Författare Ämne: Homo floresiensis: utgrävningarna återupptas i Liang Bua cave, Flores  (läst 4304 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Det tycks som om utgrävningarna för att hitta fler lämningar av Homo floresiensis kan fortsätta efter att ha legat nere på grund av bråk och missförstånd. Nu hoppas man kunna visa en gång för alla ifall de små "hobbitarna" tillhör en helt egen art:

http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=79D4DAFF-E7F2-99DF-3FE45B35723D0D69&sc=I100322

Vad tror ni, är Homo floresiensis en ny art, eller rör det sig bara om ett par sjukliga, microcephala Homo sapiens-dvärgar?

Själv tror jag nog att det är en ny art.
Skall bli spännande att se om man gör fler fynd och vad de visar.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Homo floresiensis: utgrävningarna återupptas i Liang Bua cave, Flores
« Svar #1 skrivet: september 24, 2007, 09:54 »
Nya undersökningar av handledsbenen verkar stödja hypotesen att det är frågan om en egen art, en egen gren från erectus-trädet. Enl. DN-notis igår.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=695833

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Homo floresiensis: utgrävningarna återupptas i Liang Bua cave, Flores
« Svar #2 skrivet: september 24, 2007, 12:49 »
Själv tror jag nog att det är en ny art.

Jag håller med. För mig förefaller det mer Ockhamskt rimligt att en lämning av detta slag är en ny art, eller en ö-dvärgform av en redan känd art, och inte en enstaka sjuklig individ. Tycker att Karin Bojs artikel i DN nyligen illustrerade detta ganska bra, det finns för få lämningar och för många paleoantropologer.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=686703

Sedan är det en annan femma vad som egentligen ska klassas som en ny art i paleontologiska sammanhang. Jag tycker hursomhellst att det verkar rimligt att anta att det rör sig om en dvärgform av erectus eller habilis, eller en egen småväxt art, snarare om något sjukligt undantag.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Verkar som om antropologer och andra forskare på sina håll redan börjar använda floresiensis-fallet för att dra slutsatser om utvecklingsbiologi, dvs. de förutsätter att floresiensis faktiskt är en egen, bevisad art.

SvD hade en artikel igår om forskning kring hjärnans storlek och kopplingen till den sociala förmågan. Tydligen har floresiensis liten hjärna, även i förhållande till sin mindre kroppslängd, och detta skulle (enl. forskare på St Andrews University) kunna tyda på att dessa grupper på sin ö under lång tid utsattes för mindre faror än andra människor, vilket i sin tur ställde mindre krav på bl.a. social förmåga. Den "kostsamma" hjärnan kunde därför minska i storlek för att prioritera de andra organen som bättre behövdes i denna miljö. På motsvarande sätt som den mänskliga hjärnan ökade sin volym lavinartat under en period i människans utveckling (för 1-2 miljoner år sedan), enl. artikeln förklarat av en ökande fördel av socialt samspel både för individen och gruppen, så är floresiensis faktiskt ett exempel på motsatt utveckling. Tänkvärt faktiskt.

/Mats