Författare Ämne: hur gjordes hällristningar  (läst 16870 gånger)

Utloggad rille42

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
hur gjordes hällristningar
« skrivet: juli 11, 2007, 22:24 »
Jag var i Himmelstalund idag och tittade på hällristningarna där.
På flera ställen finns cirkulära fördjupningar, som klart verkar
vara gjorda av de som ristade. Är detta en symbol i sig självt?
Det skulle ju kunna vara en bieffekt som uppstod då man tillverkade de verktyg som man använde för att göra bilderna?
Jag såg flera med en diamteter om c:a 25 mm. Kan dessa
ha uppstått då man slipade till sitt stenverktyg för att få det
på ett ändamålsenligt sätt? Någon som har kunskap i hur själva
ristningsprocessen gjordes? Tackar på förhand för lite info..

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2007, 11:19 »
Jag var i Himmelstalund idag och tittade på hällristningarna där.
På flera ställen finns cirkulära fördjupningar, som klart verkar
vara gjorda av de som ristade. Är detta en symbol i sig självt?
Det skulle ju kunna vara en bieffekt som uppstod då man tillverkade de verktyg som man använde för att göra bilderna?
Jag såg flera med en diamteter om c:a 25 mm. Kan dessa
ha uppstått då man slipade till sitt stenverktyg för att få det
på ett ändamålsenligt sätt? Någon som har kunskap i hur själva
ristningsprocessen gjordes? Tackar på förhand för lite info..
Detta kallas för skålgropar och man finner dem ofta i samband med hällristningar, men även ensamma. Så det är inte troligt att de hänger samman med själva ristningsprocessen, utan de är nog symboler i sig.

/MIcke 

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2007, 19:37 »
Om du går förbi hällarna (västerut) så kommer du till Lundatorp/Pryssgården. På Fiskebyvägen hittar du på Pryssgårdssidan (mellan gamla Strömma och OKQ8) Sveriges största skålgropshäll med ca 520 skålgropar eller älvkvarnar som de också kallas. Den kan vara svår att se direkt men du hittar den nog om du letar lite i gräset. Den kan vara värd en titt om ämnet intresserar.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2008, 22:00 »
Enligt experimentiella, arkeologiska undersökningar så tar en skålgrop av medelstorlek ca. 1,5 timme att göra. En del har menat att skålgroparna ibland fylldes med olja och tändes på. Konstigt nog finns det på Himmelstalund/ Pryssgården i alla fall inga skålgropar med brännskador. Dock finns det ju stora brännskadade områden men dessa har ju av bland annat A. Nordén tolkats som spår av rituella eldar...

Ibland används skålgropar också för att markera (kvinnligt-) kön på figurer. Mest kända exemplet på detta är nog "danserskan" i Tanum som har en skålgrop mellan benen.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2008, 08:17 »
En del har menat att skålgroparna ibland fylldes med olja och tändes på. Konstigt nog finns det på Himmelstalund/ Pryssgården i alla fall inga skålgropar med brännskador.
hur varmt blir det egentligen när man eldar på det viset? Blir det verkligen brännskador av det?

Dock finns det ju stora brännskadade områden men dessa har ju av bland annat A. Nordén tolkats som spår av rituella eldar...
Har för mig att Lasse Bengtsson skrivit en del om sådana skador under senare år. Jag vet att han intresserat sig för dem, och andra eldar i närheten av ristnignar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2008, 14:28 »
hur varmt blir det egentligen när man eldar på det viset? Blir det verkligen brännskador av det?

Har svårt att tänka mig att den brinnande oljan kommer ens i närheten av den värme som glödande aska (från ett större bål på en berghäll t.ex. ) kan komma upp i. Men helt klart är väl i alla fall att en stor del av de skålgropar man kan se på lösa stenblock mm. inte kan vara gjorda för ändamålet att elda med brinnande olja. Av det enkla skälet att de ibland inte är horisontellt placerade utan kan sitta på lutande, t.o.m. vertikala lägen.

/Mats

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2008, 15:54 »
Svårt att säga hur kraftig eldning som krävs men ett mindre spår borde synas, bara varm grillkol från alla de engångsgrillar som folk envisas med att använda på hällarna i Himmelstalund ger spår på hällen. Först mindre spår men med tiden kan stora flak av berget lossna pga. ytterligare vittring. Så skört blir berget i alla fall.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2008, 16:03 »
Det är faktiskt rätt roligt att se berget spricka.  :lol: Jag och mina kompisar brukar göra upp stora bål på hällor vid havet. Sedan när berget är riktigt upphettat häller vi hinkvis med havsvatten över det. Finns det en underbarare känsla än att som liten människa kunna göra spår i vår starka grymma natur ? Jag tycker inte den åverkan vi gör kan jämnställas med den förfulning av naturen som hällristarna beskylldes för under den tid de var aktiva. De var en liten grupp men spåren efter deras klotter finns ännu kvar. Om inte jag och mina polare hittar dit för med vår metod nollställs så att säga berget igen. Det tar bara ett antal år innan vinden vattnet och sandens nötningar gjort berghällen så där naturligt rund och mjuk igen, precis som modernatur vill ha den.

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2008, 16:14 »
Det tar bara ett antal år innan vinden vattnet och sandens nötningar gjort berghällen så där naturligt rund och mjuk igen, precis som modernatur vill ha den.

