Författare Ämne: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?  (läst 19470 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #20 skrivet: november 09, 2009, 12:34 »
Att mutationen finns i Norge, är det så?, är väl inte speciellt konstigt, om
en högättad kvinna, begravd i Osebergshögen, bar på den.
 
Sedan behöver det inte självklart betyda att man var träl bara för att man har gener
som är vanliga långt österut. Asarna ska ju enligt källorna ha kommit öster ifrån.
Vårat språk är indoeuropeiskt etc

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #21 skrivet: november 09, 2009, 12:58 »
Nej det betyder väl inte alls att det är en träl, vi har väl flera skandinaviska fynd av högstatuspersoner med östlig anknytning.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #22 skrivet: november 09, 2009, 13:13 »
Absolut är det ingen mölighet, men man måste också tänka på att det kan han funnits lika stora eller större koncentrationer på andra ställen i världen.

Låt oss säga att det kommer fram bevis för att det runt 1000-talet fanns en större koncentration av mutationen i polynesien än vid svarta havet. Skulle man helt plötsligt utgå ifrån att kvinnan kom från Nya Zeeland i så fall?

Hade mutationen varit helt isolerad och unik för en viss region, så hade teorin för att kvinnan kom därifrån varit mycket stark. Avfärdandet sker därför att mutationen inte alls är unik, utan förekommer över hela världen. Visserligen är koncentrationen större i en viss region men argumentet är detsamma som i tråden om inkaben.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #23 skrivet: november 09, 2009, 13:23 »
Sen visade det sig väl att den yngre kvinnan inte var så mycket yngre.
Runt 50 eller så. Hon kan mycket väl vara Halfdan Svartes mamma.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #24 skrivet: november 09, 2009, 13:41 »
Man måste ju givetvis se på andra fakta också och sen väga dom emot varandra.  Att någon skulle leta sig hit ifrån Nya Zeeland är ju inte omöjligt men det skulle nog röra sig om en mycket ovanlig resa.  Skandinaviska resor till Svarta Havet var däremot inte så där ruskigt ovanliga, tvärtom är dom med stor säkerhet relativt vanliga.    Alltså är det mer troligt att ursprunget är Svarta Havet än Nya Zeeland även om det senare har en högre koncentration av den nämnda mutationen.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #25 skrivet: november 09, 2009, 14:17 »
Man måste ju givetvis se på andra fakta också och sen väga dom emot varandra.  Att någon skulle leta sig hit ifrån Nya Zeeland är ju inte omöjligt men det skulle nog röra sig om en mycket ovanlig resa.  Skandinaviska resor till Svarta Havet var däremot inte så där ruskigt ovanliga, tvärtom är dom med stor säkerhet relativt vanliga.    Alltså är det mer troligt att ursprunget är Svarta Havet än Nya Zeeland även om det senare har en högre koncentration av den nämnda mutationen.

Du får ursäkta mig Yngwe, men jag kommer att använda ditt eget argument här:

"Att någon skulle leta sig hit ifrån Svarta Havet är ju inte omöjligt men det skulle nog röra sig om en relativt ovanlig resa.  resor mellan olika byar i Skandinavien var däremot inte så där ruskigt ovanliga, tvärtom är dom med stor säkerhet relativt vanliga.    Alltså är det mer troligt att ursprunget är Skandinavien än Svarta havet även om det senare har en högre koncentration av den nämnda mutationen."

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #26 skrivet: november 09, 2009, 14:40 »
Jag ursäktar, jag är bara glad då det verkar som om det är ett bra argument då! :-)

Jag håller för övrigt med, visst är det så, om det inte vsar sig att mutationen är extremt ovanlig här, då får man väga in det också.  Allt jag menar är att man får hålla dörren öppen, rakknivar är bra men et är skägget som ska bort, inte hela ansiktet! Dte vor ju inte på något vis jättekonstigt om vare sig en träl eller högstatusperson hamnade här i skandinavien.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #27 skrivet: november 09, 2009, 15:43 »
Då är vi överrens. :)

Jag tror sockerfri avvisar teorin (och du får hoppa på mig och hugga mig i ryggen om jag har fel) på grund av att mutationen ändå är relativt vanlig i norden (idag) och på grund av att media ofta tar dessa möjligheter och skriver dem som fakta.

Det är tyvärr så att media ofta, p.g.a. att det är viktigt med läsartal, för fram en mer sensationell teori (såsom i fallet med inkaben jag hänvisade till tidigare), trots att de (som sensationer ofta är) egentligen är mer osannolika än ett alldagligt alternativ som faktiskt lagts fram av forskarlag. Även forskarlag kan, p.g.a. att de vill ha ekonomisk backning, föra fram sensationer, eller bara p.g.a. att det är roligare att rapportera.

I en vetenskaplig diskussion måste ju alla alternativ beaktas, och jag tror problemet här är att det sensationella alternativet förts fram på en bredare front än det sannolika alternativet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #28 skrivet: november 09, 2009, 16:34 »
Ja vinklingen/perspektivet är ju allt som oftast ett problem och man måste vara noga med det man skriver, helt överens.

