Författare Ämne: kandidat eller magister?  (läst 11107 gånger)

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
kandidat eller magister?
« skrivet: maj 24, 2007, 12:54 »
Hej!

Jag är osäker på om jag ska läsa en kandidat eller magister i arkeologi! Är det helt omöjligt att få jobb om man "bara" har läst till en kandidat? Jag tänkte söka min lycka på Irland, någon som vet om de är mer öppna till de som bara läst till kandidat och inte till en magister inom arkeologi?

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
SV: kandidat eller magister?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2007, 08:41 »
För att få din lycka gjord räcker i bland inte ens en doktorstitel. Du kan ha tur, en del jobbar med "endast" en kandidatexamen. Men det är ju ändå så att det är din kunskap i relation till kontakter som verkar vara det mest avgörande. Lycka till!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: kandidat eller magister?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2007, 08:53 »
Ni som jobbat på Irland, hur mycket utbildning efterlyses där?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: kandidat eller magister?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2007, 10:55 »
Men det är ju ändå så att det är din kunskap i relation till kontakter som verkar vara det mest avgörande. Lycka till!

Det där med kontakter verkar vara ett kapitel för sig (här i Sverige alltså, Irland vet jag inget om). Det premierar ju de sällskapliga , de "socialt komptetenta" som det brukar heta. Det premierar också kompisar och släktingar och släktingars barn o s v. På både museer och universitetsinstitutioner har jag sett att gifta eller sambos fixar in varandra, man fixar in sina egna eller kompisars/släktingars barn och liknande. Ibland kan vissa av dessa institutioner likna rena släktkalasen.

Skall det verkligen vara så? Kanske man skulle ta och införa ett förfarande med anonyma ansökningar där bara erfarenhet och kompetens räknas istället för kärleksrelationer, släktband eller kompisskap?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
SV: kandidat eller magister?
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2007, 12:26 »
undrar precis som gorm

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: kandidat eller magister?
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2007, 13:55 »
Har ingen erfarenhet från Irland men däremot lite från England och jag tror att det nog är jämförbart. Där är det likadant som här i Sverige - så många pluggar så länge att majoriteten går vidare till Mastersnivå. Däremot är det nog inget absolut krav men nog absolut en fördel vid sökning av grävjobb. Sedan är det ju cokså en fördel att ha någon foprm av specialkunskaper som mät/GIS, arkeobotanik, osteologi el dyl.

Kan också vara en fördel att du också tar ut din kand eller mag formellt och får den översatt til engelska. Det här med att läsa fristående kurser men inte ha någon formell examen är ganska typiskt svenskt och inte så lättförståeligt för en irländare eller engelsman .

När det sedan gäller att få jobb (som grävande arkeolog) i Sverige så är fälterfarenhet väldigt viktigt eftersom svensk arkeologiutbildning, generellt sett, är så svag på fältsidan.

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
SV: kandidat eller magister?
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2007, 22:55 »
När jag sökte jobb på Irland fick jag känslan av att de främst tittade på gräverfarenhet.
Några av de som jag jobbade med hade t ex. ingen arkeologiutbildning överhuvudtaget men var då anställda som sk. General Operatives (grovisar). Detta innebar en lägre lön och, i teorin, något enklare arbetsuppgifter.
/Jesper.

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
SV: kandidat eller magister?
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2007, 14:59 »
vad gör en sk grovis?

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: kandidat eller magister?
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2007, 14:12 »
Vet inte om det är samma på Irland som i Sverige, men här assisterar de vid utgrävningar, utför företrädesvis "grovarbete" (skyffla jord, rensning, diverse etableringsjobb mm), därav uttycket. Behöver inte ha arkeologisk utbildning, men många arkeologer har väl varit anställda som grovisar innan de blivit klara med utbildningen.

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
SV: kandidat eller magister?
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2007, 14:16 »
jaha okej.... jag har inga som helst problem med att börja som grovis...så om folk som inte ens har någon utbildning får göra det så borde det inte vara några problem att få jobb om man har en fil kandidat examen. Man får väl helt enkelt jobba sig uppåt.

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
SV: kandidat eller magister?
« Svar #10 skrivet: augusti 14, 2007, 17:18 »
Med det nya master systemet på ingång är det nog bäst att först satsa på en kandidat och sedan eller under tiden söka jobb på exempelvis Irland under sommaren. om du  inte får nått jobb efter dina tre första år eller märker att du skulle få ett bättre jobb med högra utbildning kan du ju läsa vidare till en master kanske till och med som utbytesstudent på Irlan om det nu är där du vill arbeta. 

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
SV: kandidat eller magister?
« Svar #11 skrivet: augusti 14, 2007, 21:01 »
Med det nya master systemet på ingång är det nog bäst att först satsa på en kandidat och sedan eller under tiden söka jobb på exempelvis Irland under sommaren. om du  inte får nått jobb efter dina tre första år eller märker att du skulle få ett bättre jobb med högra utbildning kan du ju läsa vidare till en master kanske till och med som utbytesstudent på Irlan om det nu är där du vill arbeta. 

Vad är det nya master systemet?

Utloggad Fredrokk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
SV: kandidat eller magister?
« Svar #12 skrivet: augusti 14, 2007, 21:56 »
Vad är det nya master systemet?

Alla arkeologiutbildningar i sverige är from hösten anpassade efter det sk bolognasystemet, ganska stora förändringar då en master kräver betydligt mer än en magister. Om du redan har en fil kand kan du under en övergångsperiod fortfarande läsa dig till en fil mag, men jag skulle ändå rekommendera att köra master istället.
Läs mer om bologna här: http://www.bologna.org.gu.se/
Vi har lite info på vår hemsida oxå: http://hum.gu.se/institutioner/arkeologi/new/
/Fredrik

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
SV: kandidat eller magister?
« Svar #13 skrivet: september 06, 2007, 11:40 »
Vad är det nya master systemet?

Förlåt, lite slarvigt formulerat av mig, har själv fått så mycket bolonga info på senaste så trodde alla va lika bekanta med vad en master innebär,men det va alltså bolongaprocessen jag syftade på när jag skrev "master systemet"  det innebär i väldigt korta drag att utbildningen i stället för att vara 3+1 år blivit 3+2 år där dom två sista är menade att vara  forskningsförberedande och innefatta ett större arbete.

Såg att du fått lite bra länkar också.
« Senast ändrad: september 06, 2007, 12:29 av Micke »

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
SV: kandidat eller magister?
« Svar #14 skrivet: september 06, 2007, 19:23 »
Har flera studiepolare som varit utomlands och jobbat, en tjej fick det första jobbet hon sökte just på Irland (så nyligen som i våras), utan full examen och med endast 3 veckors fälterfarenhet. En annan har flängt runt på både Irland och i Tyskland. Också han utan full examen. Det viktigaste verkar vara i alla fall lite gräv-erfarenhet och precis som ngn sa, så är det populärt med specialkompetens, på Irland verkar dem vara överlyckliga när arkeologer också har lite osteologi i bagaget, eftersom det är ovanligt där.