Tror inte du vill veta hur många år detta tar på hård granit eller gnejs att reparera skadan... :(
/Mats

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2008, 16:19 »
Återknyter till den ursprungliga frågan. Hur gjordes ristningarna rent trekniskt ?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #10 skrivet: augusti 19, 2008, 08:59 »
Man slog väl direkt på hällen med en rundad knacksten som man höll i handen. Har för mig att man hittat sådana möjliga knackstenar invid hällristningar på några ställen.

/Mats

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #11 skrivet: augusti 19, 2008, 18:53 »
Mats, jag tror inte att det räcker med en knacksten när det gäller mer kvalificerade ristningar. Fårorna blir för grunda och precisionen blir för dålig med bara knacksten (även om den är spetsig). Man måste ha haft en mejsel som man slog på med knackstenen eller en träklubba. Förslagsvis i flinta eller annat hårt stenmaterial. Ingen har faktiskt kunnat ge mig ett riktigt svar på denna fråga. Har någon gjort praktiska prov ?

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #12 skrivet: augusti 19, 2008, 19:28 »
Vet att det fanns en man i Göteborg (bland andra) som gjort många ristningar. En del ristningar är man än idag osäker på om det är han som gjort eller om de är från bronsåldern så de borde ju vara bra... Detta har jag hört från medlemmar i Göteborgs fornminnesförening och jag kommer inte ihåg namnet på mannen i fråga. Men det finns flera som utföra sådana "experiment".

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #13 skrivet: augusti 19, 2008, 21:17 »
Mats, jag tror inte att det räcker med en knacksten när det gäller mer kvalificerade ristningar. Fårorna blir för grunda och precisionen blir för dålig med bara knacksten (även om den är spetsig). Man måste ha haft en mejsel som man slog på med knackstenen eller en träklubba. Förslagsvis i flinta eller annat hårt stenmaterial.

Ja, kan tänkas du har rätt för en del ristningar. Min upplevelse av hällristningar är annars att de i allmänhet är rätt grunda, utom om de är rätt stora som t.ex. de stora kreaturen på Aspeberget i Tanum. Simrisristningarna, t.ex., har nästan inget djup alls, men syns tack vare att bergytan (kvartsit) är så otroligt slät. Men har du sett smala, djupa ristningar så kan de förstås inte bara vara knackad med en rundad sten.

/Mats


Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #14 skrivet: februari 26, 2009, 19:21 »
fd rörmokare Bengtsson i Tanum  vet mycket om både gamla och nytillverkade hällristningar.
Har även synpunkter på sk Ley-linjer i Blomsholm som jag upptäckte.

Utloggad Traslisa

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #15 skrivet: mars 05, 2009, 17:02 »
Vad är den vanligaste bergarten i hällarna?

Så fort det tinar upp ska jag ut o kika på skålgropar bara dryga 1 km härifrån!!! Jättespännande. Men det ser ut att de ligger i en hästhage. Skyddar man inte sånna här fyndplatser från att slitas ned av hästar o annat?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #16 skrivet: mars 06, 2009, 09:32 »
Man använde den hyfsat slätaste bergarten som fanns i området. I Bohuslän är det väl granit såvitt jag vet, och jag tror att det gäller östkusten också, oftast. Gnejs är ju  ådrigare än granit men kan bitvis vara slät den också. Man ville ju framförallt att ristningar skulle framträda ordentligt. Skålgropar är inte lika känsligt eftersom de ju höggs djupare än ristningar.
I trakterna av Simrishamn föredrog man de otroligt släta och nästan blänkande kvartsit-hällarna som finns i området - ristningarna är följaktligen väldigt grunda men syns ändå. I Flyhov vid Husaby kyrka, Kinnekulle, har jag för mig att ristningarna är gjorda i kalkstenshällar.

Betr. bevaring av skålgropar och hällristningar så sker bara skydd och inhägnad på väldigt speciella platser, t.ex. Vitlycke och Aspeberget i Bohuslän. Men kreatur är nog inte det strörsta hotet mot hällristningar - de undviker nog oftast hällar och stenblock (på östkusten är skålgropar ofta gjorda i lösa block). Man är mer orolig för vittring p.g.a. sol, sur nederbörd och luftföroreningar. Experiment pågår på vissa håll med att försöka komma fram till hur man ska skydda hällarna mot detta. Såg just i somras när jag var vid Aspeberget i Tanum, Bohuslän, att man täckt över en del ristningar som man alltså inte fick se, bara på bild på en informationstavla bredvid.  :(

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #17 skrivet: mars 06, 2009, 14:40 »
Man är mer orolig för vittring p.g.a. sol, sur nederbörd och luftföroreningar.

Eller missriktad omvårdnad...  ::)
Det var inte länge sedan den officiella rekomendationen för rengöring av hällar var kaustiksoda... Men då trodde man att lavar, mossor mm var det stora hotet. Fel färg vid ifyllning är ju inte heller helt lyckat.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Traslisa

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #18 skrivet: mars 06, 2009, 16:09 »
Jag tänker på hästar med broddar på skorna som kan lämna fula spår... Förhoppningsvis går dom inte där på vintern.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: hur gjordes hällristningar
« Svar #19 skrivet: mars 06, 2009, 16:17 »
Ja, det låter ju inte helt lyckat, om det nu är så att det är fråga om låga hällar. Men det ser du väl om du kommer dit. Tycker du att det ser ut som att hästarna verkligen går och trampar på ristningarna/skålgroparna tycker jag att du ska skriva ett brev till länsmuseet eller länsantikvarien och påtala det!

/Mats