Författare Ämne: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar  (läst 55423 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #20 skrivet: juli 24, 2007, 19:54 »
Efter att ha läst igenom alla texterna redovisade på siten ovan kan jag bara konstatera:
Det hela är för sorgligt.

En av textplattorna har rubriken "Människan och skeppet som symbol”. I denna text finns endast  hänvisningar till skepp från bronsåldern och tidigare, här hemma och utomlands. Till de textansvariga – mig veterligen finns det mängder med stenskepp men mestadels från yngre järnåldern. Symboliserar dessa inte någonting eftersom ni inte ansett att de är värda att omnämnas? Genom att helt utesluta dessa järnåldersskepp i denna informationstext, som ju är vänd mot en icke i ämnet insatt allmänhet, vinklas texten helt till bronsålderns skeppsättningar. Vadå objektiv faktaupplysning? Skäms – tusenfalt skäms!

Textplattan ”Ale stenar – en pågående tolkning” inleds med en häpnadsväckande nyhet: 
”För att bli godkänd som fornlämning skall en plats vara varaktigt övergiven”. Det kan man knappast säga om Ale stenar, skeppssättningen där hav, himmel och jord möts högt över Kåseberga.”
Ursäkta – jag som arkeolog förstår mycket väl att man velat vara halvlustig och hänvisar till alla besökare men det man  faktiskt skriver från myndighetshåll är att det är tveksamt om Ale stenar är något fornminne. Detta förväntar jag mig inte på en officiell informationsskylt.

Och varför denna flummiga dateringstext på samma platta? En uppräkning av de dateringsår som man fått genom C14 – samt omnämnandet att ett prov (ca 650 e.Kr) kommer från nedgrävningshålet till en av stenarna borde väl vara på plats. Att det äldsta provet (330-540 e.Kr.) kommer från en gravurna inne i skeppet som tolkats tillhöra ett äldre gravfält på platsen hade väl också varit en viktig information. Istället får man sig som läsare serverat andra ”fakta” som baseras på rena fantasier:
”Den fristående forskaren hävdar att skeppssättningen kommit till under bronsåldern.”
Vad i hela friden har denna text på en officiell faktaskylt att göra? Ursäkta ni som är myndighetsansvariga – med detta förkastar ni alltså C14-metoden och därmed en väsentlig del av arkeologins vetenskapliga basmetodik.

På skylten ”Ny teknik kan ge oss helt ny kunskap” har man i förbigående återgivit Hilfelings teckning 1777. Man har däremot helt uteslutit Bruzelius anteckningar och teckning från mitten av 1800-talet. Skäms på er i Stockholm att behandla en av Skånes stora arkeologer från 1800-talet på det sättet – speciellt som han har väsentlig fakta i målet Ale stenar. Bruzelius – amanuens vid Historiska museet i Lund och ögonvittne på platsen - inte endast omnämner det lilla stenskeppet bredvid det stora – han nämner också att det har bevarat åtta av sina stenar. Inte med ett ord omtalar ni detta skepp på informationsskyltarna. Vad värre är – i den redovisning av markradarresultaten som presenterades på Kulturen i höstas kunde man notera spår av dessa stenar (om jag minns det rätt). Varför är detta skepp då helt uteslutet från RAÄ:s informationstext? En icke långsökt tanke är att informationen inte finns med då en sådan, andra skeppssättning svårligen skulle passa in i den astronomiska kalendern. Officiell historieförvrängning? Jag tycker det i alla fall. Ynkedom!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #21 skrivet: juli 24, 2007, 20:08 »
mrund: Varför inte kontakta RAÄ själv och fråga om de kan ta ner den tredje skylten?

