Författare Ämne: Skaðanawjo eller kanskje Skádjaãvju alternativ forklaring  (läst 48252 gånger)

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Skaðanawjo eller kanskje Skádjaãvju alternativ forklaring
« Svar #80 skrivet: februari 20, 2008, 14:54 »
Den citerade etymologin har inget med Skandinavien att göra. Den gäller ordet "sjö", som mycket riktigt inte har någon trovärdig indoeuropeisk etymologi. Ordet tillhör de "klassiska" misstänkta substratorden i de germanska språken (liksom många andra "marina" ord, bl a "hav", "båt", "åra" och "segel").

Så du mener etymologien saivo, saivvƒ ikke er relatert til den rekonstruerte -awjo?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Skaðanawjo eller kanskje Skádjaãvju alternativ forklaring
« Svar #81 skrivet: februari 21, 2008, 23:30 »
Tack för myclet intressant inlägg Àsvas.  :)

Àsvas

  • Gäst
SV: Skaðanawjo eller kanskje Skádjaãvju alternativ forklaring
« Svar #82 skrivet: mars 07, 2008, 09:33 »
Tack för myclet intressant inlägg Àsvas.  :)
Oj, tack för att du läst, kanske jag kan återgälda med? :)

Joo, nu först har jag hittat Olaus Magnus sjökort. I en bok av Torkild Hansen "Kunglig sjökapten". Spännande berättelse om Jens Munk som sökte efter Nordvästpassagen vid  slutet av 1500-talet.
Här kan man se att Olaus ritat Scandia som en ö utanför Skånes västkust. Jag tittade på kartan och vilken ö är det då?

Joo, den danska ön Själland. Nu hette ju Skade också Skädja ibland Skede etc. Men om vi säger ganska fort Skädjas land: Skädjaland,...Skädjland...Skäddland...Skälland... Själland.

Nej, det betyder nog annat, med förstoringsglas står det nog Selandia. Vad Se betyder i detta sammanhang vet jag inte. Det finns ju andra öar här så hav verkar långsökt. Någon som har några teorier?

Hela Skandinavien som Skades ö är nog mer troligt.

 

Utloggad chefscat

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Skaðanawjo eller kanskje Skádjaãvju alternativ forklaring
« Svar #83 skrivet: maj 08, 2008, 19:02 »
Här kommer en liten komplettering till begreppet "Skaite"

Landtungan (på lapska skaite) vid sammanflödet av ett par älvar ansågs vara säte för en mystisk kraft. Sålunda nyttjades barken av träd och buskar, som växte på en sådan plats, vid framställningen av salva mot exem. Barken kokades i vatten och barklagen
tillsattes med osaltat rensmör eller kosmör. För renlyckans skull brukade man även lämna ett mynt eller något annat värdeföremål i en skaite. Särskilt då den låg i vår- och höstlandet ansågs en sådan skänk vara till nytta för renhjorden under kalvningstiden.
Carl Johansson, Sv. Landmål, 1941, sid 61 ”Om kultplatser och heliga områden i Torne och Lule lappmarker.”

En kvarleva av kulten till guden Skade?