Författare Ämne: Bron Bifrost och regnbågen  (läst 7624 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Bron Bifrost och regnbågen
« skrivet: maj 07, 2007, 20:17 »
Min arkeologihund har åter gett mig något att fundera över! Under kvällsrundan uppenbarade sig en fantastisk regnbåge i nästan total halvcirkel. Då slog det mig plötsligt hur fel denna form stämmer med den allmänna uppfattningen om att vikingarna trodde regnbågen var en bro vid namn Bifrost. Vadå bro? Bågformen kan endast uppkomma när det är frågan om välvda stenbroar. Alla dessa runstenar som omnämner personer som byggde bro. Inte var det välvda stenbroar som byggts? Nog var det plana träbroar och träspångar som t.ex. Harald Blåtands enorma träkonstruktion över en sankmark i Jylland. T.o.m. London Bridge som vikingarna rev ner var väl en träbro? Varifrån kom tanken om stenbron till Asgård? Och varför skulle den allmänna, inhemska folktron förknippa regnbågen med en broform som de flesta nordbor väl aldrig sett?
Min hund kunde inte ge mig svaret.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2007, 21:48 »
Knivig fråga. Kanske sydländska influenser smugit sig in i de gamla berättelserna? Romarna byggde ju valvbroar långt innan sådana uppfördes här i Norden så själva idén kan ju ha kommit i mytologisk förklädnad hit upp redan ganska tidigt.

Nordiska besökare kan ju även i senare skeden (t ex under vikingatiden) sett valvbroar söderut och på något sätt inkorporerat dem i sina berättelser.

Kanske åsynen av sådana broar sporrat fantasin och kanske har någon tyckt sig se formlikheten mellan en sådan bro och regnbågen.

Kanske var det just att broformen ifråga inte stod att se i vardagen som gjorde den extra fascinerande för skalder och diktare?

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2007, 21:53 »
Prova att föreställa dig universum som ett träd (Yggdrasil) med grenar till olika världar. Om bron skulle vara rak så skulle alla grenar/världar befinna sig på ett vågrätt plan men om man förutsätter att det är ett naturligt format träd så befinner sig grenarna på olika nivå och då är en rak bro inte någon bra idé, en välvd bro fungerar då mycket bättre. Sen finns det inget som säger att denna bro skulle vara fixerad vid Midgård på ena sidan och Asgård på andra. Bron går väl om inte jag missminner mig mellan Idavallen och Asgård varav ingendera befinner sig här i Midgård. Broväktaren Heimdal står på Asgårdssidan och vaktar mot jättarna som, när de kommer, kommer över Idavallen (gudarnas Tingsplats). Fråga din hund om detta så kanske du kan utröna om det låter vettigt eller inte ;)
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2007, 22:40 »
Intressant tanke Gandalf men min hund skakar oförstående på huvudet. :-[ Yggdrasils hade tre rötter som gav fäste till den stora stammen. En rot fanns i asarnas land, en i jättarnas och en i de dödas värld. Invid jättarnas rot fanns Mimers brunn eller källa, vid asarnas rot Urds brunn. Det måste väl vara mellan två av dessa rötter och sammanhängande länder som Bifrost löpte och skulle det då vara frågan om Yggdrasils trädkrona?

Jag tycker det är intressant att Bifrost nämns i själva skapelsedelen av ”asatron”, alltså där själva förutsättningarna för de religiösa gestalterna läggs. Burs söner Oden, Vile och Ve skapade t.ex. de första människorna Ask och Embla av två träd och gav dem kläder. Sedan byggde de bron Bifrost mellan Asgård och människornas land Midgård. Det låter ju slående likt Adam och Eva respektive Paradiset och jorden. Frågan är hur mycket den gode Snorre egentligen sammanvävt kristen religion med hednisk?

Ellis Davidson påpekar i ”Nordens gudar och myter”:  ”Vi finner också i den nordiska mytologin, liksom hos flera andra, längre österut boende folk, föreställningen om en bro som förenar världarna.” Jag hittar dock ingen sådan bro hos de kristna. Är det någon som vet vilka religioner det skulle vara frågan om? 

