Författare Ämne: är detta en fornborg?  (läst 7014 gånger)

Utloggad erik_f

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
är detta en fornborg?
« skrivet: juli 14, 2007, 00:49 »
hejsan all kunniga!
jag kan inte mycket om fornlämningar men hae stor respekt för dessa och vill gärna höra er åsikt om mitt "fynd".
jag köpte en tomt på södra gotland som var en sedan många år ett igenvuxen änge på en något förhöjd plats ca 300 meter stranden. tomten var rejält igenvuxen och svår överskådat vid etablering, i bygglovet krävdes närvaro av representant från länsmuseet vid markarbeten, då det fans rösen på tomten. enligt representanaten kunde dessa lika gärna vara åkerrösen som gravrösen men ingen visste. vid markarbetena och bygge av huset framkom inget nytt och representaten hördes inte mer av. senare då jag röjt bort nästan all vegitation så ser man klart och tydligt att rösena isjälva verket är en nästan sammanhållen ring av stenbumlingar. ringen har en diameter på 15-20 meter och är mella några decimeter hög till kanske en meter.jag har också hittat några stenar som jag tror är malstenar eller kanske kallas det skålstenar? stenar med gropar i som ser ut att ha andvänds som mortlar. några med skålar stora som knytnävar och andra som golfbollar. har någon en ide om vad det kan vara? rester från bönder eller vikingatid? och bör jag ta kontakt med någon om detta?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: är detta en fornborg?
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2007, 09:41 »
Det är svårt att säga vad det är du har, utan att kunna titta på det. Kanske är det så att du har en bild du kunde lägga upp? Groparna är säkert skålgopar, det vill säga en typ av ristningar som förekommer från, huvudsakligen, bronsålder (men kanske även sen stenålder och järnålder). Om du fotar groparna kan du rita ut konturen på dem med tavelkrita (så att de blir lättare att se på bild), som ju försvinner av sig själv så fort det regnar...

/Micke

Utloggad erik_f

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: är detta en fornborg?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2007, 21:54 »
hejsan , svårt att fota....
men jag gör ett försök med en väldigt enkel karta och några bilder på stenformationen, var bilderna är tagna är markerat på "kartan". till vänster på kartan har jag också ritat in en stor rund hög som ligger tätt intill(på grannens oexploaterade tomt).
tjoa till om jag skall ta nya kort.

Utloggad erik_f

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: är detta en fornborg?
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2007, 21:59 »
och här kommer ett par exempel på stenar med skålar. hade tyvär ingen krita men det syns hyfsat ändå?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: är detta en fornborg?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2007, 22:06 »
För mig ser det ut som om det skulle kunna vara stensättningar som ligger i en båge, snarare än att det skulle röra sig om en mur (speciellt på bild nr 3 ovan). Men du tycker inte det? Skulle det kunna vara så att stenar har flyttats sekundärt? Alltså att man flyttat stenar från stensättningar och lagt på andra sidan "vägen" för att på så sätt markera denna väg/stig?

/Micke

Utloggad erik_f

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: är detta en fornborg?
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2007, 22:33 »
nej det tror jag inte. vad jag inte beskrev tidigare är att längs hela högra sidan på tomtgränsen och ca 30 meter innan den min tomt går en tradionsenlig stenvast i en rät linje som sedan svänger av i 90grader ett tiotal meter, vasten ser lite annurlunda ut: ingen mossa, stora stenar i botten osv. det är den du ser i bakgrunden på bild 3. formationen är består av rundare stenar. är lägre och bildar en ofulländad cirkel. men visst detta har varit åker/betsmark för 30-50 år sedan och bönderna kan mycket väl ha flyttat stenarna. men varför då ha placerat dom i en cirkel?
och vad tror du om skålarna?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: är detta en fornborg?
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2007, 12:17 »
Spontant så känns 15-20 meter i minsta laget för en fornborg men det hindrar ju inte att det inte är en stenhägnad av annat slag. Jag har dålig koll på hur strandförskjutningen (dvs hur mycket landet har stigit sedan istiden) ser ut på Gotland. Hur högt över vattnet ligger tomten? Är stenarna i rösena olika stora eller jämnstora?

Eftersom det rör sig om sandsten (?) så kan nog groparna i stenarna vara naturliga.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: är detta en fornborg?
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2007, 12:43 »
Jag tycker nog att det ser ut som vanlig röjningssten. Det är tveksamt att det skulle vara stensättningar, enligt bilderna!

/Urban

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: är detta en fornborg?
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2007, 00:05 »
Jag är en glad amatör, som åkt runt en del i Bohuslän och  och tittat på fornborgar.. Samtliga har varit belägna på berg med branta sluttningar, på flera sidor, och muren/murarna har funnits där det har varit möjligt att ta sig upp till borgen.. De fornborgar jag sett omfattar en ganska stor yta..
Gissar att din stensättning kanske har något med fägator och djurinhängader att göra, har en del sådana i närheten, men iofs aldrig fattat hur dom fungerat, rent praktiskt.., men mycket sten är det i olika ordnade former..

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: är detta en fornborg?
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2007, 12:08 »
Jag är en glad amatör, som åkt runt en del i Bohuslän och  och tittat på fornborgar.. Samtliga har varit belägna på berg med branta sluttningar, på flera sidor, och muren/murarna har funnits där det har varit möjligt att ta sig upp till borgen.. De fornborgar jag sett omfattar en ganska stor yta..

En liten parentes: Fornborgars läge skiljer sig åt beroende på var i landet man befinner sig och på just Öland och Gotland är flatmarksborgar vanliga.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: är detta en fornborg?
« Svar #10 skrivet: juli 16, 2007, 22:51 »
Tack för upplysningen Gorm, får försöka resa runt och studera mera.. :)

Utloggad erik_f

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: är detta en fornborg?
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2007, 23:10 »
platsen ligger på ett ganska flakt område inte mer än gissningsvis 5möh. men det är nog den en av de hägsta platserna på kanske 1km radie. (det är väligt svårt att sia om..) nuvarande vatten linje ligger 300 meter bort. det finns ett väldigt stort gravfält ca 2 km härifrån. stenarna är ganska lika i storlek och en del kan man ta med en hand men de flesta bör man använda båda händerna för att flytta.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: är detta en fornborg?
« Svar #12 skrivet: oktober 06, 2007, 16:16 »
Jag fick ett tips från en kollega att jämföra skålstenarna med de skålstenar som länsmuseet på Gotland har i magasin i Hablingbo. Det ska finnas ngt hundratal på Gotland, relativt vanliga alltså. Såna finns beskrivna/fotade i "Från Gutabygd" 2006, s.68-ff. Om det rör sig om såna så har de nån sorts praktisk skål- och malfunktion.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: är detta en fornborg?
« Svar #13 skrivet: oktober 07, 2007, 21:52 »
På norra delen av Gotland kan man uppskatta landhöjningen till ca 1 meter på 500 år tror jag. Många flatmarksborgar tycks kunna dateras till förromersk järnålder. Alltså låg din plats ca 4-5 meter lägre då, och det är den högsta punkten i en km radie? Högst 5 meter över havet? Kanske bör man fundera på om området var en ö på den tiden. Vore intressant med en karta över området.