Författare Ämne: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser  (läst 14202 gånger)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« skrivet: maj 28, 2007, 11:08 »
Nu sätter vi i gång och undersöker, vad som kommer att bli Sörmlands äldsta undersökta boplats. För ca 8300 år sedan tillverkade man yxor och bodde vid Ändebol i Katrineholm

http://www.sormlandsmuseum.se/Startsida/Kulturmiljo/Nyhetsarkiv/For-8000-ar-sen-i-Andebol/
/Micke
« Senast ändrad: maj 20, 2009, 14:01 av Micke »

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2007, 21:17 »
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:57 av Micke »

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2007, 12:02 »
Är det inte lite kul ändå att slå rekord? Inte ens vi arkeologer kan undfly vår inbyggda (?) tävlingsinstinkt  :D

« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:57 av Micke »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2007, 12:29 »
Jo, absolut! Men man skulle ju kunna tävla i fler grenar än "äldsta", "största" (en gren som jag själv tävlat i, ja, jag skäms...). "Fulaste", "tråkigaste", "längsta" , "minsta". :-)
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:57 av Micke »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2007, 12:37 »
"unikaste" och "störst sensation" ;D
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:58 av Micke »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2007, 20:35 »
Lars, stenåldersnörd är jag, men sportfåne vet jag inte om jag känner mig träffad av ;D. Men visst var det bättre förr (och ju förr desto bättre).

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:58 av Micke »

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2007, 21:17 »
Jag arkeologi-sportfånade friskt ett tag själv. Men eftersom det var järnålder funkade det inte så bra med "äldst" utan jag körde med "flest".  :) 
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:58 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2007, 19:26 »
Update: Tre halvfärdiga yxor, kilovis med grönstensavslag, en del kvarts, mycket sol och jättekul grävning!

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:58 av Micke »

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2007, 20:19 »
Inaga rekord?  8)
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:59 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2007, 21:56 »
Inaga rekord?  8)

Den biten var ju avklarad redan från början  ::)

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:59 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #10 skrivet: juni 27, 2007, 19:29 »
Nu finns en bild på hemsidan som föreställer fyra av de, nu totalt 10, yxorna vi hittat hittills. Flera härdar, kokgropar och en jättestor (ca 2 meter lång och 1 meter djup) avfallsgrop jämte några stolphål har framkommit vid sidan av all grönsten, kvarts, flinta, brända ben (åtminstonne några små fnyk  :D) mm. som framkommit.

/Micke
« Senast ändrad: maj 20, 2009, 14:02 av Micke »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #11 skrivet: juni 28, 2007, 08:39 »
Spännande!
Yxa nummer 3 från vänster ser lite konstig ut, mer som en kniv. Är eggen uppåt eller nedåt i bilden?

/Mats
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:59 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #12 skrivet: juni 28, 2007, 18:40 »
Eggen är nedåt. De tre yxorna till vänster i bild är alla ofärdiga yxor som gått sönder vid produktionstillfället (liksom 5 av de andra 6 som inte finns med på bild). Den yxa du tycker ser konstig ut har troligen kasserats eftersom ett allt för stort avslag har gått av uppe till vänster i bild (det är formodligen därför du tycker att det ser ut som en kniv, den är dock ca tre-fyra centimeter tjock). Endast en hel färdig yxa har påträffats på platsen (samt en trasig, bruksskadad yxa), men en mycket stor mängd produktionsavfall i grönsten och ett antal kasserade, trasiga, halvfärdiga yxor tyder på att platsen är en "verkstadsplats" för produktion av yxor, och inte en plats där man använt färdiga yxor.

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:59 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #13 skrivet: juli 02, 2007, 17:33 »
Läs mer  om undersökningarna i dagens nummer av Katrineholms kuriren.

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 17:59 av Micke »

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #14 skrivet: juli 03, 2007, 17:03 »
Tusan oxå, vad mycket intressant folk håller på och hittar medan man sitter här och damamr igen under taknocken.
Martin Rundkvist har viss också blivit mesolitikum-frälst. Bloggar idag om besök på Roger Wikells undersökningar i eldhärjade Tyresta. ´Läckra bilder

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/07/a_forest_fire_on_the_outermost.php

« Senast ändrad: juli 07, 2007, 18:00 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #15 skrivet: juli 03, 2007, 22:49 »
Hej, Åsa! Kul att du hittat hit också!

