Författare Ämne: Arkeologidagen  (läst 3615 gånger)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Arkeologidagen
« skrivet: maj 04, 2007, 19:17 »
Arkeologidagen inträffar den 26 augusti 2007. Mer info finns på ämbetets hemsida.

För egen del verkar det bli deltagande i någon form (tillsammans med andra på museet) i en stenåldersdag på den klassiska trattbägarlokalen Östra Vrå i Sörmland.

Det vore förövrigt kul att får reda på vilka aktiviteter ni andra forumaktiva kommer delta i/anordna.

/Micke

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Arkeologidagen
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2007, 22:46 »
Inget jag är med och anordnar. Men jag kan nämna att Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut här i Upplands-Bro har sitt evenemang vid Almarestäket kl 13 - ärkebiskopens borg på Stäkesholmen. Läs mer via: http://www.ukforsk.se
/Jan

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Arkeologidagen
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2007, 10:29 »
Men jag kan nämna att Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut här i Upplands-Bro har sitt evenemang vid Almarestäket kl 13 - ärkebiskopens borg på Stäkesholmen.

Har det gjorts någon röjning mm. där på sistone? Sven Lagman klagade ju på platsens tillstånd förra året när han gjorde sin Engelbrekts-resa.
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1062.0.html
Annars kanske evenemanget är ett bra tillfälle att fästa kommunens (alt. länsmuseets) uppmärksamhet på detta. Namninsamling, rentav?
/Mats

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Arkeologidagen
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2007, 14:05 »
På Arkeologidagen håller Jönköpings läns museum öppet hus på den stora utgrävningen kv. Diplomaten inne i centrala Jönköping. Vi har visningar av de framrensade 1600-talsgårdarna under söndagseftermiddagen (kl 13:00 - 17:00) och erbjuder den som så vill att delta med lite praktiskt grävande eller fyndbehandling. Om nu bara vi slipper de tropiska regnen som varit så typiska för sommaren 2007...   ;)

Se mer om grävningen på vår hemsida www.jkpglm.se => Kvarteret Diplomaten!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)