Författare Ämne: Bra handhållen GPS?  (läst 23249 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Bra handhållen GPS?
« skrivet: maj 28, 2007, 09:37 »
Fornminnesföreningen i min kommun har tänkt att skaffa sig en bra handhållen GPS, med bra finesser och funktioner. Undrar om nån här på forumet kan ge ett bra tips om en sådan till rimligt pris?

Själv använde jag den gamla hederliga Garmin 12 när jag jobbade med inventering men föreningen vill ha något modernare och bättre.

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2007, 17:07 »
Det är frågan vilka finesser som krävs. Med Garmin 12 som utgångspunkt finns numera apparater som 1) har mycket känsligare mottagare (SIRFstar III) som får satellitkontakt även i tät granskog, 2) visar en karta liknande terrängkartan (kallad Friluftskartan Pro hos Garmin), 3) kan eventuellt erbjuda en högre noggrannhet (1-2 meter) när EGNOS systemet tas i bruk, och 4) har en inbyggd elektronisk kompass.

Om man vill ha samtliga dessa finesser är GPSMap CSx vad som erbjuds just nu från Garmin. Kostar dock 5000-6000 kr + kostnaden för kartorna. Lite klumpig också.

Jag skulle personligen vänta tills eTREX HC-modellerna finns i affärerna(https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145). De är betydligt mindre. H står här för high sensitivity, antar att det är en SIRFstar III mottagare.








Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2007, 17:13 »
Om man vill ha samtliga dessa finesser är GPSMap CSx vad som erbjuds just nu från Garmin. Kostar dock 5000-6000 kr + kostnaden för kartorna. Lite klumpig också.

GPSMap 60CSx är den fullständiga modellbeteckningen.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2007, 12:19 »
En fråga från en annan novis. Vad kostar kartor och kan man använda samma kartor till bilåkande och t ex geocashing eller krävs det olika kartor?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2007, 21:41 »
Friluftskartan Pro är en riktig karta med vägar, åar, bebyggelse, höjdlinjer, etc. En prick på kartan visar var du är. Du kan också få kompassriktningen till andra punkter. Kostar 1500 kr för Svealand. Bra om man vill hitta ett fornminne eller skattgömma djupt inne i skogen.

Om man däremot vill ha fortlöpande instruktioner hur man skall köra längst vägar för att komma till en viss adress behövs andra programvaror för Garmins apparater: City Select för hela Europa kostar ca 2500 kr. På denna karta finns bara information som är av betydelse för bilresenären.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa programvaror. Jag använder istället en handdator och en blåtandsGPS. Här är det annan mjukvara som gäller. Fördelen är här att man kan använda inskannade kartor; detta går inte i handhållen GPS från tex Garmin eller Magellan. 


Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2007, 09:44 »
Igentligen inte samma liga som handhållna GPS'r av nyare modeller men vill göra lite smygreklam för Nokia N95. Förutom mobiltelefon...Inbyggd GPS med hyfsade prestanda, 5 mp kamera med fullt godkänd bildkvalite, en fin finess är möjligheten att göra småfilmer i 640x480 med överraskande bra resultat.

Finns ett gratisprogram som heter Sportstracker att ladda ner som är kompatibelt med Google Earth och använder GPS'n i mobilen. Visar väg å höjd information på en sparad rutt.

Mer om Sportstracker på http://digitalurban.blogspot.com/2007/04/nokia-n95-gps-trackinggoogle-earth.html

/Micke Aka Zoomky

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2007, 21:29 »
Den som vill fördjupa sig inom ämnet GPS har mycket att hämta på http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2007, 21:02 »
Befinner mig i ett GPS/Navigator-köp-läge. Skulle helst vilja förena det handburna med  bra kartupplösning med en för bruk i bilen. Medveten om att man måste kompromissa elelr betala massa pengar. nån som har idéer och tanakr. Skulle vara bra och slippa att ha två GPS:er... Nokia N95, är det ett alternativ!?

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2007, 11:31 »
Hej Lars!

Jag har själv en Nokia N95 och kan rapportera följande.....

Höjden stämmer inte i GPS-läget och tar lite tid ibland vid uppstart av GPS
Kan hända höjdproblemet kan fixas med en framtida uppdatering av programvara där man kan ange referenspunkter.

Kopplingen gentemot Google Earth funkar kanonbra (förutom höjden förstås  :) ). Kika på länken http://zoomzky.diinoweb.com/files/googleearth.jpg

Jag använder ofta filmkamera-funktionen för dokumentation, blir fullt duglig kvalitet.
Exempel på filmsnutt http://zoomzky.diinoweb.com/files/nokian95.mp4
Exempel på kamerabild http://zoomzky.diinoweb.com/files/grav%20vangsta%202.jpg

Mvh,
/Micke


Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2007, 22:08 »
Ok, tack! Fungerar den även som bilburen navigator?

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2007, 09:27 »
Ok, tack! Fungerar den även som bilburen navigator?

Jopp! Den fungerar ypperligt som bilnavigator. Programvara följer med och kartorna är gratis.
Däremot laddas kartorna ner beroende var man befinner sig och man får betala trafikavgift för nerladdningen. Ska gå att trixa å ladda ner kartorna i mobilen men det har jag inte provat än. Om man vill ha en talande körinstruktion må man betala oxå. Billigaste blir med 3 års abonnemang för ummmm ca 600 :-

Finns gratisprogram att ladda ner och det lär komma flera. Jag har provat ett som heter MGMaps med satellitkartor a la google earth och det funkar.

