Författare Ämne: Ramsholmens kulturreservat i Marks kommun  (läst 3652 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Ramsholmens kulturreservat i Marks kommun
« skrivet: maj 30, 2007, 13:45 »
Om ni har vägarna förbi Marks kommun (södra Västra Götaland) så är ni välkomna till ett av landets första och största kommunala kulturreservat.

Här kan man se en rad lämningar, främst spår av odling som röjningsrösen, fossila åkrar, terrasser m m.

I området finns flera intressanta byggnadslämningar såsom gårdstomter, torpgrunder, backckstugelämningar och lämningar efter en linbasta.

Gamla hålvägar och liknande färdvägar skär genom reservatet och minner om äldre tiders transporter.

Här finns även gravar från olika tider: hällkista, rösen och stensättningar.
På en höjd i området finns också ett stort stenblock med ett 25-tal skålgropar på.

I närområdet, strax utanför reservatets gränser finns kvarnlämningar och ett par nyupptäckta stenåldersboplatser (med mesolitiskt material).

Förutom alla forn- och kulturlämningar så har reservatet även höga naturvärden.

Ramsholmens kulturreservat ligger i Örby socken mitt emot kursgården Två skyttlar mellan sjöarna Dräggsjön och Östra Öresjön.

http://www.mark.se/mark_templates/Page.aspx?id=3447

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Ramsholmens kulturreservat i Marks kommun
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2007, 13:10 »
Jag har redan lagt till det i min lista över sommarens utflyktsmål. Skulle dock inte skada om hemsidan innehöll en vägbeskrivning. Själv var jag ovetande vad det låg innan jag läste ditt omnämnande av Två Skyttlar. Är för övrigt naturumet kvar på Två Skyttlar?

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Ramsholmens kulturreservat i Marks kommun
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2007, 13:40 »
Jag kan verkligen rekommendera detta fina ställe som jag och familjen besöker gärna och ofta med en kaffekorg. Jag tror inte naturrummet finns kvar men jag kan ta reda på det ganska snart och låta medela detta. :)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Ramsholmens kulturreservat i Marks kommun
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2007, 13:50 »
Jag har redan lagt till det i min lista över sommarens utflyktsmål. Skulle dock inte skada om hemsidan innehöll en vägbeskrivning. Själv var jag ovetande vad det låg innan jag läste ditt omnämnande av Två Skyttlar. Är för övrigt naturumet kvar på Två Skyttlar?

Har själv inte hand om hemsidan. Men jag skall vidarebefordra önskemålet.

Skickar i alla fall koordinaterna till parkeringsplatsen där informationsskyltar om reservatet finns: X=6373873, Y=1313693 (RT 90)

Det var många år sedan Viskadalens naturrum lades ned (tyvärr, det var ett väldigt trevligt litet naturrum). Idag ligger utställningsmaterialet nedpackat i någon lokal i Rydal.