Omröstning

Vad tycker du om "Vrakletarna" (1 = sämst och 5 = bäst)

5
4
3
2
1

Författare Ämne: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!  (läst 23931 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« skrivet: maj 29, 2007, 08:13 »
8 vrak från tiden 1566-1945 kommer att användas för att åskådliggöra delar av den svenska historien, ett vrak per avsnitt. Eftersom Utgrävarnas koncept, trots vissa skönhetsfel, tilltalade underteckad så ser jag fram emot uppföljaren.

Läst mer i helagotland.se

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2007, 12:04 »
Hm.

Jonna Ulin igen, är hon marinarkeolog också eller är hon bara allmänt mediemässig?  ???

Kan dock bli intressant.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2007, 14:00 »
« Senast ändrad: maj 29, 2007, 14:11 av Gorm »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2007, 21:03 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #5 skrivet: november 15, 2007, 09:35 »
Idag kl 20:30 i SVT 1 kör de igång.

Verkar bli en intressant serie. Bl a kommer man att få se ett extremt välbevarat vrak från 1600-talet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2219&a=715475
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #6 skrivet: november 15, 2007, 14:17 »
Står lite utförligare om vraket här. Verkar ju häftigt!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_597775.svd

/Mats

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #7 skrivet: november 15, 2007, 20:08 »
Hm.

Jonna Ulin igen, är hon marinarkeolog också eller är hon bara allmänt mediemässig?  ???

Kan dock bli intressant.

Innan jonna läste arkeologi så var hon modell, bl.a. fanns hon med i en berömd 80-tals reklam som visades på MTV. Så van vid kamror är jonna. Utöver detta så är hon en hemskt trevlig prick, såsom jag minns henne i alla fall.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #8 skrivet: november 15, 2007, 22:13 »
Jaha, Jonna Ulin går i Anders Franzéns fotspår... Det är väl inte riktigt den Jonna jag kände på forskarutbildningen i Göteborg... men fint skepp var det i alla fall och snyggt producerat..
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #9 skrivet: november 16, 2007, 09:42 »
Snyggt producerat, ja, kanske, men hade gärna sett lite mindre av snygghet och lite mer av spännande faktabakgrunder. Så många frågor blev obesvarade. Hade räckt att fylla ett heltimmesprogram bara med denna resa. Kanske låta alla de duktiga marinarkeologerna komma till tals lite mer. Varför scannade man av just området ifråga, hade man några indicier om ett 1600-tals-vrak där? Och ett holländskt handelsfartyg i dessa farvatten, det var ju något nytt tror jag för de flesta svenskar som mest tänker på denna tid som örlogsfartygens och Wasas tid, det kunde man berättat mycket mer om. Och hur funkar egentligen en så'n där obemannad undervattenskamera?
Lustigt nog var den finaste dator-bilden på 1600-tals-vraket den som lades ut som en liten slutvinjett på programmet, den hade man kunnat få kika mer på och få kommenterat av någon av marinarkeologerna. Men det är inte så mycket man hinner på en halvtimme, speciellt om man i någon slags dokusåpa-liknande dramaturgi offrar så mycket tid på långa närbilder på programledaren och andra.

Bara att hoppas på att fortsättningen höjer sig lite. Vet inte om det är åldern eller vad, men jag tror att jag håller på att ramla utanför målgruppen för dessa typer av serier.

/Mats
-gnällig

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #10 skrivet: november 16, 2007, 10:34 »
Svårt att säga nåt efter ett avsnitt, stora delar gick ju till att sätta ramarna för serien. Precis som med Utgrävarna så tycker jag att programtiden var i kortaste laget och de hade gärna fått beskriva vilket skydd som vrak har i lagen. I övrigt var det välproducerat och vraket de dök på gick ju inte av för hackor. :) En ordentlig webbplats för den som vill veta mer om vraken skulle inte heller vara fel.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #11 skrivet: november 18, 2007, 19:26 »
Återigen ett föregivet seriöst arkeologiskt SVT-program. Med en påfrestande fixering vid programledaren, vid pratande i kommunikationsradio, vid "allvarliga personer som stirrar på en bildskärm". Riktigt komiskt blir det när Jonna Ulin får Björn Landströms gamla bok Skeppet i händerna "för att lära sig lite mer" och intresserat studerar ett latinriggat bysantinskt skepp... Kanske väl sent att läsa in sig på fartygstyper när man redan befinner sig ombord på sjömätningsfartyget Franklin och bränner projektpengar? Så kan det i alla fall tyckas för en utomstående.

