Författare Ämne: Underligt metallföremål  (läst 3476 gånger)

Utloggad BuffaloSix

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Underligt metallföremål
« skrivet: juni 06, 2007, 18:07 »
Någon som har en idé om vad föremålet på de bifogade bilderna kan vara? Jag trodde från början att det var järn, då det är ganska tungt. Dock råkade jag ta lite för hårt i det, och då lossnade en del av det (tydligen) tämligen porösa materialet längt fram och frigjorde någon sorts metalltråd... Denna metall är mycket tunn ( 0.5-0.7 mm) och någorlunda lätt att böja.

Måtten är ca 51mm x 19mm x 10mm, och vikten ca 16g. Som sagt känns den ganska tung för sin storlek, alldeles för tung för att vara t.ex. keramik... (och det är inte väldigt poröst heller, jag tog nog tyvärr i alldeles för hårt...)


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Underligt metallföremål
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2007, 20:28 »
När, var och hur är de påträffade?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad BuffaloSix

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Underligt metallföremål
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2007, 22:49 »
Den hittades helt nyligen på en villatomt i Skåne i samband med en del enklare byggarbete. Nära ytan, kanske 10cm ner. Dock är dessa villor är ganska nybyggda, så för 1-2 år sedan rördes jorden om ner till betydligt större djup.

Finns ganska gott fornlämningar i området - inom 1km radie finns ett flertal fyndplatser från järnåldern (huvudsakligen förromersk / tidig romersk), bl.a. ett verkstadsområde med en del slaggfynd och liknande. Uppåkra är några kilometer bort. Ett par hundra meter från fyndplatsen finns rester av en gård som var i bruk på 1700-talet, men som sannolikt är mycket äldre.

Det finns ytterligare en fyndplats ca 200-300 meter i andra riktningen, vilken enligt högst obekräftade uppgifter härrör från "järnåldern" (vet inte mer specifikt än så).

Nu är jag långt ifrån säker på att detta verkligen är ett fornfynd, men tänkte ändå höra om någon här sett något liknande. Min första tanke var iallafall att det var väldigt gammalt...


Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Underligt metallföremål
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2007, 19:21 »
En röntgenbild kanske skulle ge några fler svar...!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Underligt metallföremål
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2007, 19:40 »
Inte för att jag kan något särskillt om järnålder, men jag tycker att det ser ut som en syl (förmodligen rostig), och sådana har förmodligen sett ganska likadana ut från järnålder in i 1950-talet. Om handtaget är gjort av ben är min gissning att den är av äldre datum, om handtaget är gjort av trä kan det förmodligen vara från när som helst. Men som sagt var detta är rena gissningar...

/Micke