Författare Ämne: Forntida julgran och midsommarstång?  (läst 24271 gånger)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #20 skrivet: augusti 17, 2007, 18:00 »
De äldsta svenska abildningen av en midsommarstång sägs vara från Dahlbergs Suecia-verk, där han på avbildningen av Hammarskogs herrgård i Uppland har tecknat bönder som dansar kring en midsommarstång i förgrunden. Stången har ett flertal vertikalt placerade kransar kring stången. Det som inte brukar nämnas är att Dahlberg avtecknat många fler liknande majstänger, när han tecknar stadsvyer. Bilderna av Trosa och Södertälje(?) bl a kryllar av majstänger. Eftersom Dahlberg knappast varit på alla dessa platser just vid midsommartid undrar jag om inte stången haft en vidare betydelse och användning, ett sätt att markera offentlig festplats? - i ständerna ett sätt att skylta med var det ligger en krog?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #21 skrivet: augusti 17, 2007, 20:22 »
På många håll i Dalarna står ju majstängerna kvar året om. Förmodligen var det en gång likadant på andra håll.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #22 skrivet: augusti 17, 2007, 21:47 »
På många håll i Dalarna står ju majstängerna kvar året om. Förmodligen var det en gång likadant på andra håll.

Var inte så säker på det. Området i och kring Dalarna är speciellt, det finns företeelser där som inte finns någon annanstans, från forntid till idag.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #23 skrivet: augusti 18, 2007, 09:44 »
En forntida avbarrad julgran på en gotländsk bildsten från Sanda??

Jovisst den är senare än målningen på stenen men varför rita dit en spretig liten gran??

http://www.gotmus.i.se/fornsalen/bildstenar/bilder/bild_sanda_a1.jpg


/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2007, 12:19 »
En forntida avbarrad julgran på en gotländsk bildsten från Sanda??

Jovisst den är senare än målningen på stenen men varför rita dit en spretig liten gran??

http://www.gotmus.i.se/fornsalen/bildstenar/bilder/bild_sanda_a1.jpg


En spretig gran är en tolkning, i mina ögon kan det lika gärna vara ett rungalder. Och varför en julgran?? Träd har ju beviserligen spelat en stor roll på flera sätt.

/Johan


: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #25 skrivet: oktober 02, 2007, 21:09 »
Om julgranen vet jag inte, men kan inte midsommarstången vara en variant på världsträdet, världspelaren, en björk som de centralasiatiska schamanerna reste på våren för att klättra upp och samtala och återknyta kontakten med gudarna?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #26 skrivet: oktober 03, 2007, 12:31 »
Ja, om vi nu spekulerar lite så känns en axis mundi som en lite mer sansad (och rimlig) tolkning än en fallossymbol. ::)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #27 skrivet: oktober 03, 2007, 20:17 »
Men om vi tänker oss att schamanen vid den årliga vårriten bad om god fertilitet (både för grödor och människor), då är kanske inte midsommarstången som en fallossymbol helt fel tänkt? Det är kanske det enda som återstor av stången efter en lång vandring från centralasien (via Tyskland?)  ;D

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #28 skrivet: oktober 15, 2007, 22:18 »
Tycker det är lite kul att se när många blir lite allvarliga och säger "tänk om de visste vad de dansar runt - en stor penis som dyrkades av hedningarna". Personligen så gillar jag den tanken så mycket att jag helt enkelt låter den passera :)


Har för mig att jag läst om de berömda blommorna som läggs under kudden - att det skulle vara en rest av något mycket gammalt men att det då skulle vara nio örter (inte sju blommor) och att det snarare handlade om att använda dessa i sjukdomshämmande syften.
Att plocka nio örter under sommarsolståndsnatten låter som om det kan vara en gammal företeelse med tanke på just antalet samt tidpunkten.
Nån som vet något om det, eller har mitt minne helt fel..?

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #29 skrivet: oktober 16, 2007, 07:19 »
Talen sju, nio, (och tolv?) har länge varit viktiga magiska siffror. Det var ett tag sedan jag läste min Eliade, men jag har för mig det fanns en tydlig parrallel till midsommarblommorna i den centralasiatiska schamanens ritualer, kommer nu bara inte exakt ihåg vad det var.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #30 skrivet: oktober 16, 2007, 08:31 »
Ja, en tradition är ju inte en riktig tradition förrän den går att härleda till hednisk tid. ;) ::)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Forntida julgran och midsommarstång?
« Svar #31 skrivet: oktober 25, 2007, 13:37 »
Hur, var och när är dessa belagda?

Minns ej på rak arm, ska kolla upp det.

"Julstänger" eller "julruskor" - avbarkade granar med toppruska, kors och/eller kransar av granris finns upptecknade från Västmanland vid mitten av 1800-talet. Julstängerna sattes i gödselstacken. Samma tradition finns upptecknad i Värmland, där de kallades "julrund" (kransen var central), och Dalarna där de kallas "julkors". Äldsta uppteckningen är från Carl von Linnés Dalaresa 1734 "I dyngstacken sättes ett kors av ett par tvärfingers bredd skuret i tunna blad och lov, som slårs krok på alla ändor, gjort av tall."

Inomhusgranar är kända från stora delar av landet. I Nordiska muséets samlingar finns "julgranar" eller "julkronor" från Uppland - ljusstakar gjorda av en grantopp eller talltopp. Museet har också en sådan "julgran" gjord av gammelsvenskbybor som återvänt från Ukraina (borde tyda på att traditionen går långt tillbaka). I Soruna socken i Sörmland kallas en sådan ljusstake ""jultopp".
I södra Sverige var dessa julgranar konstfullt utsmyckade och från 1700-talet och framåt finns uppteckningar om "julträd" i Blekinge och Halland. "Julträden" kallas i Blekinge också "äpplastake" eftersom den smyckades med äpplen (äpplastakar är f ö en levande tradition i svenskbygderna i Kansas). Andra vanliga utsmycknignar var en fågel (tupp) i trädets topp och hästar vid foten. Ytterligare ett blekingskt namn för julträdet är "odinstake" vilket väl borde sätta igång fantasin hos vissa.

Svenska hemsslöjdesföreningen gav för 2001 ut boken "julträd och julkrus" med lista över referensliteratur.

//liothida