Författare Ämne: Nordisk mytologi i filmer  (läst 21025 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Nordisk mytologi i filmer
« skrivet: november 08, 2004, 10:20 »
Nu måste vi sätta fart på det här forumet

Flera kompisar har sagt till mig att Sagan om ringen har inslag av nordisk mytologi. Jag kan dock inte riktigt finna vad det är. Namn som Midgård har jag funnit.

Vet ni något mer? Finns det fler filmer som tar upp detta? :twisted:
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #1 skrivet: november 08, 2004, 10:30 »
Tja, det är inte så underligt att Tolkien var influerad av Nordisk mytologi när han skrev böckerna om Midgård. Ett av syftena var att ge de brittiska öarna den mytologi de aldrig riktigt haft. Tänk dock på att Midgård ursprungligen kallas middle earth och Midgård är endast en svensk översättning, men man kan ju gissa vad han tänkte på när han gav området det namnet. :)

Vidare, 13 krigaren innehåller ju begravningen som Ibn Fadlan beskriver. Korpen flygeroch Korpens skugga har en hel del "asaelement" i sig (dessa släpps f ö på DVD denna månad, rekomenderas).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Maleficum

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
    • Tizzys angora
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #2 skrivet: november 08, 2004, 10:34 »
Vad jag läst någonstans (minns inte vart nu) så har dvärgarna med nordiska mytologin att göra också.. Borde försöka leta upp sidan igen..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #3 skrivet: november 08, 2004, 10:38 »
Citat från: "Maleficum"
Vad jag läst någonstans (minns inte vart nu) så har dvärgarna med nordiska mytologin att göra också.. Borde försöka leta upp sidan igen..


Jadå, det var ju dessa som tillverkade  Mjölner (Tors hammare), Gungner (Odens spjut), Brisingamen (Frejas halssmycke), och Skidbladner (Frejs skepp). De spelar således en viktig roll i myterna.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #4 skrivet: november 09, 2004, 11:51 »
Dvärgarnas namn samt Gandalf är tagna ur den nordiska mytologin. Tolkien tyckte dock att Gandalf, en dvärg i den nordiska mytologin, var ett alltför bra namn för en dvärg och gav det till sin trollkarl.

Andra filmer som påverkats av den nordiska mytologien är mästerverk som: Här Kommer Bärsärkarna med Carl-Gustaf Lindstedt som en klantig skogstokig viking. Glum och Garm är två vikingar som far land och rike runt för att sno skatter till sin girige far som är "hövding" hemma i vikingabyn. Inspelad 1965 med regi av Arne Mattson

The Long Ships från 1963. Engelsk film baserad på Frank G. Bengtssons roman Röde orm.

Man får inte heller glömma den underbara The Incredible Hulk Returns (1988) där Hulken får gå lös på vår gamal asagud Tor.

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad pumpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #5 skrivet: november 09, 2004, 18:03 »
Reuterdal: Är den engelska filmen i färg ? Jag tror tamejfan att jag sett den och jag vill äga den :)!

Sedan glömmer ni http://www.imdb.com/title/tt0052365/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #6 skrivet: november 09, 2004, 19:14 »
Jag har för mig att den är i färg, men jag vågar inte svära på det. Den finns tyvärr inte tillgänglig på DVD, så vitt jag vet.

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #8 skrivet: november 09, 2004, 20:14 »
Tja då är det väl bara att hala fram plånboken och njuta. :shock:

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #9 skrivet: november 14, 2004, 02:13 »
Det finns också en Monty Pyton-komedi e.d. som är otroligt rolig och som jag rekommenderar: Eric the Viking.

Jag tror också Asterix och Smurfarna har nordisk anknytning. Jag tror t.o.m. det kommer en film 2006 om "Asterix och Vikingarna."
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #10 skrivet: november 28, 2004, 21:23 »
Förlåt mig, nu är jag säkert jättejobbig och meningslös, men jag kan inte hålla mig, men Eric the Viking är ingen Monty Pythonfilm. Men det är en fantastisk film i vilket fall som helst.

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #11 skrivet: november 28, 2004, 23:10 »
Näe, du är inte jättejobbig och har rätt iaktagelse. Flera skådespelare tillhör det gäng som brukar göra Monty python-filmerna, och den har lite knasig humor, därav tänkte jag mig "monty pyton" mer som adjektiv.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #12 skrivet: november 28, 2004, 23:17 »
Appropå fler filmer, såg ni "Den 13:e krigaren" (e.d.) som gick på TV-3 häromdagen? Där pratade t.o.m. svenska/norska/isländska och, vad ska man säga, "krigiska hunniska samer" (hälften björnar-hälften människor som var ryttarfolk) fanns med.

