Författare Ämne: Söder om Malmö  (läst 4837 gånger)

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
Söder om Malmö
« skrivet: maj 08, 2007, 19:25 »
För ett väldigt otränat öga som mitt ser det här lite lustigt ut. En sjö med vallar runt om? Jag letade efter den lilla sjön på fornsök, men hittade bara en borg  ca en kilometer västerut.
Den är ändå utmärkt med en cirkel på kartor, men jag kan inte hitta någon information om det skulle vara något annat än naturligt.

Är det någon som känner till sjön?


 55°30'26.00"N   12°56'10.75"E
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Söder om Malmö
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2007, 19:45 »
Kul med lite vardagsmystik!
Vallarna ser konstgjorda ut, och jag tror inte att det är naturliga, men själva sjön kan ju vara naturlig. Kan det vara någon 1900-talsanläggning?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Söder om Malmö
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2007, 20:08 »
Vad heter närmsta ort? Jag försökte kolla på lantmäteriets site, men där går inte att söka på koordinater.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Söder om Malmö
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2007, 20:11 »
Kolla i google earth, där syns sjön och vallen tydligt.

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Söder om Malmö
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2007, 20:11 »
Den är registrerad på lanmäteriets karta med ett R. Ligger strax söder om Klagshamn, Malmö kanske 500 meter från kusten. Svårt att missa den, liten sjö med vallar runt om.
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Söder om Malmö
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2007, 20:14 »
Kan det vara denna?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Söder om Malmö
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2007, 20:15 »
Jepp :)
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Söder om Malmö
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2007, 20:20 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Söder om Malmö
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2007, 20:26 »
Tack för det snabba svaret ;D

Ska ut och kolla det till helgen om vädret tillåter.
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Söder om Malmö
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2007, 21:24 »
Borgruinen är Pile ringborg. Den ligger direkt invid Pilebäcken. Jag ledde en provgrävning av den 1983, se ritning med sökschakten nedan. Hålet i mitten är efter en grustäkt. Med stor sannolikhet har det varit en uppkastad gruskulle, omgiven av två vattengravar. Håller för troligt att det på toppen stått någon form av vakttorn i trä. En exakt liknande anläggning finns direkt invid kusten vid Foteviken några kilometer söderut. Denna har dock endast en vattengrav. Så sent som på karta från slutet av 1600-talet är denna anläggning markerad som en uppkastad hög med en tornliknande sak på toppen, troligtvis ett landmärke för att hitta genom den väldiga, vikingatida undervattensspärren in till Foteviken.

Det intressanta med Pile är att det tvåhundra meter längre inåt land invid Pilån ligger rester efter en utplöjd, fyrkantsbefästning på ca 70X70 meter. En kilometer längre upp i ån ligger rester efter Pile befästa sätesgård, också den en fyrkantsanläggning som omgetts av vallar och vattengrav. Denna brändes i borgarkriget 1535-1536.

Pileån når fyra kilometer längre in fram till Hököpinge, en av Skånes köpingeorter, dvs internationella handelsplatser, från vikingatiden. Här har man påträffat en av Skånes större vikingasilverskatter. Denna handelsplats måste givetvis ha haft kontakt med havet precis där Pilebefästningarna ligger.

Har publicerat Pileproblematiken i "Pugna Forensis? Arkeologiska undersökningar kring Foteviken, Skåne 1981-83."



Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Söder om Malmö
« Svar #10 skrivet: maj 08, 2007, 22:36 »
Låter ju hur spännande som helst, har du tips på fler utflyktsmål i trakterna runt Malmö? (känns ju i och för sig som en dum fråga att ställa till dig)



Bokhandlarsonen ;)
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Söder om Malmö
« Svar #11 skrivet: maj 09, 2007, 10:45 »
Funderade lite på grustäkten mitt i borgen. När kom den till? Hur kunde man få tillstånd till att ta grus mitt i en sådan lämning? Var det kanske i en tid innan tilstånd behövdes för sådana tilltag?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Söder om Malmö
« Svar #12 skrivet: maj 09, 2007, 11:42 »
Den är säkert mycket gammal. Jag kan tänka mig att grusen använts till t.ex. kustlandsvägen som går fram strax intill och som tillkom under troligtvis första hälften av 1800-talet. Vad vore mer lämpligt än en jättestor, befintlig gruskulle. Utmed landsvägen finns från ungefär denna tid också andra uppgifter om grustäkt, bl.a. grävdes ett stort gravfält från bronsåldern/yngre stenålder sönder.