Författare Ämne: Kurs vid samiska kultplatser inställd  (läst 11732 gånger)

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Kurs vid samiska kultplatser inställd
« skrivet: maj 10, 2007, 10:20 »
Ja vad ska man säga. Ovanligt klantigt av Uppsala Universitet!

Se länken

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=610772,00.html


/Urban

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2007, 10:33 »
Så i fortsättningen när vi vill ha exkursioner till gravfält och eventuella kultplatser här i södra Sverige måste vi kanske fråga nyhedningarna om lov? När vi har exkursioner som innefattar gamla ödekyrkor, kolerakyrkogårdar eller liknande så måste vi be kyrkan om lov?


Ju äldre desto bättre.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2007, 11:00 »
Hur ser man på allemansrätten vid sånna här situationer? Någon som vet? Det verkar orimligt att hinda icke-destruktiva exkursioner till vissa platser, bara för att de har/haft religiös innebörd, även om man naturligtvis ska vara hövlig och söka dialog innan och inte störa i onödan.

/Micke

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2007, 11:32 »
Jag tycker att man borde vara hövlig. Vissa av offerplatserna används faktisk fortfarande. De borde kanske inte bedömas som fornlämningar enligt KML.


/Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2007, 11:34 »
För att driva saken till sin spets, används lämningen är den knappast "varaktigt övergiven" men man kanske kunde låta den vara kvar som kulturhistorisk lämning i FMIS (för det är den ju).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2007, 11:50 »
Jag tycker att man borde vara hövlig. Vissa av offerplatserna används faktisk fortfarande. De borde kanske inte bedömas som fornlämningar enligt KML.
/Urban

Visst kan man väl vara hövlig, men det är ju inte alltid lätt att veta exakt vilka platser som än idag betraktas som heliga av någon. En exkursion skadar inte platsen (om man iakttar vanlig försiktighet) och allemansrätten borde väl gälla även om någon annan tycker vissa platser är heliga.

Och förövrigt, vad man än företar sig i dessa dagar så tycks det alltid trampa något religöst särintresse på tårna. Vi har tydligen en lång och svår väg att gå innan vårt samhälle är riktigt sekulariserat.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2007, 11:56 »
Vi har tydligen en lång och svår väg att gå innan vårt samhälle är riktigt sekulariserat.

Frågan är om vi verkligen är på väg dit. Jag tycker det finns vissa tecken som tyder på att vi snarare är på väg bort från den sekulariserng som genomsyrat hela 1900-talet. Se bara hur vidskepligheten (dock inte att likställas med religion förstås) ges allt större utrymme i vissa media.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2007, 11:59 »
Se bara hur vidskepligheten (dock inte att likställas med religion förstås) ges allt större utrymme i vissa media.
Mats

Ibland tycker jag nog att religion och vidskeplighet överlappar varandra.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2007, 12:55 »
Jag tycker det framgår rätt tydligt att det inte handlar om religion, utan istället om exklusivitet. Eva Hellman säger det bäst själv: ” man måste vara same för att få forska kring deras offerplatser”. Samerna använder sig av en sofistikerad maktutövning som bygger på den s.k. arvsynden. De fasor som företrädare för svenska samhället tidigare åsamkade samerna är en skuld som ärvs vidare av oss idag. Om vi då tar en situation som en undersökning av offerplatser så är det ett mycket ypperligt tillfälle att demonstrera sin makt. Den Teologiska institutionen i Uppsala är på sätt och vis beroende av att få ha tillgång till denna offerplats men nekas tillträde. Officiellt sägs det bero på att heliga platser ska få vara ifred och att renarna ska få beta ostört, men mer handlar det ju om att samerna nu förstått betydelsen av detta område och man säger då naturligtvis nej av princip för att visa sitt maktövertag. Ska platsen undersökas så ska samerna göra det själv och sedan leverera rapporter till den Teologiska institutionen i Uppsala.  På grund av sin etniska exklusivitet och vår arvsynd behöver alltså samerna inte följa vanlig praxis gällande ”forskningens frihet”.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2007, 13:13 »
Jag tycker det framgår rätt tydligt att det inte handlar om religion, utan istället om exklusivitet.

