Oberoende av om det är ett vikingatåg eller ett ensamt skepp som skall resa ut så är förberedelserna omfattande och kostsamma. Ju fler skepp ju högra kostnader naturligtvis – men enbart ett enda skepp kräver ju omfattande planering. Alla som har en träbåt vet ju vilket jobb det är med enbart underhåll av båten, tänk då ett stort skepp!
Troligtvis lades skeppen i båthus över vintern, hade man ett skepp så hade man alltså också ett båthus. Båthuset behövdes för att skeppet skall vara skyddat under vintern men även för att man skall kunna underhålla och reparera skeppet redan under senvintern så att det var färdigt att sjösättas till våren.
Åror, segel, mast, skeppståg, styråra, ankare och allt annat krävde också underhåll.
Tjära måste tillverkas för att skydda trät, borden måste tätas, spanten repareras eventuellt bytas ut. Jag kan tänka mig att enbart detta arbete krävde minst 2 man/år, alltså enbart för underhållet. Skulle någonting repareras krävde det mer folk.
Enbart tjärtillverkningen var ett omfattande arbete.
Var det ett handelskepp måste varor införskaffas. Pälsverk omtalas som varor vilket innebär resor till marknader för inköp, eventuell egen jakt vilket innebär anställda jägare, kostnader för fällor och jaktvapen. Inköpsresor till norrlandskusten för inköp av attraktivt pälsverk tog lång tid.
Proviant behövdes. Det tog säkert hela vintern att producera, röka, torka, salta osv den mat som behövdes. Ju mer folk som skulle resa ju mer mat behövdes för resan naturligtvis. Kärl för förvaring av maten skulle tillverkas liksom kärl för vatten. Det innebär att träd skall fällas, virke torkas, formas samt sedan själva tillverkningen, minst ett års förberedelse för detta skulle jag tro eftersom virke måste torkas innan det kan användas. Till detta kommer även kokredskap, kokställningar, osv.
Vapen måste tillverkas så att man kan skydda sina varor, knivar, svärd, yxor, spjut, pilbågar och pilar. Till detta behövs järn, en duktig smed samt folk som kan montera skaft och handtag på alla vapen. Eggar skall slipas och skidor tillverkas vilket innebär hantverkare som kan arbeta med läder.
Vattentäta skydd för varorna behövdes, troligtvis oljade skinn som sytts ihop till ”presenningar”, rep måste tillverkas för att surra lasten.
Folket som skall med på resan måste ”anställas”, utbildas samt övas och avtal med detta folk måste ingås så att alla vet vad som gäller för var och en med del i vinst.
Listan ovan är mycket grov. Skall allt som behöver göras tas med blir listan oerhört omfattande. Att utrusta ett skepp är ett nästan gigantiskt arbete som kräver minst ett år av förberedelser.
Yngve. Det stämmer ju faktiskt ganska bra med vad vi kommit fram till tidigare = mycket litet antal pirater ställer till med mycket stor skada. Skadan uppstår på två sätt, dels att de attackerar och utför piratdåd, dels att folk blir rädda för att bli attackerade och försöker, på olika sätt, undvika att bli attackerade, t.ex flyttar från kusten, bygger borgar, osv.
Det stämmer även, tycker jag, med att övriga intressenter i området försöker att få stopp på attackerna genom att jaga piraterna. De var inte populära…
Thomas