Författare Ämne: Fragment från Gotland  (läst 3633 gånger)

Utloggad Komponisto

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Fragment från Gotland
« skrivet: juli 01, 2007, 21:20 »
Hejsan allesammans!

En gång var jag medlem här, men jag verkar ha förlagt min användare... Så jag skapade en ny!

Nu behöver jag er hjälp:
Jag besöker en god vän på hans familjs landställe på södra Gotland. När jag sitter i deras vardagsrum så ser jag att de har stora mängder fossil samlat i fönsterkarmarna och jag börjar titta på dessa. Döm om min förvåning när jag ser följande tingest bland trilobiterna:

http://farm2.static.flickr.com/1063/685612185_1b85ca1ef4_b.jpg

Kalkstensfragmentet ser mycket nött ut av väder och vind; jag frågade om de visste vad det var för något, men det visste de inte. "Något ristat". De tror att de hittat den på stranden "eller nåt", och de visste inte ens att det var ett ansikte.
Jag tycker att det är väldigt tydligt att det rör sig om ett ansikte, näsan syns tydligt, en grinande käft med stora tänder och en bit av ett öga. Det hela ger ett monstruöst uttryck – jag tänkte spontant att det var romansk stil, men jag är lite tveksam just nu. Det är näsan som får mig att tänka på något annat, jag vet inte vad.

Har någon av er någon idé vad det kan röra sig om för något? Gotland kryllar ju av intressanta saker, men vad kan detta vara? Jag ska höra mig för vidare om fyndplats.

mvh

Robin

Utloggad Daniel85

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Fragment från Gotland
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2007, 18:25 »
jätte svårt att veta  :( ser ut som någon slags risting som du sa  :) jag föreslår att du går till fornsalen i visby med den, de vet säkert vad det kan röra sig om
D.S

Utloggad Johan Norderäng

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Fragment från Gotland
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2008, 13:29 »
För det första ser det inte ut som kalksten utan sandsten. Det kan vara ett fragment av en sk kiststen, en sen bildstenstyp som ofta var av just sandsten. Den bör tas till Länsmuseet för dokumentation. Om det nu inte redan är gjort, det var ju ett tag sedan inlägget kom.

Johan

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Fragment från Gotland
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2008, 13:34 »
Lite off-topic, men... hej Johan! ;) Kul att du hittade hit till slut.