nytänkande går forskningen långsammare framåt.

I fallet Bob Lind tvivlar jag på honom mest p.g.a. att han omtolkar och "upptäcker" sensationella funktioner på så många platser. När det gäller hans tolkning av Ale stenar som en astronomiskk kalender förefaller den inte helt osannolik. Forntidens människor behövde ju ett verktyg för att veta när på året man befann sig och när de fyra stora högtiderna inföll.   Uppenbarligren klarade megalitbyggarna att bygga sådana monument. Dock tycker jag att allt talar för att Ale stenar byggdes på Folkvandringstid/Vendeltid.