Nå syftet är ju i alla fall klart angivet. Man ska hitta "hela vrak" och berätta deras historier. Fair enough - fast visst kan ju kravellen ute vid Franska Stenarna ha en del att berätta? Om Gustav Vasas första flotta, om kriget mot danskarna, om stödet man köpte från Hansan, om bärgning av Lybska Svans kanoner och bärgningsskeppets förlisning, om det unika i att hitta en brädhög som faktiskt råkar vara ett av de äldsta örlogsskepp som påträffats, om den unika samling av tidigt artilleri som fortfarande finns ombord etc etc. Hade inte Johan Rönnby och John Adams kunna få berätta lite grann? Fast OK - det var ju skrovhela "Kalle Anka"-vrak vi skulle ha.  ::)

När ett sådant väl dyker upp blir det återigen mer bilder på teknisk utrustning och upphetsade expeditionsdeltagare än på vraket i sig. Som väl f.ö. hittades redan i samband med sökandet efter den nerskjutna DC 3'an för flera år sedan? Att det är frågan om ett nästan helt intakt flöjtskepp av holländsk typ från 1600-tal är fantastiskt, men vad det betyder och vad fyndet kan berätta om ett världsomspännande handelsimperiums uppgång och fall glider man raskt förbi. Fast den eviga jämförelsen kommer givetvis som på beställning. "Är det viktigare än Vasa?"  >:D

So far, so bad. Men jag måste erkänna att jag fruktar vad som komma skall, speciellt när man skall behandla krigsvrak som Wilhelm Gustloff med de tusentals offer den katastrofen krävde.

Låter jag besviken? Det är inte utan - fast jag vill trots allt tro att man skulle kunna göra seriöst syftande TV-program om marinarkeologi. Till och med vid SVT.
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #12 skrivet: november 18, 2007, 19:44 »
Min holländska kompis ringde idag och berättade att fyndet av vraket slagits upp stort i just Holland. Och jag tror att det är just historien om arkeologi man vill berätta om, inte så mycket om själva historien...

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #13 skrivet: november 18, 2007, 21:25 »
Det är ju utmärkt att fyndet av flöjten direkt fått stort genomslag i utländska media - även BBC hakade på så gott som omedelbart! Och i Holland har ju marinarkeologin en stark ställning pga landets historia som sjöfartsnation, men också genom alla de fartygsfynd som gjorts då poldrarna torrlagts. Dessutom var man faktiskt först med att rekonstruera en ostindiefarare i full skala, VOC-skeppet Batavia, delvis utifrån ett vrakfynd utanför västra Australien. Ett skepp som f.ö. bör vara ungefär lika gammalt som flöjten vid Gotska Sandön. Så vi kanske kan hoppas på fler dyk därute framöver - fast med holländska intressen inblandade?

Men vad Vrakletarna beträffar så lyckades man väl om möjligt ännu sämre om det var "just historien om arkeologi" man avsåg att berätta. För var fanns den, annat än i löst hållna formuleringar i speakertexten?
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #14 skrivet: november 19, 2007, 11:01 »
Så van vid kamror är jonna. Utöver detta så är hon en hemskt trevlig prick, såsom jag minns henne i alla fall.

Kan vara att hon är trevlig, men hon tillförde ju inte programmet så mycket.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad argos

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #15 skrivet: november 19, 2007, 15:40 »
qoute/"Nå syftet är ju i alla fall klart angivet. Man ska hitta "hela vrak" och berätta deras historier. Fair enough - fast visst kan ju kravellen ute vid Franska Stenarna ha en del att berätta? Om Gustav Vasas första flotta, om kriget mot danskarna, om stödet man köpte från Hansan, om bärgning av Lybska Svans kanoner och bärgningsskeppets förlisning, om det unika i att hitta en brädhög som faktiskt råkar vara ett av de äldsta örlogsskepp som påträffats, om den unika samling av tidigt artilleri som fortfarande finns ombord etc etc. Hade inte Johan Rönnby och John Adams kunna få berätta lite grann? Fast OK - det var ju skrovhela "Kalle Anka"-vrak vi skulle ha.  ::)"/quote

Käre CEBE. Det skulle vara kul att se de program du har gjort!

