Författare Ämne: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan  (läst 72729 gånger)

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Mats Molen som jag hade som lärare i NO ämnen i grundskolan (han slutade sen som lärare av för mig oklar anledning) har väldigt intressanta saker att säga om "Apmänniskor".

http://www.matsmolen.se/index.php?sida=6

Läs speciellt under rubriken Apmänniskor, även om övrig text också har samma värdefulla insikter.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
Var han lärare, sa du?

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Mats Molen är väll Sveriges mest kända kreationist, 2001 utsågs han till årets förvillare av VoF. Han har gett ut fyra böcker och det finns en hel del debatt om detta som kan läsas här: http://www.vof.se/visa-forvillare2001. Molen är också kopplad till föreningen Genesis. http://www.genesis.nu/

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Var han lärare, sa du?

Ja i slutet av 1980-talet så var han lärare på min skola i umeå kommun. Ser nu på hans hemsida att han erbjuder sina tjänster som vikarie. Allt från universitet till lågstadium. Se länk;

http://www.matsmolen.se/index.php?sida=4

Han har dessutom en halvtidstjänst som lärare. Det är en mycket välutbildad man.

Edit: Måste säga att han hade många intressanta berättelser från sin tid i USA bl.a om hur han blev antastad av homosexuella i San Fransisco när han omedveten om att det där bara var de homosexuella som bar kortbyxor själv var klädd så. Hur man hittat en människotillverkad silveklocka i fossila lager slog också oss ungdomar med häpnad. Han visade ofta intressanta Diabilder och berättade med inlevelse häpnadsväckande fakta om spår efter syndafloden o. dyl. När jag ser tillbaka på min skoltid så är det han som gett mig de nyttigaste och bästa kunskaper som jag dagligen bär med mig och som hjälper mig att tolka och förstå världen omkring mig. En nostalgisk tår rullar nedför min kind när jag tänker tillbaka på min ungdomstid, sedan dess har vår jord åldrats ytterligare 20 år men den är ännu ung tycker jag.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #64 skrivet: augusti 01, 2008, 00:14 »
4500 miljoner år är inte ungt tycker jag.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #65 skrivet: augusti 01, 2008, 09:47 »
4500 miljoner år är inte ungt tycker jag.

Det beror ju på vad man jämför med, 13600 miljoner år t.ex.  ;)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #66 skrivet: augusti 01, 2008, 10:23 »
Så här säger Mats:

Citera
Vetenskap kan dessutom aldrig användas för att bevisa om Gud finns eller inte

Han drar inte den fulla konsekvensen av att vi inte alls kan bevisa guds konsekvens. Om man inte kan det så kan man inte heller tala om honom som om han fanns. Det gör inte Mats utan han förutsätter Guds existens och inte bara det: naturvetenskap är inte vetenskap utan en tro vilken som helst. Detta resonemang känner jag igen från andra kreationeister som säger att det råder religionsfrihet: jag tror på att jorden inte är mer 6000 år och du får tro på andra troende som säger att den är flera miljarder. Den här typen av resonemang tycker jag väl är rätt så harmlösa. Värre är det när man försöker övertyga människor att begå våldshandlingar genom tron eller legitimera makt. Jag såg för några veckor sedan ett program där en pakistansk journalist intevjuade män om varför de ska ha makt över kvinnor. Alla sa de att det var bestämt av gud. Vid ett tillfälle så intevjuade hon några klanledare som satt i ett möte: hon frågade då dem varför de ska bestämma och de svarade självklart att det var gud som sagt detta. Då kontrade hon med att fråga hur hon skulle veta att gud sagt det till dem, ja du måste tro på oss sa de. Men då sa hon att om jag säger att gud sagt att jag ska bestämma, skulle ni tro på mig då. Självklart inte sa de och de insåg att hon genomskådat dem varvid en tryckt stämning började råda varvid intervjun avslutades. Jag menar att en av trons framgångar handlar om just detta att man kan hitta alla svar utifrån din egen känsla eller åsikt. Har jag en åsikt att kvinnor ska lyda mig så är det en helig tanke varvid min övertygelse naturligtvis blir ännu starkare. Det är väl genom denna typ av logik tänker jag som de värsta grymheterna kan utföras i ett lyckorus.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #67 skrivet: augusti 02, 2008, 01:55 »
4500 miljoner år är inte ungt tycker jag.

Ska vi plocka siffror från luften och sedan värdesätta dem vill jag också vara med. 87miljarder år är riktigt riktigt gammalt, nästan så jag svimmar när jag tänker på det. Ja ! Jag tror jag svimmar !
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #68 skrivet: augusti 02, 2008, 13:53 »
Man skulle gärna vilja veta vad Man from Earth har för belägg att 4500 miljoner år är taget ur luften (utan att referera till Moléns minst sagt förvillande funderingar)?

Har inte läst så mycket mer om Molén än det som finns på länken men man slås ju av avsaknaden av referenser till sina påståenden. Men det är ju helt i linje med sådana resonemang, helt subjektiva bedömningar av "apmänniskor" utifrån jämförelser med fotografier av nutida människor, utan att referera till etablerad genetisk forskning (för det skulle ju urholka ens resonemang). Skulle inte godkännas för en b-uppsats... Välutbildad? Ja, kanske men knappast vetenskaplig. Så om nu alla människor kommer från en urman och urkvinna, borde vi inte dött ut pga inavel? Men det är klart, Gud fixade väl det på något sätt och införde inavel lite senare.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #69 skrivet: augusti 04, 2008, 09:02 »
Bara ett förtydligande, inte heller siffran 13700 miljoner år är taget ur luften. Det är universums ålder enligt modellberäkningar utifrån variationer i kosmisk bakgrundsstrålning.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #70 skrivet: augusti 04, 2008, 11:09 »
Jodå Heimdahl jag kände till åldersangivelsen, men blev inte universum 100 miljoner år äldre mellan dina två inlägg?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #71 skrivet: augusti 04, 2008, 11:25 »
...men blev inte universum 100 miljoner år äldre mellan dina två inlägg?

Hehe! klockan tickade visst därtemellan... Den senare siffran är den korrekta. Om någon förvirrats av detta ber jag om ursäkt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #72 skrivet: augusti 17, 2008, 10:34 »
Citat Herulen
Citera
Värre är det när man försöker övertyga människor att begå våldshandlingar genom tron eller legitimera makt.
Hur skiljer sig förtryck som motiveras av "Gud" med det förtryck som motiveras av Marx eller Darwin?
Jag har sett åtskilliga förtryckare som hänvisat till någon av dessa för könsdiskriminering, folkmord med mera.Det räcker med att tänka på 1930-talets socialdarwinism o ch Himlers "onyttiga minnar"

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #73 skrivet: augusti 17, 2008, 11:45 »
Citat Herulen
Citera
Värre är det när man försöker övertyga människor att begå våldshandlingar genom tron eller legitimera makt.
Hur skiljer sig förtryck som motiveras av "Gud" med det förtryck som motiveras av Marx eller Darwin?
Jag har sett åtskilliga förtryckare som hänvisat till någon av dessa för könsdiskriminering, folkmord med mera.Det räcker med att tänka på 1930-talets socialdarwinism o ch Himlers "onyttiga minnar"

Det handlar om tro här och då är det väl ingen direkt skillnad mellan att utföra våld i Guds eller Marx namn. Nu är det ju så att Marx samhälls analys är vetenskapligt utförd liksom Darwins evolutionslära. Det handlar alltså inte om tro. Bibeln texter däremot har ett religiöst budskap som inte på något sätt är vetenskapligt uppbyggda. Det budskap som finns i Bibeln är alltså rakt igenom en tro. 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #74 skrivet: augusti 17, 2008, 19:10 »
Mats Molen som jag hade som lärare i NO ämnen i grundskolan (han slutade sen som lärare av för mig oklar anledning) har väldigt intressanta saker att säga om "Apmänniskor".

http://www.matsmolen.se/index.php?sida=6

Läs speciellt under rubriken Apmänniskor, även om övrig text också har samma värdefulla insikter.

Tanke-väckande artikel. Men, - missar inte Molen att iaktta teorin om "The Missing Link" som möjlig förklaring på steget från apa till mänska...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #75 skrivet: augusti 17, 2008, 20:44 »
Problem med uttolkning av texter finns ju alltid. Tror varken evangelisterna, Darwin eller Marx tänkt sig att det de skrev skulle praktiseras som det gjorts under diverse historiska sammanhang. De har alla försökt bryta med gällande idéer och normer. När deras idéer slagit rot så har de anpassats till helt andra maktkonstellationer än de de uppstod ur. Darwin kan ju knappast belastas för Spencers social”darwinistiska” idéer lika lite som Marx kan belastas för Stalins totalitära styre eller evangelisterna för korstågen. Meningsmotståndare blåser ju alltid upp betydelsen av de krokiga kopplingar som finns men det är väl ofta för att dölja en annan agenda.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #76 skrivet: augusti 18, 2008, 00:25 »
Problem med uttolkning av texter finns ju alltid. Tror varken evangelisterna, Darwin eller Marx tänkt sig att det de skrev skulle praktiseras som det gjorts under diverse historiska sammanhang. De har alla försökt bryta med gällande idéer och normer. När deras idéer slagit rot så har de anpassats till helt andra maktkonstellationer än de de uppstod ur. Darwin kan ju knappast belastas för Spencers social”darwinistiska” idéer lika lite som Marx kan belastas för Stalins totalitära styre eller evangelisterna för korstågen. Meningsmotståndare blåser ju alltid upp betydelsen av de krokiga kopplingar som finns men det är väl ofta för att dölja en annan agenda.