Ofta överlappar frågor som makt, religion, exklusivitet och liknande varandra.
Ju äldre desto bättre.

Àsvas

  • Gäst
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #10 skrivet: maj 10, 2007, 13:18 »
Hej på er!
Det är nog inte så märkvärdigt detta. Man har inte kontaktat samebyn i förväg. Folk som kommer till området måste ha logi och mat. Det tar utrymme. Renarna måste vara i området och det blir störningar med en grupp av människor. Det enklaste är att ha kursen någonannanstans och sedan komma och titta ett par åt gången. Allemansrätten gäller ju också i fjällen, som ni vet.
Förutom detta så är det så att vi faktiskt har heliga platser, med en kontinuitet i användandet. Våra erfarenheter har lärt oss att det visar vi inte, talar inte om.

[modererat]

Kanske jag ändå skulle våga rekommendera Maja Hagermans bok, "Det rena landet " till er, den säger en hel del om hur vi setts i detta vårt land. Hon har källhänvisningar och det är inget svammel hon skriver. Den är nyttig för att tänka.
/Àsvas
« Senast ändrad: maj 10, 2007, 18:22 av Gorm »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #11 skrivet: maj 10, 2007, 13:40 »
Kanske jag ändå skulle våga rekommendera Maja Hagermans bok, "Det rena landet " till er, den säger en hel del om hur vi setts i detta vårt land.

Nu drar du ju själv upp "gammalt groll" nästan utan att tänka på det. Och bekräftar därmed Herulens misstanke att det är "våra" gamla synder som spökar i samebyns avoghet.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #12 skrivet: maj 10, 2007, 18:36 »
Nu har jag rensat lite i tråden och hoppas att vi ska kunna diskutera utan att sätta etiketter på varandra.

Jag tror att man ska vara försiktig med att applicera denna händelse på samer i största allmänhet. Så vitt jag förstått rör sig om en enskild samebys protester.

/Johan
« Senast ändrad: maj 10, 2007, 20:01 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #13 skrivet: november 04, 2013, 10:58 »
Det var inte utan att betala nåt pris mänskligheten erövrade så många olika miljöer på Jorden. De flesta människor förlorade naturliga sensibiliteten mot specifika signaler från Naturen. Såna människor borde undvika de gamla sanktuarier, tror jag, där kommunikation med Naturen är som starkast. Det är olika faror som väntar där på ignoranta besökare. En av dem är "tillfällig sensibilisering".

Mellan andra konstruktioner, moderna vägar är byggda i euro-amerikanska kulturer utan att ta hänsyn till sensibilitetens nivåer hos människor som lever i standig kontakt med Naturen. "Tillfällig sensibilisering" av en stadsmänniska vid en gammal natural helgedom kan leda till oväntade reaktioner av muskler när nån t ex
åker bilen. De kan gå i kramp när vägen leder in i zonen, som har annan "psykisk kvalität" än den förra. Som resultat, du landar på vägkanten eller slår in i nån klippa. Dina muskler reagerade som hos t ex en stenålders fotgängare och ville att du följer den förra "psykiska kvalitäten". (De små kapell vid grekiska vägar är annat exempel av följder av sån fatal "sensibilisering")   

Det är ingen hokus-pokus med detta. Jordstrålningscentrum i Stockholm har olika infomationer och aktiviteter, som inför moderna språket in i detta område.

Utloggad Gnisten

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
SV: Kurs vid samiska kultplatser inställd
« Svar #14 skrivet: november 04, 2013, 15:33 »
Se länken http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=610772,00.html

"Sidan kunde inte hittas."

Er det noen som kjenner til andre steder denne saken ble omtalt, hvor man kan lese seg til detaljene?