Den var lite småkul, men jag var tvungen att gå iväg så jag han inte se hela.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
Re: Nordisk mytologi i filmer
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2005, 12:47 »
Citat från: "Joakim"
Nu måste vi sätta fart på det här forumet

Flera kompisar har sagt till mig att Sagan om ringen har inslag av nordisk mytologi. Jag kan dock inte riktigt finna vad det är. Namn som Midgård har jag funnit.

Vet ni något mer? Finns det fler filmer som tar upp detta? :twisted:


Kopplingarna är betydligt fler men det är iofs sällan huvudrollspersoner i boken/filmen. Dvärgarna Durin och Dvalin (Dwalin i Tolkien) tex, Rohirrim som är gothr osv.. Fler saker är Mirkwood (som är ett gotiskt träsk om jag inte minns fel, och skogen "Mörkmården" i Lotr) Du hittar säkert fler namn om du lusläser germanska/nordiska sagor Exempel på dessa sagor är Hervarar, Nibelungenlied och Eddan.

Det hela handlar ju mycket om att Tolkien fångar typiska drag hos germanska hjältesagor. Dvs historier om svärd, hjätedåd, skjöldmöer, ringar, dvärgar osv. Sagor som bygger på de långa krigen mellan goter och hunner mest och sagor som vi sen importerat till norden och in i vår mytologi. Tolkien har alltså i själva verket oerhört lite fantasi i sina böcker, utan det mesta är en kombination eller plagiering rakt av av germanska sagor som handlar om folkvandringstiden.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Tolkien och fornnordisk mytologi
« Svar #14 skrivet: juli 02, 2005, 12:02 »
Här kommer några av likheterna mellan fornnordisk mytologi och Tolkiens verk. Tolkens verk består ju i huvudsak av The Hobbit, trilogin The Lord of the Rings och Silmarillion.

Gandalf och alla dvärgarna i The Hobbit har namn tagna ur Dvergatal i Völuspá i Edda Sæmundar. Dvärgarna är ju till både namn och allmänt beteende tagna ur fornnordisk mytologi.

Gandalf Grå har sitt utseende efter Oden såsom gråklädd vandrare med skägg och bredbrättig hatt.

Magiska ringar förekommer både i Lord of the Rings och i fornnordisk mytologi. De är dock magiska på olika vis.

De ljusalver och mörkalver som finns i Tolkiens verk borde ju vara inspirerade av ljusalver och svartalver i Eddan.

Dvärgen Gimli har troligen sitt namn efter Gimlé, som är "en sal fagrare än solen, med tak av guld" enligt Völuspá. Gimlé kan betyda "ädelstenslugn", vilket ju passar dvärgen Gimli. För övrigt kan man i Gimlis stora förtjusning över att slå orker med yxan ana något av Tors slående av troll med sin hammare.

Ser vi till namnet Sauron så betyder ordet saurr på fornnordiska "orenhet". Med tanke på att Tolkien, som ju var språkprofessor, troligen talade fornordiska flytande så kan han knappast missat detta. Både Oden och Sauron är för övrigt enögda.

Oden har sina båda korpar som spejare över världen, medan Saruman sänder ut sina kråkor som spioner.

I nordisk mytologi vaktar hunden Garm porten till Hel. I Silmarillion bevakas porten till Angband, den onde Morgoths fästning, av vargen Carcharoth. Liksom Tyr får handen avbiten av Fenrisulven, så får hjälten Beren handen avbiten av vargen Carcharoth.

Tja, det finns säkert mer, men detta var vad jag kom på för stunden.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Beowulf

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2005, 21:38 »
Ska bara tipsa om filmen Curse of the ring(The ring of the Nibelungs)
Den är från 2004 och finns att köpa på cdon.com
Ha de gött
Thomas

Utloggad raglar

  • Novis
  • Antal inlägg: 6

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #17 skrivet: augusti 19, 2005, 10:53 »
Ny Beowulfrulle på gång:
http://www.imdb.com/title/tt0402057/

Stellan är med som vanligt!!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #18 skrivet: augusti 19, 2005, 10:58 »
Säga vad man vill om den historiska korrektheten i många fall men det är kul med senaste årens revival gällande dylika filmer (braveheart, Gladiator, Troja, Alexander, Kingdoms of heaven mm mm). [OT] Troja innehåller f ö en av de häftigaste svärdsdueller jag sett. :)[/OT]

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Nordisk mytologi i filmer
« Svar #19 skrivet: augusti 19, 2005, 11:16 »
Tycker jag med - jag tittar på dem alla!!! Troja tyckte jag var helt okej, men Arthurfilmen var bedrövlig.

Bäst hsitorisk fiktion på TV just nu är Deadwood som jag tycker är fantastisk.