Ingen behöver betala mig för att kommentera att du plockat ut den text du retar dig på och visar upp endast den. Jag trodde ärligt att denna skylt var den enda skylten tills jag fick mer på fötterna. Att media dessutom gör en höna av en fjäder vilket du inte är sen att haka på gör ju inte saken bättre.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #22 skrivet: juli 24, 2007, 21:37 »
Det står i min text att det är fyra kvadratmeterstora skyltar. När man citerar en text i en diskussion brukar man återge de i sammanhanget väsentliga delarna, det här fallet skylt nummer tre. Med kännedom om din allmänna inställning till arkeologi har jag svårt att tro att du menar att du tycker att alltihop är jättebra om man bara läser alla fyra skyltarna.

Media har felciterat skyltarna (eller, troligast, citerat Bob Lind mycket noga utan att läsa skyltarna). Men om man bryr sig om vetenskaplig förmedling är fallet Ales stenar inte en fjäder som blivit en höna. Raä har avsagt sig sitt folkbildande ansvar -- implicit genom att återge ogrundade amatörtolkningar, explicit genom Ewa Bergdahls yttrande i dagens DN att vetenskaplig forskning inte har något försteg hos myndigheten. Det är en mycket allvarlig sak för mig.

Kan du rekommendera en person på Raä som a) har makten att få skylt nummer tre nertagen, b) inte har någon prestige investerad i att den får hänga kvar? I så fall skall jag gärna följa ditt förslag och skriva ett brev.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #23 skrivet: juli 24, 2007, 22:24 »
Mer i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=673926&rss=1400

Kan väl tillägga att jag håller med Mats. Jag har inget emot att man redovisar i korthet hur Bob Lind tolkar Ales stenar bara man är tydlig med att det är en tolkning utan stöd i akademisk forskning. Vidare tycker jag att det är konstigt att så mycket plats på stenarna har tillägnats allmän information om skeppet som symbol under bronsålder. Det hade av naturliga skäl varit mera relevant med en beskrivning av skeppet som symbol under yngre järnålder.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #24 skrivet: juli 24, 2007, 22:26 »
Nu har jag lagt in bilder på de återstående skyltarna också i mitt blogginlägg för att undvika misstankar om att jag döljer en massa bra grejor som skulle kunna kompensera för Bob Linds dumheter.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #25 skrivet: juli 24, 2007, 23:01 »
Kom igen Gorm, vem betalar dig för att säga att en av fyra skyltar är "tagen ur sitt sammanhang"?

Onödig kommentar som endast splittrar än förenar den vetenskapliga hållningen som bör förena oss.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2007, 23:34 »
Äsch, Gorm är min kompis, han tål det.

Men artikeln som David länker till är ju helt underbar! Mats Burström och Frands Herschend som antirelativistiska försvarare av upplysningsidealen! Fan vad fint! Nu väntar jag bara på att Cornelius Holtorf och Håkan Karlsson instämmer i den kritiska kören också. När de gör det skall jag skriva en bok om Jacques Lacans psykoanalys applicerad på ovala spännbucklor.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #27 skrivet: juli 25, 2007, 01:04 »
Äsch, Gorm är min kompis, han tål det.

Detta är totalt ovidkommande. När vi nu arkeologer försöker föra fram vetenskaåplig fakta som ska motbevisa känslomässiga uttalanden av allehanda amatörmässiga personer om en forlämning så bör vi ju av den anledninghen själva utelämna sådant vi fördömmer. Annars faller vi ju på eget grepp.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #28 skrivet: juli 25, 2007, 08:40 »
Nu följer också kvällspressen i drevet av media som inte orkar ta till sig fakta: se Aftonbladet.

Jag har skrivit ihop några tankar och funderingar kring dessa skyltar på "Testimony of the spade". Fler kommer att följa då jag ännu bara skummat skyltarna.


Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #29 skrivet: juli 25, 2007, 09:57 »
Underbart att en massa ickearkeologer anser sig kompetenta att yttra sig i vetenskapsteoretiska frågor rörande arkeologins kunskapsvägar.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #30 skrivet: juli 25, 2007, 09:59 »
I dagens Sydsvenska har Ewa Bergdahl, RAÄ, svarat på journalisten Carl Johan Evanders frågor. "Riksantikvarieämbetet har inte till uppgift att ta ställning i en vetenskaplig diskussion, det får forskarna själv göra" menar hon. På frågan om hon anser att Bob Lind kan räknas tillsammans med andra forskare påpekas att man tidigare varit restriktiv mot "den här gruppen forskare" som inte är anslutna till någon institution. Dessa har därför känt sig väldigt förbigångna och satt upp egna skyltar. För att stävja detta och tydligen rätta till missförhållandet har man nu tagit med deras "forskning" på de officiella informationsskyltarna. Hon berättar också hur svårt den stackars Bob Lind haft i sina försök att komma i samtal med forskarsamhället. Något som han nu ju fått göra genom de nya skyltarna.

Intressant att man känt sig tvingad att sätta upp nya skyltar så att "andra forskares" uppsatta papperslappar med övermålade officiella skyltar inte ska skämma ut fornminnesområdet. I stället inlemmas denna typ av oprydande information nu på metallskyltarna. Det hela är således ett estetiskt avvägande. Fakta struntar man uppenbart i.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #31 skrivet: juli 25, 2007, 10:08 »
Forskare som inte är arkeologer har också noterat riksantikvarieämbetets blunder. Mats Fröber, markvetare på SLU säger att: "men det förefaller som att det i det här fallet är postmodernismen som drabbat RAÄ, snarare än att det är nya hållbara vetenskapliga belägg som har gjort att man ändrat uppfattning."

http://lagerbladet.blogspot.com/2007/07/postmodernism-p-riksantikvariembetet.html


Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #32 skrivet: juli 25, 2007, 10:49 »
Ewa Bergdahl vet uppenbarligen inte hur vetenskap funkar. Forskningsläget definieras av konsensus bland kunniga deltagare i diskussionen. Bob Lind kan inte räknas som en sådan då han saknar ens de mest elementära kunskaper i arkeologi. Hans forskning har inte publicerats i några repsekterade vetenskapliga media. Ändå har den bemötts mycket noggrant av forskarna Curt Roslund och Jonathan Lindström som har visat att argumenten inte håller. Frågan om en kalenderfunktion hos Ales stenar är inte vetenskapligt kontroversiell, utan det finns en mycket tydlig konsensus att hypotesen är felaktig.

Jfr diskussionen om evolution och kreationism, där kreationisterna felaktigt hävdar att frågan är vetenskapligt kontroversiell. Det är den inte alls: kontroversen ligger helt på det religiösa området.

En kompis till mig, nybliven arkeologidoktor, sade nyss på ICQ "Varför bara presentera Bob Linds alternativforskning? Varför tar inte Raä upp tant Augustas spettekaketeori om Ales stenar?"

Angående institutionsanknytning och vetenskaplig respektabilitet: Fornvännen (som jag är med och redigerar) publicerar regelbundet bidrag av forskare utan universitetsanställning eller högre examen. Ingen fin titel garanterar dig plats i våra sidor. Men om du presenterar intressant, välargumenterad forskning så trycker vi den gärna oavsett var du har din dagliga gärning.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #33 skrivet: juli 25, 2007, 11:20 »
Jfr diskussionen om evolution och kreationism, där kreationisterna felaktigt hävdar att frågan är vetenskapligt kontroversiell. Det är den inte alls: kontroversen ligger helt på det religiösa området.

Hmm, det verkar som om just biologin/paleontologin och arkeologin drar till sig en massa stollar som helt utan insikt i dessa ämnen hasplar ur sig en massa konstiga teorier som av någon anledning får gehör hos delar av allmänheten. När det gäller biologin/paleontologin är det f a kreationister av olika slag som kastar sig över vetenskapen och försöker skjuta den i sank. När det gäller arkeologin så tycks det ofta vara kalendertokar, slagrutefanatiker och liknande fantaster som gapar högt och som faktiskt lyckas göra sina röster hörda. Man undrar varför så många bland allmänheten hellre lyssnar på dessa galningar än försöker ta till sig vettiga vetenskapliga resultat?
Och så kan man ju också fråga sig varför inte fysiken, kemin eller ingenjörsvetenskapen drabbas av lika många galningar?