Men i dena tråden utrycker Sockerfri sig så att jag får uppfattningen at denna mutation idag är vanligast i Iran och Indien och i övrigt relativt sällsynt.

Om man då tar hänsyn till att det finns folkgrupper som finns spridda över detta område och som fanns vid Svarta havet för 1000 år sedan, och att skandinaver regelbundet hade kontakter med området då och att man faktiskt har skandinaviska fynd av högstatuspersoner med förmodat ursprung relativt nära Svarta havet så kan man ju bygga en teori utifrån det. Det är knappast en särskilt långsökt gissning om än långt ifrån bevisad eller ens styrkt utan på sin höjd möjlig.  Den är dock intressant och relevant tycker jag.

Om man ska argumentera emot det får man väl antingen påvisa att mutationen var vanlig på många andra ställen med vilka kontakter har förekommit eller att den varit ovanlig i Svarta havsområdet under den aktuella tiden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #29 skrivet: november 09, 2009, 22:40 »
När jag läser diskussionen tänker jag spontant på furstar på kontinenten som hållit sig med tama leoparder, björnar m.m., och på det faktum att det funnits afrikaner vid det svenska hovet vid olika tidpunkter. När alla andra hade vanliga trälar kanske det passade Osebergsdrottningen att ha en ovanligt exotisk "hovdam"?

Tanken är lite kul, fast egentligen tror jag också att hon hade mer lokalt påbrå än så.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #30 skrivet: november 09, 2009, 22:55 »
Nu är det så att norrmännen håller hon med mutationen som den högättade.
Den andra kvinnan hade cancer och ett syndrom gjorde att hon gav ett
ett manligt intryck.

Som vi alla vet är ynglingaättens stamfader, enligt källorna, Oden.
Oden kom enligt samma källor från ett område som låg bortanför Tanakvisl(Don).
Norrmännen vill alltså tro att det är Drottning Åsa som bär på mutationen.
Det bevisar inget men samtidigt motsäger det inte heller den tanken.

Om man började att gräva i Sveriges största högar och hitta samma mutation
skulle det så klart bli spännande.

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.5480085

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #31 skrivet: november 10, 2009, 08:54 »

Som vi alla vet är ynglingaättens stamfader, enligt källorna, Oden.
Oden kom enligt samma källor från ett område som låg bortanför Tanakvisl(Don).
Norrmännen vill alltså tro att det är Drottning Åsa som bär på mutationen.
Det bevisar inget men samtidigt motsäger det inte heller den tanken.


Så fort det påstås att en ätt härstammar från själva gudarna så bör man nog bli något misstänksam. Konstruerade stamträd med gudomlig härstamning är ju inte precis något ovanligt fenomen i historien.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #32 skrivet: november 10, 2009, 09:24 »
Självklart är det så. Men att existerande personer har upphöjts till gudarna
är förekommande. Buddha, Muhammed etc hade ett ursprung som människor
av kött och blod och således också ett släktträd.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #33 skrivet: november 10, 2009, 09:28 »
Åtminstone för Muhammed finns det väl någorlunda samtida källor? Finns det några sådana för Oden?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #34 skrivet: november 10, 2009, 09:31 »
Inte vad jag vet. Det förutsätter att du tror att Oden var en levande människa
och att du dessutom vet när han levde.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #35 skrivet: november 10, 2009, 09:33 »
Vilket vi ju knappt kan veta, i brist på lämpliga källor. Och om Oden levt i sinnevärlden, hur är det då med Tor, Frej, Frigg, Tyr och alla de andra?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #36 skrivet: november 10, 2009, 09:38 »
Ingen aning, det är vad bla Snorre påstod. Sen var det någon som påstod
att han(Oden) hade inbillat hela Europa att han var en gud, jag tror den uppgiften
kom från Danmark om jag minns rätt.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #37 skrivet: november 10, 2009, 13:39 »
Om man vill vara lite vild:
Den enda "samtida" person som skulle kunna passa som oden både
gällande namn och historik är hunnerledaren Uldin. Där har vi lite ingridienser som återkommer i asamyten. Mimers huvud osv skulle kunna appliceras lite fantasifullt.
Uldin jagades på flykten norrut av romarna. http://en.wikipedia.org/wiki/Uldin


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #38 skrivet: november 10, 2009, 14:02 »
Thor Heyerdahl http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Heyerdahl trodde att Snorris berättelse om Odens utvandring var sanning, och han jämförde utgrävningar från Kaujasus från 500-talet med de nordiska utgrävningar och tyckte sig finna likheter.
Detta får man naturligtvis ta med en stor nypa salt, men helt otänkbart är det inte att Odwe n hade en verklig förebild.
Alexander den store lät upphöja sig till gud, och enligt Rimbert sade svearna att de hellre valde kung Björn till gud än vitekrist.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Osebergsdrottningen och hennes trälinna?
« Svar #39 skrivet: november 10, 2009, 14:41 »
Tja, alla sagor hämtar ju förebilder i verkligheten. Det vore väl omöjligt att hitta på en enda rövarhistoria annars :)