Författare Ämne: Runstensmodet?  (läst 5668 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstensmodet?
« skrivet: november 06, 2004, 10:18 »
Varför koncentreras runstensresandet till Uppland under slutet av vikigatiden/början av medeltiden? Kan det ha att göra med andra "regler" för arvsförhållanden än i övriga landet och därmed ett större behov av att använda runstenarna som juridiska dokument? Dessa skilda arvsförhållanden tas bl a upp av Birgit Sawyer i artikeln Runstenar och förmedeltida arvsförhållanden i Om runstenar i Jönköpings län.

Var ägandet av jorden viktigare i dessa trakter (se t ex Odalsbegreppet) och stenarna kan betraktas som ägomarkeringar? Fanns det andra sätt att påvisa blodsband och jordägande söderut? Hur stor roll spelar kristnandet? Var motsättningarna större i Uppland med omnejd och man behövde konkret visa vilken religion man tillhörde?

Kommentarer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Runstensmodet?
« Svar #1 skrivet: november 10, 2004, 11:41 »
Jag tror att stenarna var till för att visa att "här bor jag, jag/vi byggde detta" m.m.. Ägomarkeringar är också något som jag tror på.

Men som juridiska dokument tror jag inte på. Då kan ben med runor också vara juridiska dokument?

Runstenar kan också vara någt för allmänheten att läsa under sina färder längs vägarna. Vi läser idag Metro medan dom läste runstenar. Nja kanske inte.

De kan också vara "skyltar" som visar att nu är du i detta område som ägs av han/hon. Idag har vi skyltar som nu är du inne i t.ex. Botkyrka kommun när man åker längs någon bilväg.
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstensmodet?
« Svar #2 skrivet: november 10, 2004, 11:50 »
Syftet med att rista juridiska dokuement i sten är att de kommer att bevaras för evig tid, vilket inte t ex ett runristat ben gör. Varför skulle det annars vara så vikigt att räkna upp släktled?

Det ena behöver inte utesluta det andra, men frågan kvarstår. Varför var det extra vikigt att resa runstenar i just Uppland? Vad tror du?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Runstensmodet?
« Svar #3 skrivet: november 22, 2004, 00:30 »
Då merparten av runstenarna är kristna, kan man tänka sig hypotsen att det varit viktigt att visa sin kristenhet gentemot hedningarna eller gud. Att det då finns så många fler i mälardalen än tex i götalandskapen skulle kunna indikera att denna indikatorn inte var lika behövd. Detta skulle kunna bero på att folken i götalandskapen kristnades något tidigare, att det inte var ett lika stort hävdelsebehov mellan kristna och hedningar eller att de visade sin kristenhed med andra markörer, ev kyrkor e d.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstensmodet?
« Svar #4 skrivet: november 22, 2004, 00:41 »
Citat från: "Reuterdahl"
Då merparten av runstenarna är kristna, kan man tänka sig hypotsen att det varit viktigt att visa sin kristenhet gentemot hedningarna eller gud.
/ Magnus


Hur förklarar man då de stenar som saknar både kors och kristen bön? Är det möjligtvis så att runstensresandet var en såpass ettablerad kristen symbol att det inte behövdes?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Runstensmodet?
« Svar #5 skrivet: november 22, 2004, 02:03 »
Tja, det är ju inte helt omöjligt. Om man borttar de stenar som har en hednisk eller ev hednisk anknyting skulle man kunna skönja ett möjligt svar på hypotesen. Vi har ju idag ett antal symboler som är självklar men som är av en mer metaforisk variant, tex politiska symboler och vissa religösa.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstensmodet?
« Svar #6 skrivet: november 22, 2004, 10:31 »
Stenar med hednisk anknytning från vikigatid (i Mälardalen) är så få i sammanhanget att de varken borde göra till eller från. Vidare har du rätt, bara för att vi inte har lyckats avkoda vissa symboler behöver det inte betyda att de saknar betydelse.

Vidare läste jag nyss i Ideologi och mentalitet av Anne-Sofie Gräslund att förekomsten av kors minskar i slutet av runstensersandet. Detta kan tolkas som att det har blivit mindre viktigt att manifistera sin tro, men ändå fortsatte man resa stenar, vilket tyder på att de hade andra syften än att påvisa kristen tillhörighet.

Sen finns det hypotesen om att vissa runstenenar kunde var någon slags ersättning för de gravgåvor som inte längre lades ner i graven. Detta kan förklara att de står eller har stått i anslutning till gravfällt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Runstensmodet?
« Svar #7 skrivet: november 22, 2004, 12:11 »
Citera
...ändå fortsatte man resa stenar, vilket tyder på att de hade andra syften än att påvisa kristen tillhörighet.


Möjligen andra syften eller så var markören att resa runsten kristen isig och korset ej längre lika nödvändigt, dvs alla kände till symboliken.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstensmodet?
« Svar #8 skrivet: november 22, 2004, 12:25 »
Vidare så blir ju själva texten på stenarna mer och mer stereotypa mot slutet av runstensperioden vilket borde kunna tolkas som att själva symbolen att resa stenen är viktigare än budskapet på dessa. Det ena behöver dock inte utesluta det andra och runstensresandet verkar ha haft ett flertal syften.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Svar till Joakim
« Svar #9 skrivet: november 22, 2004, 14:26 »
Citera
Men som juridiska dokument tror jag inte på. Då kan ben med runor också vara juridiska dokument?


Att runinskrifter har nyttjats fö som juridiska dokument finns fastlagt. tex G 249 "Þetta er vitni kirkjupre[sts]/kirkjupre[sta] ok sóknamanna, at Hellvisbóar eigu kauptan með einn kirkjufarveg gegnum lítlu Folbóa garða." Andra typer synes vara ett sätt att befäsat sin rätt till en viss mark.

Det finns dock inga inskrifter på ben som hat denna karaktär, sannolikt har det inte varit intressant att riskta denna typ av inskrifter på förgängliga material, så vida detta materiall inte suttit i en kyrka eller liknande, jag har för mig att det finns en motsvarighet till G 249 i Norge på en träkyrka.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!