Författare Ämne: Ovanligt keramikfynd!!??  (läst 2855 gånger)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
Ovanligt keramikfynd!!??
« skrivet: maj 15, 2007, 23:01 »
I lördags (12 maj) höll jag utomhusföreläsning vid några gravfält i Söderåkra socken, Möre, södra Kalmar län. På ett av gravfälten fanns en liten rotvälta och det var naturligtvis svårt att låta bli att gå fram och sparka lite på jorden. En keramikskärva poppade upp och jag tänkte att den ser ju ny ut. Men efter närmare granskning, lite bläddrande i böcker och på nätet så börjar jag undra... det ser faktiskt ut som Terra Sigillata (romersk importkeramik)???

Nu har ju inte jag direkt någon erfarenhet av sådan keramik. Och min gryende förhoppning kan vara helt galen. Med andra ord: finns det någon här på forumet som kan säga vad det är, har tips på jämförelsematerial, literatur eller någon person som har koll på sådant här?

Skärvan är 5,3x2,7 cm stor och 0,5cm tjock. En bild finns här: http://ahimkar.blogspot.com/2007/05/frelsning-med-ovanligt-fynd.html

// Pierre P

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Ovanligt keramikfynd!!??
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2007, 12:22 »
Litet litteraturtips:

Ben, Salem, Mariah, 1997: Terra Incognita. Lyxkeramik och
romersk-skandinaviska kontakter. Institutionen för arkeologi. Göteborgs
universitet.

Kan kanske ge lite jämförande upplysningar.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Ovanligt keramikfynd!!??
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2007, 12:36 »
Jag tycker också det ser ut som Terra Sigillata. Verkar som om Martin Rundkvist tycker likadant på sin blogg.

Dags att utropa Småland till Romersk koloni: Colonia Pagi Minores

Antagligen skulle en centurion ge mig en gratis latinlektion för den översättningen av de små ländernas koloni.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ovanligt keramikfynd!!??
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2007, 08:25 »
Pressen har uppmärksammat det hela: http://www.barometern.se/article/1267527_103-115-0-0/?linkType=rss Kul!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :