Författare Ämne: Ny människoart av dvärgs storlek funnen  (läst 7402 gånger)

Utloggad Joen

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« skrivet: oktober 27, 2004, 19:17 »
"Små mänskliga varelser levde på ön Flores i Indonesien så sent som för 12.000 år sedan. De var en meter långa, hade huvuden av en grapefrukts storlek och tillhörde en annan art än Homo sapiens, den moderna människan."
Rapporterar Karin Bojs, i Dagens Nyheter, 27 oktober 2004.

Jag undrar här, känner någon på detta forum till den uråldriga traditionen hos ett (eller ett litet antal) naturfolkskulturer, där man med en metod involverande bl a sand och hetta, krymper mänskliga skelettdelar (bl a kranium).

Jag undrar, hur kan man uttala sig så säkert om arkeologiska fynd som är över 10,000 år gamla -- när mänskliga skelettdelar faktiskt kan krympa om de ligger inbäddade i ett visst/vissa material, i ett visst temperaturomfång.

I alla fall, intressanta fynd må jag säga -- även om jag tycker att vissa forskare ibland går lite väl hårt fram i sina slutsatser.


Ha det väl,

Joen

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2004, 23:15 »
Det är en intressant artikel och det ska bli spännande att se vad forskarna kommer fram till så småning om. I Natureartikeln som DN: s skribent hänvisar till står visserligen att de små människorna kan ha levt för 18 000 eller senast 14 000 år sedan och inte för 12 000 år sedan.

Jag är inte alls hemma på området som rör huvudkrympningar och liknande. Nu verkar ju utformningen på kraniet skilja sig från något ifrån homo sapiens, men om det beror på skelettkrympning kan jag absolut inte avgöra.

Det står i en artikel i Nature att de undersökt tänderna och genom dessas slitningar avgjort att det kommer från en 30-årig individ. De har alltså undersökt tänderna och också kommit fram till att dessa inte tillhört homo sapiens.

De verktyg man hittat verkar vara 800 000 år gamla så frågan är om de feldaterat eller om det faktiskt levt Homo floresiensis på Flores för bara 18 000 år sedan.

"Dating by radiocarbon (14C), luminescence, uranium-series and electron spin resonance (ESR) methods indicates that H. floresiensis existed from before 38,000 years ago (kyr) until at least 18 kyr."

http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?file=/nature/journal/v431/n7012/abs/nature02956_fs.html&dynoptions=doi1098912347

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2004, 23:12 »
Har aldrig hört talas om att man ska ha krymt skelettdelar. Det jag däremot har hört är att de förkrympta skallarna hos "huvudjägarfolken" är flådda innan de är krympta och alltså inte innehåller kraniet.

En märklig och kanske intressant detalj vad gäller den lilla homo-arten är att det finns en del historier från Sri Lanka/Ceylon (tror jag) om en "bergsmänniska" som för "länge sedan" bodde i bergen men blev utrotad genom att alla överlevande individer stängdes in i en grotta och brändes inne av människor. De var enligt uppgift små och håriga. Jag har alltid uppfattat detta som en myt av samma stuk som snömannen, men nu har man nog fått ett och annat att fundera på :)

Här är en länk:

http://www.n2.net/prey/bigfoot/articles/nittevo.htm

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #3 skrivet: november 03, 2004, 10:31 »
En utförlig länk om Homo floresiensis

http://www.archaeology.org/online/features/flores/index.html

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Krympning
« Svar #4 skrivet: november 04, 2004, 12:34 »
Jag har aldrig hört att skelett krymper på grund av en naturlig process i jorden, däremot förekommer en krymning när man kremerar skelettmaterial, ca 0-20 %. Även om man skulle kunna påvisa en krympning så skulle set vara svårt att se att dessa individer skulle ha krymt så mycket mer än neandertalare eller tidiga moderna människor.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #5 skrivet: november 04, 2004, 14:16 »
Vad vet man om den nya människan. Hur stor hjärna hade man? Vilka verktyg hade man utvecklat m.m.? :?:
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #6 skrivet: november 04, 2004, 14:23 »
Citat från: "Joakim"
Vad vet man om den nya människan. Hur stor hjärna hade man? Vilka verktyg hade man utvecklat m.m.?


Citerar från länken ovan:

Hjärna
"Their diminutive stature, small brain size (380 cc), receding chin, the shape of their first mandibular premolar tooth and the skull base design in the ear region are all reminiscent of early Australopithecus, a type of hominid which was thought to have existed only in Africa prior to 3 million years ago."

Verktyg
"The archaeological evidence strongly suggests that H. floresiensis made sophisticated stone tools, including choppers, cutting blades, scrapers, and even spear points, some of which appear to have been hafted onto lengths of wood."

Läs mer på sidan som jag länkade till.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2006, 13:15 »
Hej

Det tycks bli en ny runda med frågor kring Homo Floresiensis status som egen art. Jag undrar om det finns någon osteologiskt kunnig som kan bedöma riktigheten i kritiken. Själv tycker jag att den verkar övertygande men att lura mig är ju ingen större merit.
Artikeln finns att ladda ner som PDF på  http://www.pnas.org/ under Early Edition från 23 augusti.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2006, 20:25 »
Så länge det endast finns ett enda funnet "Homo floresiensis"-skelett så är väl frågan om huruvida det är fråga om en egen art ganska spekulativ. Man kan ju undra om de forskare, som hävdar att det inte ser ut att vara microcefali, verkligen har erfarenhet av microcefala individer av Homo erectus? Har överhuvudtaget dvärgväxta polulationer av Homo erectus hittas förut? De säregna dragen hos Ling Bua 1-fyndet skulle ju kunna bero på en mängd samverkande faktorer; t.ex. sen Homo erectus, därtill dvärgväxt pygmépopulation, samt den funna individen därtill microcefal. Det ska bli intressant att se om man i framtiden finner fler liknande skelett i Ling Bua-grottan eller på andra ställen på Flores.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2006, 11:25 »
Det var ju minst sju skelett som fanns på ön, evt två till, vilket gör fyndet lite trovärdigare. Sen är det ju så att nya fynd alltid kritiseras hårt (och ska kritiseras så tills det är klart att undersökningen är välgjord) vi får se vad det resulterar i.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2006, 12:29 »
Det gick ett program om detta häromdagen i SVT http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32313&a=521740&lid=puff_528955&lpos=lasMer vilket borde gå i repris närsomhelst i kunskapskanalen [borde dyka upp som video på svt.se vartefter också] Det var intressant men jag vet inte om jag fick ut så mycket av det.. förutom alla spekulationer om ärftliga sjukdomar och liknande.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Ny människoart av dvärgs storlek funnen
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2006, 17:12 »
Det som förvånade mig i det programmet var att det spekulerades i att Homo Erectus hade byggt en flotta och paddlat över till ön. Men om det stämmer borde det ha hänt fler gånger under flera 10.000-tals år och därmed  borde det inte ha funnits betingelser för en särevolution av mindre, "dvärg-erectus".