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2007, 22:58 »
I persisk religion har Cinvat-bron en central plats.

Bromotivet saknas förresten inte helt i kristen religion. I Milton's "Paradise lost" spelar en bro mellan helvetet och jorden en rätt viktig roll vill jag minnas.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2007, 23:13 »
... och just brobyggande lär ju ansetts vara en from handling enligt runstenarna men det kanske främst har att göra med att det blev lättare att ta sig fram, t ex till kyrkan?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2007, 22:22 »
Jag hittar dock ingen sådan bro hos de kristna.

"Barnatro, barnatro, upp till himmelen du är en gyllne bro" ;D

Jag tror att du tänker lite för praktiskt nu, du förutsätter att rötterna befinner sig i de världar du nämner men det är väl snarare så att rötterna passerar genom de världarna? Dessutom tänker du fortfarande vågrätt. Trädrötter brukar inte nöja sig med att stanna på ett vågrätt plan utan brukar ha olika djup, så är det säkerligen även här. Asgård och Hel kan inte ligga vågrätt eftersom Odin rider ner till Hel för att prata med Valan, Garm vaktar grottan som är vägen ner till Hel osv, Likskeppet Naglfar flyter motströms upp mot Asgård osv. Bifrost går mellan Idavallen och Asgård, inte mellan Jotunheim och Asgård. Som du kanske känner till så färdas alla gudarna över bron till det dagliga tinget på Idavallen, alla utom Tor som måste vada i floden under bron eftersom den annars skulle brista under hans väldiga åskvagns brakande. Det är sant att Jättarna ska komma över Gjallarbron när den dagen kommer men Jotunheim ligger bortom Idavallen, det vore dåraktigt att bygga en bro till sina fiender, det håller nog även din hund med om ska du se. Jotunheim ligger över Asgård. Tor måste använda sin vagn för att komma dit, Odin måste rida på Sleipner för att komma dit och Loke använder Freyas fågelhamnar för att flyga dit.

Bifrost är en del i ett varningssystem och därför är det inte alls konstigt att den nämns i begynnelsen. När Gjallarbron rämnar så blåser Heimdall i Gjallarhornet och kallar Asar och Einherjar till den sista striden. Det är inte vilken bro som helst vi pratar om.. Om du slutar leta förlagor i den mänskliga världen (stenbroar) så kommer du att se det hela mycket klarare ;)
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2007, 22:59 »
Vad finns det för belägg för att Bifrost är det samma som regnbågen? står det i eddorna eller är det en sentida romantisk föreställning. Vill minnas att jag läst teorn att Bifrost skulle vara vintergatan.

Utloggad Mia

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2007, 23:21 »
Man kan också undra om ordet ’bro’ har haft en annan eller en dubbel betydelse. Om man tänker på hur vi använder det nuförtiden så är det både en fysisk bro och ett sätt att närma sig något. ’bygga broar mellan människor/grupper’ t.ex. Kanske var det så även då sagorna skrevs? Ett sätt att närma sig eller ta sig till andra världar/grupper. En 'väg' hade vart för lätt, då kunde alla komma dit. 
Och var inte regnbågen magisk nog att härröra från en annan värld? Lagom långt bort, slutet var lite dolt. En perfekt allegori för en sagoberättare.  ;D

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Bron Bifrost och regnbågen
« Svar #9 skrivet: juli 13, 2007, 14:12 »
Jag har inte hört talas om någon bro mellan himmel och helvette i kristen mytologi (existerar ett sådant?), men däremot om bron över skärselden på vilka de rättfärdiga kan passera (det är det som "bro bro breja-ramsan" handlar om. Strofen "alla goda renar" handlar ju inte om renskötsel som jag trodde när jag var liten, utan om eldens och brons funktion för de rättfärdiga.)

Detta bro-över-eld-motivet har jag för mig i sin tur är mycket äldre än så, har för mig att det äldsta är från Zoroastrimsmen där bron skildras som en knivsegg.