Författare Ämne: Den lilla runstenen i Gamla Stan  (läst 6213 gånger)

Utloggad Disadottir

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Den lilla runstenen i Gamla Stan
« skrivet: maj 28, 2007, 09:44 »
Hejsan allihop! ;D

Jag håller på att skriva en liten A-uppsats om den lilla runstenen i Gamla Stan och nu undrar jag om det är någon som har något bra exempel på att man har murat in en runsten i ett helt vanligt bostadshus förut? Stenen är dessutom ganska ovarsamt behandlad eftersom man hackade bort delar av den för att passa in i resten av konstruktionen av husgrunden.

Hoppas på svar från alla intresserade i ämnet här!
Hälsar
/Lena

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Den lilla runstenen i Gamla Stan
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2007, 10:23 »
... nu undrar jag om det är någon som har något bra exempel på att man har murat in en runsten i ett helt vanligt bostadshus förut? /Lena

Nej det har jag inte sett, men däremot har jag sett en stor häll med ett tiotal skålgropar i som använts som tak i en jordkällare.

Visserligen inte samma sak men ganska intressant ändå   ;)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Den lilla runstenen i Gamla Stan
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2007, 12:25 »
Förutom i kyrkor kommer jag inte på några riktigt bra exempel men det finns ju ett par som fungerat som trösklar i ladugårdar etc, t ex fyndet på Visingsö för ett par år sedan. I det fallet kan man ev anta att den som nyttjade stenen inte visste om runorna. Sedan finns det några som varit inmurade i broar och jag har för mig att jag hört talas om en som är inmurad i en spis (U 1137). Vidare finns Östuna 51:1 (U 493?)som hittades inmurad i grunden till ett hus i Uppland någonstans. Ladda ned Samnordisk runtextdatabas genom denna kan du söka ut information rörande var runstenar har hittats eller var det sitter, det finns ett antal sökalternativ.

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Den lilla runstenen i Gamla Stan
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2007, 13:18 »
Flera inmurade runsten:
" The Roek Stone is without doubt the masterpiece among the rune stones. It was carved around 800 AD, but later it has been used in a small barn and as a part of the porch at the church of Roek in Oestergoetland "
http://www.gedevasen.dk/roekstone.html#C1

"Der kleine Sigtryggstein
Der im Jahre 1887 in den Fundamenten einer Bastion des Schlosses Gottorp eingemauert gefundene zweite Runenstein ist kleiner als der erste."
http://de.wikipedia.org/wiki/Runensteine_von_Haithabu

Inmurade runsten i Sigtuna:
http://www.katzengold.net/schwedendl/04-07.html

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Den lilla runstenen i Gamla Stan
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2007, 16:51 »
Lundastenen (DR 315) är väl ett exempel även om den kommer från det dåtida Danmark. Den återfanns av prof. Sjöborg vid Stora Tvärgatan i Lund när han undersökte en stenmur på platsen. I samband med de upptagna studentkontakterna Danmark-Lund skänkte biskop Faxe år 1829 den till biskop Munter i Köpenhamn. Han lät mura in den i porten till biskopsgården vid Nörregade, en plats där den fortfarande sitter.

Lite irriterande är det att den lämnade Lund eftersom det är den första skriftliga källan på ett kyrkbygge i staden: "Toke lät kyrka göra och ..."

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Den lilla runstenen i Gamla Stan
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2007, 22:22 »
En snabb sökning på ordet "inmurad" under Placering (i Urval) i Samnordisk runtextdatabas ger följande:
Sö 366, Yttervalla Frustuna sn, "Inmurad i ett källartak."
U 271 , Smedby Fresta sn, "Inmurad i en källare."
U 316, Harg Skånela sn, "Inmurad i manbyggnaden vid Harg vid NV hörnet."
U 491, Årby Lagga sn, "Inmurat i källaren vid Årby."
U 1137, Skärplinge Österlövsta sn, "Inmurad oåtkomlig i en spis i brygghuset vid Skärplinge."
Därutöver kommer jag i hastigheten på:
U 108, Bisslinge Eds sn, "I källarväggen under mangårdsbyggnaden."
U 374, Örby Skepptuna sn - se http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10008302830001

I sammanhanget kan också nämnas Vrigstads sn Raä 199, http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10068201990001
Och det finns fler sådana uppgifter.

Men åter till säkra inmurade runstenar. Det finns fler än de jag räknat upp ovan.
Bl.a. en sten som hittades i murstocken till gamla mangårdsbyggnaden på Åkerstorp i Österåkers sn, en sten som jag häromdagen lyckades identifiera bland okända stenar i SHM. (Runstenen saknas än så länge i Samnordisk runtextdatabas - preliminärt signum: U ATA1349/81).
U 115, Runby Eds sn, hittades inmurade i en husgrund.
Två fragment av U 458, Skråmsta Haga sn, hittades 1978 och hade varit inmurade i en tidigare mangårdsbyggnad.
Ett fragment av U 586 hittades 1952 inmurat i grunden till den (trol.) tidigare mangårdsbyggnaden i Bro, Edsbro socken.
Men det finns fler - och oftast då, inte oväntat, i grunder och inte sällan ladugårdsgrunder och liknande.
/Jan

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Den lilla runstenen i Gamla Stan
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2007, 08:15 »
Har ni någon uppfattning om dessa runstenar i allmänhet är avsiktligt inmurade, eller kanske bara att man inte observerat ristningarna på de stenar man hade till hands? Och i fallet "avsiktligt", varför? Ansåg man att dessa stenar bringade lycka till huset, skyddade maten i källarförråd o.d.?

/Mats