Författare Ämne: Digerdöden  (läst 17102 gånger)

Utloggad Disadottir

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Digerdöden
« Svar #20 skrivet: augusti 12, 2007, 18:08 »
Jag såg ett program från England för bara några månader sedan där man hade gått på de gamla kyrkoböckerna för att se hur smittan spred sig. Då kunde man konstatera att sjukdomen "hoppade" friskt (eller sjukt kanske...he he) från person till person som inte alls bodde i närheten av varandra. Ibland kunde man också konstatera att de var släkt och alltså besökte varandra och smittade på så sätt. Enligt det här programmet var det alltså inte alls råttorna som spred smittan utan den gick från person till person och genom samma kyrkoböcker kunde man konstatera att inkubationstiden kunde ha varit så hög som tre veckor. Man hinner ju träffa rätt många personer under tre veckor och de visste såklart inte om att de hade sjukdomen och smittade i princip alla de träffade.
Fast det kanske bara gällde en av formerna, jag vet inte och det framgick inte riktigt. Säkert är väl att de är en massa olika teorier och det kommer förmodligen fler i framtiden!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Digerdöden
« Svar #21 skrivet: augusti 12, 2007, 21:51 »
Jo jag har läst en del av de där epidemiologiska studierna av pestepidemin 1666. Det är just de som har använts som argument för att den "klassiska" pesten inte var Yersinia pestis. Det är därför jag tyckte det var intressant att Y. pestis bevisligen fanns i Europa 1636.
Ingen har ännu lyckats identifiera Y.  pestis (eller något annat smittämne för den delen) i offer för den "klassiska" digerdöden 1350.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Digerdöden
« Svar #22 skrivet: augusti 18, 2011, 16:40 »
Återigen en studie som pekar på att digerdöden inte spreds via råttor eller loppor, utan från person till person.

http://www.heritagedaily.com/2011/08/black-death-study-lets-rats-off-the-hook/

/Mats

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Digerdöden
« Svar #23 skrivet: augusti 18, 2011, 19:48 »
Det är visserligen en annan diskussion, men först en reflektion: Hur pass kristna var man under äldre medeltid, när man på 1350-talet på sina håll återvände till de gamla gudarna?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Digerdöden
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2011, 21:25 »
Återigen en studie som pekar på att digerdöden inte spreds via råttor eller loppor, utan från person till person.

Vederbörande vet tydligen absolut ingenting om tafonomi. Han har tydligen aldrig reflekterat över att pesten maximalt kan ha dödat  en råttgeneration, men att hundratals generationer råttor dött i London sedan dess. Om de råttor som dog 1348-49 skulle ha lett till "massgravar" så borde skeletten av alla råttor som dött sedan dess bilda tjocka lager vid det här laget.
I själva verket är det så att skelett av döda djur ytterst sällan bevaras någon längre tid. Det är en mikroskopiskt liten andel som bevaras så länge som 650 år.

Men visst kan pest spridas från människa till människa, men då är det fråga om lungpestvarianten (som är ännu dödligare än böldpest).


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Digerdöden
« Svar #25 skrivet: augusti 19, 2011, 08:56 »
Vederbörande vet tydligen absolut ingenting om tafonomi. Han har tydligen aldrig reflekterat över att pesten maximalt kan ha dödat  en råttgeneration, men att hundratals generationer råttor dött i London sedan dess. Om de råttor som dog 1348-49 skulle ha lett till "massgravar" så borde skeletten av alla råttor som dött sedan dess bilda tjocka lager vid det här laget.
I själva verket är det så att skelett av döda djur ytterst sällan bevaras någon längre tid. Det är en mikroskopiskt liten andel som bevaras så länge som 650 år.

Instämmer. Det är ju i allmänhet bara när djur avsiktligt deponerats i samband med människogravar som vi har möjlighet att uppmärksamma dem. Var ligger alla de grisar, kor och får från yngre järnåldern som inte finns i höggravfälten? Och alla djur som dött sedan dess? ::)

Bortsett från den malören tror jag ändå den engelske arkeologen har en poäng i hur digerdöden spreds, i London åtminstone. Det är väl långt ifrån färdig-utrett vilken typ av pest och bakteriestam som digerdöden egentligen handlade om, flera typer kan ha förekommit.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Digerdöden
« Svar #26 skrivet: augusti 19, 2011, 09:07 »
Det är visserligen en annan diskussion, men först en reflektion: Hur pass kristna var man under äldre medeltid, när man på 1350-talet på sina håll återvände till de gamla gudarna?

Nu vet jag inte var du hämtar dessa uppgifter, men det kan nog mycket väl ha varit så att hela trosuppfattningen hos folket kom i gungning vid en sådan här katastrof. Överför det här till modern tid: Om hälften (eller på vissa håll kanske 2/3) av alla människor som bor runtomkring plötsligt dör i en hemsk sjukdom, som uppträder i våg efter våg och aldrig tycks försvinna, hur skulle du reagera? När är det din tur att drabbas? En och annan djupt kristen skulle säkert börja tvivla på att det finns en gud, och en och annan tvivlare skulle nog istället börja söka efter en gud.

/Mats

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Digerdöden
« Svar #27 skrivet: augusti 22, 2011, 17:52 »
Detta är off topic, men eftersom ingen verkar följa upp tråden vidare distar jag mig till att tipsa om en intressant uppsats jag hittade:

http://www.olandskaresor.se/Kyrkor_files/kultplatskontinuitet.pdf

Jag kommer även att klistra in denna länk på mitt nystartade ämne om Forn sed och sexualitet.

Farstein Teljepass
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Digerdöden
« Svar #28 skrivet: augusti 30, 2011, 18:32 »

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Digerdöden
« Svar #29 skrivet: augusti 31, 2011, 14:59 »
Det verkar rimligt att Yersinia pestis blivit mindre dödlig sedan 1300-talet. Generellt är detta den normala utvecklingen för en patogen, att snabbt döda värdorganismen är inte särskilt effektivt ur evolutionär synpunkt. En optimalt anpassad patogen drabbar alla men dödar ingen, en barnsjukdom kort sagt. "Unga" patogener som nyligen spritt sig till människan från andra organismer har ofta hög dödlighet (t ex HIV eller falciparum-malaria).

Det som möjligen skulle kunna motverka effekten i detta fall är att pest inte primärt är en mänsklig sjukdom, utan en gnagarsjukdom, men det är inte orimligt att virulensen hos gnagare och människor i viss mån följs åt.