Författare Ämne: Svärd i Fyrisån.  (läst 4682 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Svärd i Fyrisån.
« skrivet: maj 27, 2007, 19:41 »
Läste en artikel i nya Populär Historia. Där finns en artikel om fyra svärd från 1200:talet som hittats i ån - det är riktiga praktsvärd med guldinskriptioner på latin.
Dessa hittades 1896(!) och har alltså legat undangömda sedan dess.

Har sökt lite på nätet om dessa men hittar inget och är lite nyfiken på om någon här känner till något om dessa fynd.
Annars får jag väl hålla mig tills den 17:e juni då de skall ställas ut för första gången för allmännheten.


Sen kan jag inte låta bli att fråga mig hur i hela fridens namn ett sådant fynd kan hamna på en vind, är folk i arkeologibranschen konstant småberusade..? ;)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Svärd i Fyrisån.
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2007, 12:00 »
John Ljunkvist skriver i sin avhadling "En hiar atti rikR - Om elit, struktur och ekonomi kring Uppsala och Mälaren under yngre järnålder" om 21 vikingatida/tidigmedeltida vapen som påträffats i eller i anslutning till fyrisån (sid 173ff): 4 svärd, 12 spjutspetsar, 6 yxor (varav två miniatyryxor) och 1 doppsko till svärd.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Svärd i Fyrisån.
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2007, 23:42 »
Där ser man.
Tycker iofs att det är ganska märkligt, för att inte säga helsjukt, att dessa svärd inte studerats noggrant någon gång genom historien.
De anses vara från 1200:talet, riktiga praktsvärd som endast väldigt förmögna personer hade råd med, ofta tillverkade av mästare på kontinenten. Försedda med schiffer på latin, i guld, och från en tidpunkt då landet befann sig i en synnerligen omvälvande tid.

Fast jag kanske bara är fånig som blir irriterad över detta :)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Svärd i Fyrisån.
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2007, 05:54 »
Det låter faktiskt konstigt att dessa svärd legat på en vind, de härrör ju från en mycket populär tidsperiod och är dessutom svärd. Man skulle ju kunna tro att 95% av alla som pluggat historia och/eller arkeologi i Uppsala skulle ha skrivit uppsats om dessa fynd redan ;).

/Micke