Författare Ämne: Arkeologbloggar  (läst 50424 gånger)

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Arkeologbloggar
« Svar #20 skrivet: februari 13, 2009, 14:24 »
En del vill blogga anonymt, en del inte - det är en fråga om tycke och smak. Normalt sett finns det en "Om mig" eller "Om bloggen"-sida på varje blogg där bloggaren presenterar sig.

För övrigt till hur jag de som menar att en blogg utan kommentarsfunktionen inte är en blogg utan en vanlig webbplats.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologbloggar
« Svar #21 skrivet: februari 13, 2009, 14:40 »
För övrigt till hur jag de som menar att en blogg utan kommentarsfunktionen inte är en blogg utan en vanlig webbplats.

Kan bara hålla med, kommentarer och RSS-flöden är två av bloggens fundament. Med RSS-flöden så spelar det ingen roll om det postas ett inlägg i kvartalet, jag får meddelande ändå när den uppdateras. En webbplats utan RSS och som uppdateras fyra gånger per år faller snart i glömska. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lena

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Arkeologbloggar
« Svar #22 skrivet: februari 13, 2009, 16:15 »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologbloggar
« Svar #23 skrivet: februari 13, 2009, 16:21 »
En blogg är ju bara en web-log, alltså en redovisning av vad som händer i internetformat...
format och funktion kan väl i övrigt varieras i det oändliga!


Flera av bloggarna som nämnts är väl egentligen i ordets strikta bemärkelse en blogg utan en websida.  Därmed inte sagt det är sämre, ofta precis tvärtom. Själv är jag inte så intresserad av vad olika människor jag inte känenr gjort idag, men jag tycker dte är intressant att läsa deras funderingar och tankar!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologbloggar
« Svar #24 skrivet: februari 13, 2009, 19:12 »
När bloggen kom för drygt 10 år sedan var det mycket riktigt en dagbok på nätet. Idag är det så mycket mer. Bloggen är verktyget och formatet, sedan är det upp till var och en att fylla den med det man tycker är intressant, må det vara mode eller teoretisk arkeologi. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologbloggar
« Svar #25 skrivet: februari 13, 2009, 21:01 »
mao websida och blogg är samma sak, eller vari består skillnaden?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologbloggar
« Svar #26 skrivet: februari 14, 2009, 11:41 »
Det beror ju på, definierar man en webbsida som en sida på webben så kan det vara samma sak. ;) Jag definierar en blogg som följer:
  • Enkelt att publicera och starta en blogg, ingen kunskap i html o dyl krävs.
  • Inlägg postas alltid i omvänd kronologisk ordning (jämför t ex med detta forum där det publiceras i kronologisk ordning som default).
  • Möjlighet att kommentera inlägg.
  • Möjlighet att följa bloggen via RSS-flöden.
  • Möjlighet till pingback, dvs om jag länkar till ett inlägg på en annan blogg så syns det i kommentarfältet på den bloggen
  • Personligt tilltal, det är en person som står bakom inläggen.

Ett av grundfundamenten i bloggsfären är den sociala interaktionen, man länkar till varandra, kommenterar och diskuterar. Mycket av det ovan kan självklart finnas med på en "vanlig" webbplats (förutom möjligtvis pingback) men det går utmärkt att klara sig utan det.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Arkeologbloggar
« Svar #27 skrivet: februari 14, 2009, 20:10 »
Ett av grundfundamenten i bloggsfären är den sociala interaktionen, man länkar till varandra, kommenterar och diskuterar.

För social interaktion måste jag säga att jag tycker att forumformen är bättre, både mer anpassad för diskussioner och mer jämlik. Bloggaren har ju ett initiativ, ett övertag om man så vill, han/hon styr ju helt agendan. Så är det inte på ett forum. Å andra sidan kan kanske bloggen fylla en annan funktion - att fritt få breda ut sig skapar ju möjlighet till mer personliga utformningar, illustrera med mycket bilder m.m.

Detta sagt av en som inte bloggar själv, ska tilläggas, så jag kan vara "biased".

