Författare Ämne: Glimmingehus  (läst 3700 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Glimmingehus
« skrivet: maj 08, 2007, 22:25 »
Spännande Kenaz, att du analyserar Glimmingehus byggnadshistoria. Ska bli intressant att se hur du löst problemet med "ställningshålen" i Glimmingehus yttermurar. Har nämligen aldrig för ett ögonblick trott på teorin om hålen som rester efter byggnadsställningar. Dessa stora bomhål finns i hela mellanvåningens golvnivå utmed båda långsidorna och östra gaveln men saknas i västra gaveln. Högst upp finns också bomhål utmed tredje våningens golvnivå. Denna övre rad av bomhål finns runt om huset i alla fyra ytterväggarna.

Hade det varit frågan om byggnadsställningshål hade de emellertid behövts även under mellanvåningen; dvs på det höga avståndet mellan denna golvnivå och marknivån. Här finns de inte, utan alltså endast utanför herrskapsvåningens golvnivå. Vågar därför mitt huvud på att de istället är rester efter en utanpå långmurarna löpande träbalkong. Att skytteloftet på tredje våningen haft en sådan utskjutande träbalkong runt hela byggnadskroppen är också logiskt.

Problemet är emellertid att med en sådan utanpåliggande loftgång i två våningar blir Glimmingehus mera fredligt än man kanske önskar det ska vara. Jag fann att man 1999 i boken "Glimmingehus 500 år" antytt i någon undanskymd mening att det kan ha varit frågan om en träbalkong. Tolkningen av skytteloftet i övervåningen blir dock i samma bok helt orimligt: "Genom de överst belägna bomhålen har troligtvis en skyttegång av trä kunnat skjutas ut." Hur i hela friden skulle detta låta sig göras? Återigen: Glimmingehus ska stå där med sina kala, raka stenmurar för så såg minsann en senmedeltida borg ut. Basta!

Utloggad Kenaz

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Glimmingehus
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2007, 08:31 »
Hej!

Vad roligt att du tycker det jag håller på med är intressant! Jag är också inne på "din" linje om att Glimmingehus haft en träbalkong på andra våningen - precis som du säger är bomhålen för stora för att vara byggnadsställningar, och eftersom de går runt på gaveln kan de inte vara tidigare hål för golvbjälkarna. Gunilla Gardelin är inne på samma tanke i sin byggnadsundersökning som hon gjorde 1997 - om du är intresserad av murverken så kan jag varmt rekommendera dig att läsa den. Själv gör jag en tolkning av hur borgen har sett ut, men min huvudtyngd ligger på hur en besökare kan ha upplevt den borgen - för att komma åt vilka intentioner Holgersen kan ha haft med bygget, hur man har närmat sig borgen och hur landskapet runt den har varit ordnad samt sätter borgen i sin sociala kontext med riddarideal och senmedeltidens adel... Förhoppningen är att dessa tre aspekter tillsammans ska kunna visa varför Glimmingehus ser ut som det gör, med sina fällor, tjocka väggar och många stenreliefer...  :)

Utloggad Kenaz

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Glimmingehus
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2007, 13:36 »
Nu finns uppsaten på http://theses.lub.lu.se/archive/2007/05/16/1179309138-15345-256/uppsats1.pdf Den är inte ventilerad ännu, men godkänd av handledare... :)