Jag är övertygad om att en fängslande föredragsserie om världsomspännande handelsimperiums uppgång och fall är vad som skulle fylka stora skaror mediavana tittare i SVT. Kanske kunde man ha använt flanellograf också för att illustrera dramatiken kring bärgningsskeppens förlisning. Har SVT varit positiva till dina programförslag?

Nog med ironi.

Jag tror inte dina magsura kommentarer skulle rendera TV program som får tittare att bli nyfikna på Marinarkeologi, Geofysik, Oceanografi och övriga havsrelaterade vetenskaper. Första programmet har lett till ett märkbart ökat intresse för marinarkeologi både här och från utlandet. Som en bieffekt har också en debatt om Östersjöns syrehalt och Östersjömiljarden dragits igång.

Alltså har denna "lättviktsvetenskap" uppnåt sit syfte. Att peka på att det finns en värld bortom flams.
Förhoppningsvis kan nutida ungdomar fångas och söka vidare själva.

Du kan ju titta på extramaterialet här; http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=961735
om du vill lyssna på John Adams.

Lycka till i framtiden med dina programförslag. Kontakta vetenskapsredaktionen så får vi nog snart timmar med rafflande analyser av 1100 talets skeppsbyggeri i relation till 800 talets mera flexibla konstruktioner.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #16 skrivet: november 19, 2007, 16:41 »
Du vill alltså säga att hade man bara offrat något mera programtid på lite basfakta om det man hittar (dvs. vraket och dess tid), så hade hälften av TV-tittarna gäspat och bytt kanal?

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #17 skrivet: november 19, 2007, 19:53 »
Filmsnutten med John Adams ovan var intressant.

Kan emellertid någon berätta för mig varför man nu har bevisat att alla kanonerna vid Franska stenarna kommer från Gustav Vasas flaggskepp Lybske Svan, som ju sjönk på annan plats. Nu är versionen tydligen den att Svanens alla kanoner tagits upp på 1500-talet och transporterats mot Stockholm på ett annat skepp som sjönk vid Franska stenarna. Varifrån kommer dessa uppgifter? Jag är intresserad eftersom jag i Populär Historia protesterade när man hittade vraket i början av 1990-talet. Då angav man det som Lybske Svan som emellertid sjönk på en annan plats. Man hittade också på en falsk historia om att i det var i Lybske Svans kajuta som Christian II tvingades underteckna ett fredsdokument; alla dessa osanningar för att få pengar till fortsatta undersökningar. 
Tydligen har man inte släppt kontakten med Lybske Svan även om det nu bara är bärgade kanoner som kommer från skeppet och som hamnat här. Men hur vet man detta? Kul om någon kan ge mig ett vettigt svar. 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #18 skrivet: november 20, 2007, 10:26 »



Jag är övertygad om att en fängslande föredragsserie om världsomspännande handelsimperiums uppgång och fall är vad som skulle fylka stora skaror mediavana tittare i SVT. Kanske kunde man ha använt flanellograf också för att illustrera dramatiken kring bärgningsskeppens förlisning. Har SVT varit positiva till dina programförslag?

Nog med ironi.

Jag tror inte dina magsura kommentarer skulle rendera TV program som får tittare att bli nyfikna på Marinarkeologi, Geofysik, Oceanografi och övriga havsrelaterade vetenskaper. Första programmet har lett till ett märkbart ökat intresse för marinarkeologi både här och från utlandet. Som en bieffekt har också en debatt om Östersjöns syrehalt och Östersjömiljarden dragits igång.

Alltså har denna "lättviktsvetenskap" uppnåt sit syfte. Att peka på att det finns en värld bortom flams.
Förhoppningsvis kan nutida ungdomar fångas och söka vidare själva.

Lycka till i framtiden med dina programförslag. Kontakta vetenskapsredaktionen så får vi nog snart timmar med rafflande analyser av 1100 talets skeppsbyggeri i relation till 800 talets mera flexibla konstruktioner.

Jag tror nog, liksom CEBE att folk skulle tåla lite mer fördjupning och lite mer detaljer utan att förlora intresset. Det verkar som om TV tror att alla tittare är MTV-skadade och bara kan ta in verkligheten i små lättuggade portioner.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Utgrävarnas uppföljare: Vrakletarna!
« Svar #19 skrivet: november 20, 2007, 12:33 »
Lägg därtill Public Service uttalade "folkbildningsambitioner". Har de sänkt sin folkbildningsambitionsnivå?