Ja, visst kan man försöka undgå politisk påverkan. Men hur? Politik finns i varenda levande grupp. Kollektivt bestämda regler. Hierarkiska nivåer. Politik finns i varenda grav du hittar, den visar hur gängse politik sett ut avseende gravsätt, uttryck, material, platsval osv. Politik är inte bara Göran Persson. Allt är politik. Hemma på den enskilda gården för tusen år sedan råder politik. Gängse regler om styrning och territorium. Om du ska bortse från politik idag, hur ska du då förstå ett material som producerats i en tid med en annan politik? Vad fattar du då? Men för detta krävs ju kunskap om människan som sådan. Där ingår massor av olika aspekter. Kännedom om hur hon beter sig. Vi ser ju i materialet att hon följer strömningar hela tiden, mode, om du så vill. Svårt att inte vara påverkad av detta idag.
Se på dig själv. Kläder, köksprylar, musik, teknisk utrustning, mat. Vilket av allt detta har du kommit på själv? Eller som K.G Hammar sa: Vilken av dina tankar är din alldeles egen? Eller är det ständigt gängets röst som talar? Tröstlöst, jag vet, men om du analyserar din egen tid så blir du ödmjukare inför din egen möjlighet att nå den forntida människan. Du ser att det är svårt, det blir generella tolkningar, och individen...som är så modern idag, och som alla vill spegla i materialet...blir svår att nå.
Och varför vill alla plötsligt kartlägga individen i forntiden idag? För att det är individualismen som råder. Jag-samhället. Idag ska man vara individualist i ett kollektiv. Svårt. På så vis vill vi gärna spegla oss själva i materialet. Men levde man under likadana omständigheter då? Hur kommer det sig att vi "känner" så mycket för ensamma gravläggningar? Det är inte svårt alls att dra paralleller mellan det som produceras och den tid som det producerats i. Men visst finns det undantag. Att använda samtiden är ett förhållningssätt, inte en metod egentligen. Om vi tittar på oss själva och VET att vissa saker begriper vi inte, som vad grannen gör eller inte gör, då blir det marigt att påstå att man förstår en individ för 5000 år sedan. Kollektivet går att spegla, genom discipliner som finns idag. Som antropologi, etnologi, etologi osv. Men bara för generella skeenden. Och det är ju genom sådana ämnen som även politik kan förstås. Och det är ju spännande i sig. Då får man ju en kunskap om materialets uttryckssätt och kan förstå det bättre. Men med en ödmjukhet som är mer klädsam än att påstå sanning.