Författare Ämne: Arkeologiutbildning  (läst 23411 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #20 skrivet: juli 01, 2008, 20:26 »
Kan du utveckla dina tankar om IT och arkeologi?

Absolut! Redan idag används många digitala hjälpmedel inom den grävande arkeologin som kräver kunskap inom IT; totalstationer, kartprogram, digitalfoto och databaser är bara några exempel. Men även inom förmedlingsbiten händer det en del (Nya Forsök är senaste exemplet) där det underlättar om systemutvecklarna och webbdesigners har en förförståelse för ämnet de arbetar med.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #21 skrivet: juli 09, 2008, 09:51 »
Kan du utveckla dina tankar om IT och arkeologi?

Absolut! Redan idag används många digitala hjälpmedel inom den grävande arkeologin som kräver kunskap inom IT; totalstationer, kartprogram, digitalfoto och databaser är bara några exempel. Men även inom förmedlingsbiten händer det en del (Nya Forsök är senaste exemplet) där det underlättar om systemutvecklarna och webbdesigners har en förförståelse för ämnet de arbetar med.

/Johan

Tackar för svaret Gorm!! Det gäller att få in en fot med andra ord men det blir svårt med tanke på hur tufft det är med jobb i branchen. Skam den som ger sig ändå  :)

Lider med arkeologer med uttal som "Jag tror jag ska skaffa mig ett riktigt jobb och ha arkeologin som hobby"

Jisses! :(

/Micke