Bensinstationer verkar vara lite lustigt utplacerade ibland, kartan visar en mack som är 2 kvarter bort från där jag bor och där har det aldrig funnits nån vad jag vet....såvida d inte e 1 fornminne  :D

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2007, 19:09 »
En viktig sak med GPS för arkeologiändamål tycker jag är förmågan att få bra positionering även under tät vegetation, typ lövskog. Verkar vara problem ibland med min gamla GPS (Magellan från slutet av 90-talet). Är det någon skillnad idag mellan olika typer i detta avseende? (Inbyggda kartor i all ära, men tycker ofta det viktigaste är att helt enkelt få fram en exakt koordinat i rikets nät.)
/Mats

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #12 skrivet: augusti 10, 2007, 21:13 »
Det finns vissa problem även idag med nyare Gps-er med att få bra positionering i tät skog. Ska ut och jobba med en Garmis Etrex i vecka, få se om den håller måttet? Höjden stämmer sällan bra vad gäller Gps, utan är uträknat från en speciellt position och inte möh.

/Urban

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2007, 20:51 »
Angående känsligheten hos GPS-enheter kan jag hänvisa till mitt svar 2 juni. Det finns under de senaste åren GPS-mottagare som är mycket känsligare än de mottagare som vanligtvis finns i handhållna GPS-apparater. Det är mottagarna från Sirf som sätter normen, SIRFstar III är den senaste enheten. De återfinns i många av de numera så populära fordonsnavigatorer men än så länge endast i en handhållen enhet för terrängbruk, nämligen GPSMap 60CSx från Garmin.

Jag har själv haft en Garmin Etrex, de är tyvärr frustrerande okänsliga under tät skog i kuperad terräng.   

Nokia N95 har en nyare typ av GPS-mottagare, dock inte SIRFstar III. Känslighet?

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2007, 13:54 »

Nokia N95 har en nyare typ av GPS-mottagare, dock inte SIRFstar III. Känslighet?

Nokian är nog inte känsligare än en standard GPS , använder min iofs mest i trackläge.
Ungefär halva sträckan på bilden http://zoomzky.diinoweb.com/files/googleearth.jpg knatar jag i tät skog.

/Micke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #15 skrivet: augusti 18, 2007, 13:54 »
Även jag har nyligen införskaffat en Nokia N95, men hur gör man för att koppla upp sig mot Google Earth och fornminnesregistret med den? Zoomzky verkar ha bra koll och kanske kan svara?

/Micke

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #16 skrivet: augusti 18, 2007, 23:55 »
Jag använder en Garmin E-trex(gul) i samband med geocaching. Den duger gott!
Fina kartsystem finns ju på nätet och dessutom gratis.
Ingen handburen skiljer sej nämnvärt från någon annan i precition, allt hänger på tydliga satellitsignaler och där är alla lika bra eller dåliga :-\
  Hex.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #17 skrivet: augusti 19, 2007, 10:51 »
Även jag har nyligen införskaffat en Nokia N95, men hur gör man för att koppla upp sig mot Google Earth och fornminnesregistret med den? Zoomzky verkar ha bra koll och kanske kan svara?

/Micke

Tjena Micke!!

Du ska tanka hem ett gratisprogram från Nokia som heter Sportstracker.
http://research.nokia.com/research/projects/SportsTracker/
Använd PC-Suite för att installera i mobilen.

När man kör programmet skapar man en "Workout" som sparar hastighet, sträcka och GPS-Position på den tripp man gör. Workout'n sparas i en kalender där man kan öppna upp och exportera densamma till Google Earth. Detta sparar en fil i mobilen som du sedan lyfter över till din dator. Väl på datorn kan du dubbelklicka på exportfilen och den kommer öppna upp Google Earth.

Koppling mellan Fornminnesregistret och Google Earth får du genom att från fornminnessök välja "visa i Google Earth". När man stänger Google Earth kommer en dialogruta som tjatar om att man ska spara de länkar man kikat på. De är fiffigt om man gör det :) jag har skapat egna mappar så jag kan tända och släcka beroende man e sugen å kika på. När du dubbelklickar på din fil som du skapat i Sports Tracker kommer den öppna upp Google Earth med de länkar som du har sparade från forminnessök.

Hoppas du får ut nått vettigt av d jag skrev  ;D

/Zoomzky aka Micke II


Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #18 skrivet: augusti 19, 2007, 11:56 »
Ok, tack för hjälpen. Det verkar som om det behövs ett minneskort för att kunna installera "Sportstracker", något som jag inte köpt ännu. Jag kanske återkommer med fler frågor när jag gjort det. ;)

/Micke

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #19 skrivet: augusti 20, 2007, 19:31 »
De två stora tillverkarna av GPS-enheter har under året lanserat nya handhållna enheter med mycket känsligare mottagare: Etrex H serien från Garmin och Triton serien från Magellan. Tyvärr är de ännu inte släppta i Sverige. Mer info finns på tillverkarnas amerikanska hemsidor.