Och när en myndighet som skall värna vårt kulturarv, och forskningen kring det, jämställer stollarnas utsagor med vetenskap då går verkligen skam på torra land!
Ju äldre desto bättre.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #34 skrivet: juli 25, 2007, 11:41 »
Tack Sven för Bergdahl-citatet ur Sydsvenskan! Artikeln i fråga verkar inte finnas på tidningens webbsajt. Finns det någon här som har Sydsvenskan och vill skanna/kopiera/klippa ut artikeln åt mig?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #35 skrivet: juli 25, 2007, 11:47 »
Ja det verkar onekligen vara knasigt det här... Raä/länsstyrelsen borde faktiskt veta bättre, det är det minsta man kan begära av folk som åtminstonne spenderat ett par år på universitetet.

Mats Burström och Frands Herschend som antirelativistiska försvarare av upplysningsidealen! Fan vad fint! Nu väntar jag bara på att Cornelius Holtorf och Håkan Karlsson instämmer i den kritiska kören också.

Även jag fann detta mycket muntert :)
/Micke

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #36 skrivet: juli 25, 2007, 12:03 »
Frågan ovan om artikeln. Kolla din mail.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #37 skrivet: juli 26, 2007, 12:42 »
Nyss hemkommen från semester blev fick jag huvudvärk av detta, Ämbetets senaste bevis på mental förflackning. Det kan möjligtvis vara berättigat att sätta upp ett par skyltar med exempel på alla de idéer och teorier de väckt bland allmänheten, men bara om det klargörs att detta är enda anledningen - inte för att likställa svamlet med riktig forskning. Riktig forskning kan bedrivas av vemsonhelst - som tror på källktitik, självkritik och debatt. De som hänfaller åt trakasserier och personangrepp och konspirationsteorier, vare sig de tillhör en institution eller ej, håller inte på med vetenskap. Bara tyckanden.

De från ämbetet som velat ta idiotin med skyltarna i försvar har svamlat om att media och Bob missförstått anledningen till deras uppförande. Det är den dummaste ursäkten hittills. Det handlar ju om information till allmänheten och har man inte gjort det på ett sätt som klargör att Linds idéer inte är vetenskapliga och acceptabla inom en forskningsdebatt, ja då har man ju helt misslyckats med sitt uppdrag. Vilket vem som helst borde ha insett innan de ens satt uppe. Klart att Bob och journalister och även allmänhet kommer se det som en bekräftelse.

Dessutom verkar Bergdahls uttalanden i Sydsvenskan bekräfta att vetenskaplighet inte är ett begrepp man ens förstått inom myndigheten. Dags att köpa in nationalencyklopedin?

Utloggad Cornelius

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #38 skrivet: augusti 05, 2007, 00:31 »
Men artikeln som David länker till är ju helt underbar! Mats Burström och Frands Herschend som antirelativistiska försvarare av upplysningsidealen! Fan vad fint! Nu väntar jag bara på att Cornelius Holtorf och Håkan Karlsson instämmer i den kritiska kören också. När de gör det skall jag skriva en bok om Jacques Lacans psykoanalys applicerad på ovala spännbucklor.

När man läser hur Martin relativerar betydelsen av Lacans forskning kan man ju inte annars än bli antirelativistiskt omedelbart! (Martins bok vill ja gärna läsa. Kanske den här artikeln kommer att hjälpa honom: http://www.elsewhere.org/pomo:)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nya postmodernistiska skyltar vid Ales stenar
« Svar #39 skrivet: december 09, 2007, 11:48 »
Jag har flyttat inlägg från detta ämne och sammanfogat dem med detta ämne.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :