Författare Ämne: Intrång?  (läst 8408 gånger)

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Intrång?
« skrivet: maj 03, 2007, 19:18 »
Hej alla arkeologivänner!

Som nybliven medlem och novis måsta jag passa på och fråga vad som gäller. I närheten av min bostad ligger det ett antal dokumenterade stenålders-boplatser. Ung. 300 meter därifrån har jag på en bergssluttning mot söder hittat stenar som verkar staplade för att bilda en sorts vägg. Stenarna är övervuxen med ett ung. 4 cm tjockt lager av mossa. Stenarna är staplade mot en klippa och bildar därför ett sorts skydd.
Min fråga är: Kan jag göra en närmare undersökning eller måste jag ta kontakt med t.ex. vårt lokala Länsmuseum?     

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Intrång?
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2007, 19:58 »
Beror väl på vad du menar med "närmare undersökning". Du kan lämpligen först ta reda på om det är en registrerad fornlämning på platsen. Den ligger väl antagligen utanför det fornlämningsområde som hör ihop med stenåldersboplatserna, om det är 300 meter därifrån. Men det kan ju vara en annan registrerad lämning som är känd utan att du känner till detta. Länsmuseet bör väl kunna vara behjälpliga med fornlämningskartor, annars kan du pröva Riksantikvarieämbetets tjänst "Fornsök".

Om det är en redan registrerad fornlämning bör du helst inte röra någonting - bara titta. Om det inte är en registrerad fornlämning kan du åtminstone lyfta på lite mossa och kika, men inte ta bort stenar eller så. Skulle du tycka att det är en fornlämning - oregistrerad - så kan du ta kontakt med länsmuseet. Det är då förstås bättre ju mindre du rört den.

/Mats

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Intrång?
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2007, 20:19 »
Boplatsen 300 meter bort är registrerad hos RAA dock utan närmare undersökning, tydligen har man i stort sett bara med några spadtag konstaterat att det finns rester av kol i kok-gropar. Med närmare undersökning menar jag att lyfta undan mossan för att se hur långt stenarna är lagda samt att försöka förstå vad platsen använts till.

MvH
Christer

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Intrång?
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2007, 21:11 »
Finns det något sätt att kunna åldersbestämma som i mitt fall mossbevuxna stenar?

/Crillson

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Intrång?
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2007, 22:19 »
Mossbevuxna stenar vet jag inte, men om du hittar stenar med rätt sorts lavar på så kan du kanske få en hyfsad uppskattning av åldern (det du får besked om är hur länge stenen ifråga har legat just där under sådana förhållanden att laven någorlunda ostört har kunnat växa på den).

Se t ex: Lindman, Gundela, 1988: Lavkronologi som dateringsmetod i arkeologi. Bohusläns museum. Uddevalla.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Intrång?
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2007, 22:55 »
Hej Christer

Enligt Kulturminneslagen är det inte tillåtet att "rubba, ta bort, gräva ut, täcka över eller genom bebyggelse, plantering eller på annat sätt ändra eller skada en fast fornlämning." (KML 2 kap 6§) Värt att tänka på är att lagen gäller även om fornlämingen inte är registrerad. Att lyfa på mossan kan falla inom ramen för detta, särskillt om det inte går att återställa lämningen. Ta kontakt med ditt Länsmuseum för säkerhets skull, det är ju dumt att skada fornlämningen och begå ett lagbrott i onödan. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Intrång?
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2007, 23:33 »
Hej alla arkeologivänner!

Nu har jag väntat på ett svar från mitt lokala länsmuseum sedan mitt senaste inlägg. >:( Dessvärre tycks dom inte vara intresserad av vad vi "amatörer" hittar ute i markerna. Bifogar en länk till en bild på det jag hittat som jag skrivit om tidigare. Emottager tacksamt alla tips om vad det kan vara. Från den runda stenen i bildens mitt är stenar staplade mot vänster och fortsätter mot kameran ung. 2,5 meter. Slutet är vid ormbunken. Över stenarna ligger ett lager av mossa och jord på 4-5 cm. "Golvet" är ung. 1,5 x 3 meter. Denna plats ligger cirka 300 meter ifrån en stenåldersboplats som är dokumenterad hos RAÄ.

http://f94.herno.net/stenmur.jpg
 

Utloggad Kenaz

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Intrång?
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2007, 01:37 »
Hej!

Eftersom jag själv studerar historisk arkeologi kommer jag osökt att tänka på äldre kartmaterial - har du kollat om det kan ha funnits någon bebyggelse på platsen? Bra historiskt kartmaterial finns på lantmäteriets hemsida, http://www.lantmateriet.se under historiska kartor... Fast jag kan ju vara helst ute och cykla, är lite svårt att se hur muren går under all mossan... Förstår att du blev nyfiken! :)

/Sara

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Intrång?
« Svar #8 skrivet: juni 09, 2007, 10:47 »
Det är ju svårt att se på en bild, så jag undrar vad som gör att du tycker att det ser ut som en mur? Verkar stenarna huggna? Ligger det flera stenar på varandra så att höjden är mer än några decimeter? Till höger i bild ser det ut som berg i dagen, och till vänster i bild finns en samling sten som väl kunde vara natursten som ansamlats mot hällen i och med att isen drog sig tillbaka? 

Att det ligger en stenåldersboplats 300 meter bort har dock förmodligen (tyvärr) inget med saken att göra.

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Intrång?
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2007, 19:21 »
Ja, tror att man måste se det i verkligheten för att kunna bedöma. Inget fel på bilden, men ändå, alltid svårt att göra fornlämningar rättvisa i bild, speciellt om de är mycket övermossade.

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Intrång?
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2007, 23:16 »
Jag instämmer med Mats, det måste nog ses i verkligheten.

Jag såg nu när jag läste igenom mitt inlägg igen, att det kanske lät lite väl kritiskt, och det var inte så jag menade. Jag undrarde bara om du kanske skulle vilja utveckla lite ytterligare vad det är som gör att du tycker att det ser ut som en mur?

/Micke

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Intrång?
« Svar #11 skrivet: juni 10, 2007, 18:40 »
Nu har jag väntat på ett svar från mitt lokala länsmuseum sedan mitt senaste inlägg. >:( Dessvärre tycks dom inte vara intresserad av vad vi "amatörer" hittar ute i markerna.

Jag jobbar nog inte på ditt museum men att det kan ta tid att få ut en arkeolog är inget konstigt. På mitt museum skall den icke debiterbara arkeologiska kontakten med allmänhet rymmas inom ramen av ett årsverke (en "anslagsfinansierad" tjänst). Det innebär i praktiken att man inte kan fara ut på alla platser som rapporteras in omedelbart utan man väntar på att man har vägarna förbi. Då passar man på att kolla även på denna plats. Så mitt råd är att du skall ha tålamod, men med jämna mellanrum kontakta museet. Skriv gärna upp vem du pratar med så att du kan fånga samma person igen....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Intrång?
« Svar #12 skrivet: juni 10, 2007, 19:17 »
På mitt museum skall den icke debiterbara arkeologiska kontakten med allmänhet rymmas inom ramen av ett årsverke (en "anslagsfinansierad" tjänst). Det innebär i praktiken att man inte kan fara ut på alla platser som rapporteras in omedelbart utan man väntar på att man har vägarna förbi.

På mitt museum finns ingen anslagsfinanserad tjänst. Alla arkeologer är uppdragsfinansierade, vilket innebär att alla fältbesök av denna typ får ske om någon exploatering för tillfället råkar inträffa i närheten av en plats som allmänheten vill att man skall titta på...

Så det är bäst att du utrustar dig med en god portion tålamod, och vi får hoppas att det skall byggas någon ny väg där din lämning finns ;).

/Micke

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Intrång?
« Svar #13 skrivet: juni 11, 2007, 22:20 »
Håller med Mats & Micke när dom säger att man ska se det "live". :) När man är på platsen kan man ganska tydligt se och även känna att det är 3-4 rader med stenar staplade på varandra med en bredd på ung. 4 dm.
Måste samtidigt meddela att jag i afton fått ett mail från mitt lokala länsmuseum med ett svar från den arkeolog jag varit i kontakt med. Han ber om ursäkt för det sena svaret och lovade att titta lite närmare på vad jag hittat om dom hade vägarna förbi ;D

/Crillson

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Intrång?
« Svar #14 skrivet: juni 12, 2007, 08:35 »
Skulle kanske kunna vara ett gammalt gömsle eller koja av något slag? Kan man tänka sig att det har legat grenar lagda mot berghällen, över muren, så att det bildar ett tak?

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Intrång?
« Svar #15 skrivet: juni 12, 2007, 19:12 »
Mats: Kolarkoja?

/Micke

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Intrång?
« Svar #16 skrivet: juni 12, 2007, 20:19 »
Av bilden kan jag inte bedöma något! Men av beskrivningen, kan det vara en bakval/vindskydd?

/Urban

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Intrång?
« Svar #17 skrivet: juni 12, 2007, 21:46 »
Ett litet alternativ tolkningsförslag.  Bilden nedan är från min arkeologkompis Torkel Möllerströms marker i norra Blekinge. Han håller på med uppbyggandet av en 1400-tals gård "Horsahallen", http://www.horsahallensgille.se/ och har i anslutning till området anordnat en spännande naturstig med många befintliga fornlämningar. Bilden visar en av dessa, en primitiv lintorka, något som var otroligt vanligt, åtminstone på hans och grannarnas marker.



På sydsidan av en hög stenvägg eller häll staplades små stenar som bildade en halcirkel eller fyrkant direkt framför hällen. Linet rötades (lades i vatten) varefter det skulle torka över värme. Man eldade i stenformen så att hällen blev varm, sedan lades horisontella slanor ut med den kallmurade stenväggen som stöd och på dessa lades linet för att torka av värmen. Denna konstruktion var en primitivare form för de "linbastuer" som fanns ute på slätten.
 

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Intrång?
« Svar #18 skrivet: juni 12, 2007, 22:05 »
Jag tror att Mats har något där, det finns rester av runt trä i mossan på mursidan. I väldigt dåligt skick med en tjocklek av ca. 5 cm. Kul att ni kan hjälpa en glad amatör med lite tips!

/Christer

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Intrång?
« Svar #19 skrivet: juni 13, 2007, 21:43 »
Om intresse finns kan jag lägga upp fler bilder från samma plats.

/Christer