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologbloggar
« Svar #28 skrivet: februari 15, 2009, 16:23 »
Mats: Ja, jag kan tycka att forum passar bättre för diskussioner men bloggar kan fungera på ett liknande sätt. Man läser en blogg och kommenterar den i sin egen, diskussionerna blir dock inte lika långa. ::) Min uppfattning är att de kompleterar varandra.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Arkeologbloggar
« Svar #29 skrivet: februari 16, 2009, 08:51 »
Hellre än den sociala interaktionen skulle jag vilja hålla fram den journalistiska/mediala aspekten i bloggningen. Det har ju visat sig en del bloggar verkligen uppmärksammas, inte bara modebloggar utan även sådana med samhällsdebatterande karaktär. Det finns väl här en möjlighet att få viktiga och välunderbyggda åsikter att märkas, när man utan att störas får möjlighet att utveckla frågan, ungefär som en artikel på en kultursida i DN/SvD. Detta är ju förstås inte möjligt på samma sätt i ett forum, där en åsikt lätt dränks av hundra andra inlägg. Jag tycker det är viktigt att även arkeologi och kulturmiljö-intressen får uppmärksamhet också med hjälp av bloggosfären.
Så blogga på ni! Men släng åt oss ett köttben ibland här på forumet också!  ;)

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologbloggar
« Svar #30 skrivet: februari 16, 2009, 09:54 »
Jo en blogg är ju en plats att framföra sin a egna åsikter eller redovisa sina aktiviteter vilket precis som du säger har sina fördelar i en fördjupning men också nackdelar då jag-perspektivet ibland kan bli alltför markant. Eftersom mer än en blogg bara behåller de kommentarer som passar så är möjligheten att vara oemotsagd i storts sett total och det är alltså både styrkan och svagheten.   

Forumets fördel är väl att det betydligt högre tempot i meningutbyte minskar risken för att meningskilhjaktigheter går över till prestige-kamper som sträcker sig över årtionden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Arkeologbloggar
« Svar #31 skrivet: februari 27, 2009, 13:04 »
Jag återupptäckte just Mats Widgrens blogg, där finns flera guldkorn: http://blogs.su.se/widgren

Kan verkligen hålla med. Han skriver en del så klockrent att t.o.m. en annan begriper.  :P
Jag gillar hans artikel om "Stensträngssystemens datering 2". Tänkvärt.
Och även "Respect and robbery" där han pekar på tre begrepp som rör hur (linjära) former i landskapet förhåller sig till äldre "krockande" former: "respekt", "omedvetenhet" och "plundring". Inte så revolutionerande kanske, men en tanke-klarhet som jag gillar.

/Mats

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Arkeologbloggar
« Svar #32 skrivet: mars 06, 2009, 10:22 »
Jag ser min blogg som en amatörtidskrift, ett fanzin, fast utan kostnaderna för stencilering och porto. För det mesta skriver jag allting själv, men ibland kör jag gästinlägg av andra skribenter. Drivkraften för mig är att det är roligt att skriva, att jag bara skriver om sådant som engagerar mig och att det är roligt att diskutera med läsarna. Blogga är det jag gör i stället för att titta på TV.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Arkeologbloggar
« Svar #33 skrivet: mars 06, 2009, 13:07 »
Jag ser min blogg som en amatörtidskrift, ett fanzin, fast utan kostnaderna för stencilering och porto. För det mesta skriver jag allting själv, men ibland kör jag gästinlägg av andra skribenter. Drivkraften för mig är att det är roligt att skriva, att jag bara skriver om sådant som engagerar mig och att det är roligt att diskutera med läsarna. Blogga är det jag gör i stället för att titta på TV.

Jag tror nog att detta stämmer rätt bra på fler bloggare.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Arkeologbloggar
« Svar #34 skrivet: mars 09, 2009, 21:51 »
Ja, det är roligare att vara aktiv och producent, än att vara passiv konsument...
Det finns en regel som säger att 1 % skapar, 9 % bidrar och 90 % passivt tar del av innehåll. Gorm: Har du statistik som kan belägga eller förkasta det för Arkeologiforum?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologbloggar
« Svar #35 skrivet: mars 10, 2009, 08:33 »
Borde inte vara så svårt... återkommer!
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Arkeologbloggar
« Svar #36 skrivet: mars 29, 2009, 09:04 »
Har flyttat min blogg till WordPress då den förra strulade en hel del. Archaeological Haecceities finns numera här:

http://haecceities.wordpress.com/
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologbloggar
« Svar #37 skrivet: mars 30, 2009, 08:40 »
Borde inte vara så svårt... återkommer!

Svårt att få fram någon exakt statistik men eftersom forumet har ca 250-300 unika besökare/dag så man inte helt fel ute. Dock så är nog 90-9-1 regler främst applicerbar på uppladdningssajter som Flickr och Youtube och diverse wikis.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologbloggar
« Svar #38 skrivet: mars 30, 2009, 13:56 »
Kanske man skulle starta en arkeologi-Twitter så kan alla följa en i ens dagliga arkeologiska gärning :-)
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Arkeologbloggar
« Svar #39 skrivet: mars 30, 2009, 19:38 »
Piankhy: Varför inte, du skulle nog bli först... är det en ovanligt trist grävning kanske du dessutom blir den siste. :-)