Författare Ämne: Något försenat meddelande om jubileum i Kina  (läst 13150 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« skrivet: maj 18, 2007, 14:14 »
För två år sedan (2005) firades i stor stil 600-års jubileet av den kinesiske amiralen och upptäcksresanden Zheng Hes upptäckts-, maktdemonstrations- och diplomatresor i Indiska oceanen.
Zheng He gjorde sju resor i Indiska oceanen mellan 1405 och 1433. Han kom som längst till Östafrikas kust. På en av resorna förde han hem ett par giraffer till Kina som väckte stort uppseende vid Mingkejsarens hov.

Expeditionerna färdades i stor stil: enligt samtida källor följde flera hundra fartyg och upp till 27000 man med på ett par av expeditionerna.

Fartygen som användes var av flera olika typer och i flera storleksklasser. Störst var de så kallade skattskeppen (baochuan). som enligt samtida källor kunde bli ungefär 130 meter långa och 50 meter breda, med nio master.

Delar av ett roder från Zheng Hes tid har hittats vid en utgrävning. Det bekräftar att vissa fartyg under den här tiden kunde bli ofantligt stora.

Just nu är man i färd med att bygga en något förminskad rekonstruktion (70 meter) av ett av Zheng Hes stora skattskepp. De som bygger denna kopia har enligt uppgift varit i kontakt med några av de inblandade i projektet ostindiefararen Göteborg och utbytt råd och information.

Skall bli kul att se om skattskeppet någonsin kommer på besök till Sverige. I så fall vill jag stå på första parkett.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2007, 19:20 »
Det är nog säkrast att begränsa sig till 70 m. Västerländska skeppsbyggare lyckades i varje fall aldrig få tillfredsställande hållfasthet på träfartyg som var längre än så. Visserligen bar kinesiska fartyg inga kanoner, men ett 130 meters träfartyg måste ändå ha haft enorma problem med "hogging", d v s att för och akter kröks nedåt p g a mindre flytkraft. Detta är f ö skälet till att större fartyg förr var så "fyrkantiga" till formen. I ett träfartyg måste i princip varje del av fartyget flyta "på egna meriter". Det var inte så att skeppsbyggarna förr var omedvetna om att skrovformen var hydrodynamiskt ineffektiv, så snart man började bygga järnfartyg blev skroven omedelbart mycket längre och smäckrare. Lägg märke till att de klassiska clipperfartygen hade järnskrov.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2007, 21:22 »
Visserligen bar kinesiska fartyg inga kanoner

En del av skeppen, bla skatteskeppen, lär faktiskt ha burit bronskanoner. Den exakta mängden av och storleken på dessa kanoner verkar dock lite svårare att få grepp om.

Det kan ju f ö nämnas att världens första eldvapen, både av gevärs- och kanontyp, uppfanns i Song-dynastins Kina.

Vill man få en föreställning av hur Zheng Hes skepp kan ha sett ut kan man besöka den här sidan:

http://www.china.org.cn/english/features/zhenhe/131948.htm

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2007, 18:51 »
Njaa... 70 000 tons träfartyg tror jag uppriktigt sagt inte på.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2007, 21:02 »
Vissa uppgifter får man nog ta med en nypa salt.
Siffror och storleksuppgifter i historiska källor är inte sällan en aning opålitliga. Och de beräkningar som i sin tur grundar sig på dessa källor kan följaktligen också bli en aning svajiga.

Hur som helst så var nog Zheng Hes fartyg ändå ganska imponerande.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2007, 08:27 »
Det finns en liten näpen spin-off-story från berättelserna om Zheng Hes resa. Enligt uppgifter från invånarna på öarna Lamu och pate utanför Kenyas kust skulle ett par av Zheng Hes skepp gått i kvav efter en storm. Några sjömän lyckades rädda sig iland på öarna där de kom att stanna och med tiden gifta in sig i lokalbefolkningen.

Nu hävdar några familjer på dessa öar att de härstammar från de skeppsbrutna sjömännen.
En av dessa ättlingar är en ung flicka vid namn Mwamaka Sharifu, som dragit uppmärksammheten till sig i Kina. Hon har nämligen fått stipendieum av kinesiska staten för att studera medicin i Nanjing. Hon har vid det här laget varit i Kina i två år. Där betraktas hon som ett levande bevis på urgamla handels- och vänskapsband mellan Kina och Afrika.
Det finns dock de som anser att hela historien är ett propagandajippo från Kinas sida för att legitimera dess ökande ekonomiska och politiska närvaro på den afrikanska kontinenten. I detta jippo deltar uppenbarligen de kenyanska öborna med liv och lust.

Här är ett par länkar:

http://www.chinadaily.com.cn/english/doc/2005-07/11/content_459090.htm

http://allafrica.com/stories/200707210070.html

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2007, 11:57 »
Här är några fler öbor som anser sig härstamma från de kinesiska sjöfararna:

http://www7.nationalgeographic.com/ngm/0507/feature2/gallery4.html

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2009, 15:30 »
Njaa... 70 000 tons träfartyg tror jag uppriktigt sagt inte på.


De flesta experter menar att de största av Zheng Hes fartyg torde ha vägt mellan 2000 och 3000 ton. Man kan jämföra det med t ex regalskeppet Vasa vars skrov väger 1210 ton.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #8 skrivet: februari 26, 2009, 15:34 »
Såg en tv-dokumentär om denna båttyp. Mycket facinerande. Att de kunde byggas så enorma "berodde enligt programmet" på de unika skroven som bl.a. var ihåliga(dubbla) med massor av skott.
Enligt västerländsk expertis går det inte att bygga träskepp med sådana mått. Man skulle inte förvånas om det visar sig att det ändå faktiskt går. Det är ju inte allt för ovanligt att kritiker fastnar i gammalt mönstertänk. För inte många år sedan fanns de långa vikingaskeppen bara i sagorna, om man skulle tro "experterna", men så plötsligt dök dem upp i danska bottenslammet. Kineserna var av allt att döma åtskilliga generationer före oss i skeppsbyggnadskonsten under medeltiden.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #9 skrivet: april 01, 2009, 16:57 »
Kineserna var av allt att döma åtskilliga generationer före oss i skeppsbyggnadskonsten under medeltiden.

De var åtskilliga generationer före oss vad gäller det mesta under medeltiden.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #10 skrivet: april 30, 2009, 11:48 »
Här är en film om Zheng Hes resor. Den är uppdelad i 10 st 10-minutersavsnitt.

Länk till första delen:

http://www.youtube.com/watch?v=ptZ1nKNeNUk&feature=channel_page


Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Replika av ett av Zheng Hes skatteskepp klart att sätta segel år 2014
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2012, 13:40 »
Nu håller man på att bygga en kopia av ett av Zheng Hes stora skattskepp. Skeppet kommer att bli världens största handgjorda träskepp. Om allt går väl kommer det att segla ut på sin jungfrufärd år 2014.

http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2012-07/16/content_15583209.htm

http://english.cntv.cn/program/cultureexpress/20120714/104497.shtml

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Något försenat meddelande om jubileum i Kina
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2013, 13:08 »
Nu har man hittat ett 600 år gammalt kinesiskt mynt på ön Manda utanför Kenyas kust. Myntet är samtida med Zheng Hes resor.

http://www.livescience.com/27890-chinese-coin-found-in-kenya.html