Författare Ämne: Rösen  (läst 3804 gånger)

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Rösen
« skrivet: maj 03, 2007, 20:55 »
Just nu far jag runt på dagarna och fotograferar rösen runt omkring där jag bor. Jag var igår och fotade ett stort röse med en välbehållen stenkista. För att få bra bilder måste jag klättra upp på röset för att kunna ta bilder ner i mitten, får man göra så?

/Crillson

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Rösen
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2007, 21:04 »
Bara du inte förstör några fornlämningar får du göra vad du vill! ;)

/Micke

Utloggad Crillson

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Rösen
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2007, 21:07 »
Så då behöver jag inte få dåligt samvete för att jag promenerar omkring uppe på rösen då. Tackar så mycket för ditt svar, då fortsätter jag med mitt korståg i jakt på rösen ;)

MvH
Crillson

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Rösen
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2007, 17:54 »
JAg tror jag förstår Crillson där... Det tar emot att gå på rösena, när man kliver runt på dom så rasar gärna en sten en liten bit... Men jag antar att det är en pågående process. Så då undrar man stillsamt, hur ser ett röse ut om säg 2000 år. Med små mekaniska processer, gravitation och omkringklmapande arkeologer så blir det väl till  slut en pannkaka av allt? Eller vad tror ni? Och motsatt: hur såg de idag välva stenhögrana ut från början? Kallmurade koner?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Rösen
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2007, 18:11 »
Lite (försiktigt) trampande på ett röse är ju ingenting jämfört med den förstörelse som jag kan iaktta på vissa rösen här i Stockholmstrakten. Svårt att säga när sådan förstörelse har skett, men gissningsvis efter 1930-talet. Jag pratar då inte om plundringsgropar utan om mer "lek-förstörelse". Finns t.ex. ett röse i Riksby i superbt krönläge framför en bergsbrant, det är omplockat till en liten "lek-borg" med ingång på baksidan. Säkert jätteballt att låtsas stå och bevaka utsikten från en sådan liten stenborg. Suck  :'(.
En Bromma-bo rapporterade bara för ett par månader sen att ett röse i Judar-skogen plockats om en del. Verkar som just rösen ligger illa till för skadegörelse, är väl relativt lätt att flytta stenar i jämförelse med stensättningar och högar som ju är kompaktare konstruktioner.

Men visst ska man undvika att kliva på rösen i onödan, är man ute i så seriösa syften som du, Crillson, så kan det vara ursäktat tycker jag.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Rösen
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2007, 18:12 »
Vad är det förresten för läcker dös du har som bild, Crillson?
/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Rösen
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2007, 18:58 »
Vad är det förresten för läcker dös du har som bild, Crillson?

Jag tycker mig känna igen Hagadösen...

/Micke