Fast det viktiga i sammanhanget är ju att Darwins lära och till stor del även Marx har vetenskaplig grund för sina påståenden. Bibeln bygger enbart på tro. Kreationisternas argumentering handlar om att naturvetenskapen också är en tro. Detta görs ju för att hamna på samma likvärdiga nivå. Jag menar att man måste se upp här. Vi ska inte degradera vetenskapen bara för att vara hövliga mot vissa troende. Vetenskapen kan inte förklara allt. Men det betyder inte att det som startade t.ex. Big Bang måste ha varit Gud. Varför måste vi anta det bara för att vi ännu inte vet? För 200 år sedan visste vi inte heller hur livet och alla arter uppkommit. Idag vet vi det och det genom att vi inte fastnade och sa att det måste ha varit Gud.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #77 skrivet: augusti 18, 2008, 09:05 »
Visst, vi ska inte degradera vetenskapen. Jag menade bara att de som "dödar" i någons namn gör det i de flesta fall i en helt egen agenda som inte formulerats av den i vars namn man dödar (må det vara någon religiös förkunnare, Darwin eller Marx). Darwin är ett lysande exempel. Hans idéer sögs upp av Spencer som förvrängde dem helt och hållet och sedan har Darwin fått skulden för socialdarwinismens uppkomst (i förlängningen även eugeniken). Darwin har av vissa kreationister anklagats för att ligga bakom nazismens idéer, när det i själva verket snarare är den kristna antisemitismen som ligger som grogrund. Kreationisterna gör detta naturligtvis för att svartmåla evolutionstanken och därmed de som tror på den. Därför ska naturligtvis inte vetenskapen degraderas till en "social konstruktion" (som är så populärt numera) för det ger dessa grupper enbart ökad legitimitet.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #78 skrivet: augusti 18, 2008, 16:05 »
Jasaw skriver:
Citera
Darwin har av vissa kreationister anklagats för att ligga bakom nazismens idéer, när det i själva verket snarare är den kristna antisemitismen som ligger som grogrund.
Jag håller inte med Jasaw här, nazisten baseras helt tydligt på Darwin, "the surviving of the fittest", den starkaste överlever.
Den "kristna" antisemitismen gav en möjlighet för en jude att konvertera till kristendomen och bli "jämlik", flera av 1800-talets antisemiter var konverterade judar.
Detta är givetvis inget argument för bokstavstroende religiösa, Darwin var naturligtvis en naturvetenskapsman som inte kunde veta hur hans teorier kunde missbrukas.
Mitt poäng var att moderna sekulära troslärar som marxism-leninism och socialdarwinism och ateism skapat samma övergrepp, manssamhälle och naturförstörelse som någonsin religionerna.Marx har ur historisk perspektiv visst vetenskapligt värde, även om hans framtidsdröm om klasslösa samhället nog kunde räknas som ren tro.


Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Museinytt - dinosaurierna existerade för mindre än 6000 år sedan
« Svar #79 skrivet: augusti 18, 2008, 16:47 »
Evolution är inte synonymt med Darwin, evolutionstanken fanns före honom och den har inte stannat vid med honom. Som jag skrev tidigare så är mycket av det som tillskrivits Darwin inte alltid hans begrepp.  "Survival of the fittest" är ursprungligen Spencers begrepp, ett begrepp han lär ha myntat efter att ha läst Om arternas uppkomst. Om jag minns rätt så dyker inte detta begrepp upp i Om arternas uppkomst förrän i version 6 eller 7 (man jag kan minnas fel här). Spencers evolution är dessutom mer baserad på Lamarcks evolutionstanke än på det naturliga urvalet. Det fundamentala med det naturliga urvalet är att där inte finns något mål.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com