Författare Ämne: Dödas ben återanvändes under järnåldern  (läst 4639 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Dödas ben återanvändes under järnåldern
« skrivet: maj 19, 2007, 12:09 »
Ing-Marie Back Danielsson skriver i sin avhandling Masking Moments – The Transitions of Bodies and Beings in Late Iron Age Scandinavia om var de ben som inte hamnar i graven kan ha tagit vägen och varför.

Det är sedan länge känt att stora mängder brända ben från människor och djur verkar saknas i gravar från yngre järnålder (400–1050 e.Kr.) i Skandinavien. En avhandling i arkeologi visar att detta kan förstås genom att överge de moderna och begränsande begreppen individ och kön. Under järnåldern var det istället viktigt att som person vara en divid, det vill säga delbar, och kunna spridas ut på andra ställen än i gravar.

[...]

- Brända ben kan bland annat ha använts i keramiktillverkning eller för att härda järn till stål. Det färdiga föremålet, ett kärl eller ett svärd, kan genom att kremerade och krossade ben tillförts ha ansetts få de egenskaper som de människor eller djur hade, som benen kom ifrån. Möjligheten att exempelvis svärd betraktades som väsen med sociala kvaliteter, alltså som en person, indikeras till exempel av den poetiska Eddan, som berättar att svärd kunde ha namn och till och med kunde vägleda den svärdssvingande, säger Ing-Marie Back Danielsson.

http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=91649&category=0

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

  • Gäst
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2007, 12:47 »
Apropå dödas ben, läste jag just hur man tex åt upp fienden för att få en del av den människans styrka. (Vissa typer av "kannibalism")

Att man ville begrava benen i en del kulturen, hänger ihop med att man vill visa vördnad, så att djuret, skulle återvända.(Kanske till mer mat, bara) :)

Man kunde också sprida ut benen överallt för att återge till naturen, marken det som tillhört den. I den kristna begravningsritualen finns tex "av jord är du kommen och jord ska du åter vara"...

Man kunde låta gamar äta upp den döde, i Tibet tex, för att ge "själen" friheten åter.

Jag har också läst just detta att man kunde antingen blanda blod i järnet, eller aska från ben för att skapa extra starka vapen, tex från en riktig kämpe som fallit.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2007, 13:53 »
Detta att man använt kremerade ben till lite av vart är som sagt ingen ny tanke - men jag skall ändå försöka ta mig tid och läsa avhandlingen.

En sak som dock fick nackhåren att resa sig på undertecknad var uttalandet om att "härda järn till stål". Förhoppningsvis är det reportern som missförstått Back Danielsson - eller så kanske hon utvecklar tanken bättre i avhandlingen.
Rent generellt så "härdar" man inte järn till stål med brända ben. Däremot har bl.a. Sigmund Jakobsen visat att brända ben - vilka som helst - fungerar bra som flussmedel vid vällning (det är då främst kol & fosfor som reagerar och sänker metallytornas vidhäftningstemperatur).

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Robin D

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2007, 14:11 »
Man skulle också kunna tänka sig att det är sätthärdning som åsyftas, till det brukar man ju använd kol med animaliskt ursprung, snarare av horn o hud  i och för sig, men ändå.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2007, 23:30 »
Nu haver jag läst kapitlet som det refereras till - och, ja, det saknas ett "sätt" i pressmedelandet då det är uppkolning/sätthärdning som avses. Däremot är det Terje Gansums forskning och hypotesbyggen som hon refererar till, inte egna teser (inget ont i det - nota bene, jag personligen finner dock ett visst nöje i att hålla ordning på vem som så att säga kommit fram till vad, samt hur och när detta skett).

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2007, 11:07 »
Något om Terje Gansums hypoteser kan ni läsa här:

http://www.forskning.no/Artikler/2002/oktober/1036063458.51
(om svärd)

http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=4885&template=news_print
(om högar som konstruktioner. Problematiserar föreställningen om att högar alltid är gravar)

Gansum har också skrivit en avhandling med namnet: Hauger som konstruksjoner - arkeologiske forventninger gjennom 200 år. (2004)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2007, 19:34 »
Som Robin D skriver användes brända animaliska rester för att sätthärda förr i tiden, men även då man skall få upp kolhalten i stålet (för att få det hårdare och mer vässbart) andvänds brända animaliska rester. Jag skrev och gjorde själv mitt avslutande projektarbete på Sätergläntan för ett år sedan om detta. Dock använde jag koben, brände dessa och malde till benmjöl, och blandade med träkol (för det behövs också vegetabiliskt material).

Slutligen värmde jag upp stålbiten omgiven av kolmjölet i ett rör och i en degel för att testa metoder, och fick så en ökning på som mest 43 HRC (Rockwell) under 2 timmars tid på 900 grader.

Själv tror jag dock inte att man använde mänskliga ben till att kola upp stål. Möjligtvis som sedlig/traditionell tillsats. Annat exempel är t.e.x. att smeder brukar ta jord från en mästarsmeds grav för att ha under ässjan. Det anses bringa tur.

Nåja, hoppas jag varit till hjälp.
/Magnus

Utloggad Mina

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Dödas ben återanvändes under järnåldern
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2007, 11:43 »
Hmmm, undrar vad hon har för belägg för att man använt ben från människa till att magra keramik med... Vore spännande att veta om det bara är ett antagande exempel på vad man skulle kunna använda rester från bålet till eller om hon verkligen hävdar att man HAR magrat keramik med rester från sina döda...