Idag var sista grävdagen och det känns lite trist att lämna platsen åt vägverkets maskiner. Dock har vi fått upp ett väldigt kul material (och det finns i alla fall inget kvar inom vägområdet), så det blir ett kul rapportarbete också!

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 18:00 av Micke »

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #16 skrivet: juli 04, 2007, 09:25 »
Vi måste sluta träffas så här!  :lol:
Vad säger det om min koncentration på avhandlingsarbetet egentligen? Tur att min handledare lever kvar i bronsåldern och inte vet vad jag har för mig.
Tack för fixandet av inlägget förresten - man ska inte skriva inlägg när man lider av syrebrist och är speedad av sportdryck. Livsfarlig kombination.

Mesolitikum har varit lite eftersatt i Mellansvensk forskning sedan 90-talet tycker jag. Man kan lungt säga att neolitikum var favortibarnet för post-processualisterna, och i övrigt kunde de fyndrika lämningarna med organiskt material i Syd- och Västsverige ta allt strålkastarljus. Forskning och undersökning har ju pågått konstant, men inte riktigt nått utanför kretsen initierade. Känns som att det är på väg att vända nu, kanske lite i takt med practice-teorins intåg på bred front. Det är ju en hel del man kan få ut av stenmaterialet, och nog är människornas tidiga etablering i Sverige ett intressant ämne.

T.o.m. Kjel Knutsson har fått upp ångan igen. Har nu påbörjat ett långtidsprojekt i Torsåker, Gästrikland, i samarbete med hembygdsföreningen. Seminareigrävningarna drog igång i sommar och de inbegriper riktad inventering av bygden. De har nu börjat hitta mycket kvartsrika lokaler på rejält hög höjd, och om de är strandbundna så kan vi snart få ny kunskap om tidiga befolkningar i Sydnorrland också. På lite lägre liggande lokaler har de hittat flinta, så kontakterna söderut hade inte getts upp.

Som sagt, de ska fortgå i flera år och i slutet av sommaren får lokala förmågor chansen att prova på att gräva lite. De får sällskap av ett gäng Uppsala-studenter som tydligen fått blodad tand.
Så återväxten är säkrad!  ;)
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 18:00 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #17 skrivet: juli 04, 2007, 12:23 »
T.o.m. Kjel Knutsson har fått upp ångan igen. Har nu påbörjat ett långtidsprojekt i Torsåker, Gästrikland, i samarbete med hembygdsföreningen. Seminareigrävningarna drog igång i sommar och de inbegriper riktad inventering av bygden. De har nu börjat hitta mycket kvartsrika lokaler på rejält hög höjd, och om de är strandbundna så kan vi snart få ny kunskap om tidiga befolkningar i Sydnorrland också. På lite lägre liggande lokaler har de hittat flinta, så kontakterna söderut hade inte getts upp.

Spännade! Finns det något skrivet om detta projekt (gärna på nätet)?

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 18:00 av Micke »

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #18 skrivet: juli 04, 2007, 19:11 »
Inte än, men studenternas grävning avslutades med en rapportskrivning, vilket ingår i kursen. Nogsam rapportering till länsstyrelsen är viktigt för att få fortsätta undersöka.
Ska föreslå för Kjel att göra en egen projektsida på instiutionens hemsida och lägga ut dem där.
Michel Guinard har deltagit en del, i kombination med sitt eget inventeringsprojekt. Han hittade bland annat några av de högst liggande lokalerna och han ska troligen också tillbaka i augusti för andra omgången undersökningar.
Kontakta gärna honom, för han har 100 gånger bättre koll än jag.
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 18:01 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Aktuella undersökningar av riktigt gamla boplatser
« Svar #19 skrivet: juli 04, 2007, 19:15 »
Michel Guinard har deltagit en del, i kombination med sitt eget inventeringsprojekt. Han hittade bland annat några av de högst liggande lokalerna och han ska troligen också tillbaka i augusti för andra omgången undersökningar.
Kontakta gärna honom, för han har 100 gånger bättre koll än jag.

OK, will do!

/Micke
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 18:01 av Micke »