Författare Ämne: Sten eller vad?  (läst 3988 gånger)

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Sten eller vad?
« skrivet: maj 01, 2007, 18:49 »

Foto: Lumikki

Hittade jämt sånna hära stenar som barn ute på en äng men mindre. Det ser ut som att den skulle ha varit i enorm hetta eller något. Fantiserade att de kom från yttre rymden ;)

Idag hittade jag några sånna på starnden.

Vet ni vad detta är för något? Rester från någon form av eldning kanske?

Jag la tiill fotografens namn.
/Johan


« Senast ändrad: maj 01, 2007, 20:28 av Gorm »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Sten eller vad?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2007, 19:24 »
Svårt att säga eftersom bilden är lite suddig, men det är nog slagg. Slagg uppkommer vid framställning av koppar eller järn ur malm. Ibland kan de förekomma på järnåldersboplater eller medeltida gårdar, men ofta finns det en hytta i närheten.

/Micke

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Sten eller vad?
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2007, 12:40 »
Den där gropigheten associeras lätt till slagger eller meteoriter, och visst finns det både slagger och meteoriter som kan se ut så. Men gropighet av det här slaget kan också vara en vittringsform som kan uppträda på många slaggs bergarter, både sedimentära och kristalina. Spontant så tycker jag stenen ser ut som en klappersten med rester av en sådan vittringsyta. Slagger med spår av bubblor brukar se glasigare ut och/eller ha  bubbelrester i ett vidare storleksintervall och meteoriter dom bevaras intakt med impactstrukturer (kratrar) är extremt ovanliga efter som de nästan altid slås sönder när de kommer in i atmosfären.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sten eller vad?
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2007, 21:47 »
Slagg från järnframställning har ofta en viss dragning åt det blå/turkosa hållet, ibland ganska vackra färgtoner särskilt när det som Heimdahl säger går åt det glasartade. Tycker jag mig ana en viss blåton på bilden?  Kopparslagg är väl mera brun/svart, inte fullt så vacker, om jag inte minns fel. Åker man till gamla bruksorter, t.ex. kring Falun (koppar), Norberg och andra ställen i Bergslagen (oftast järn) så kan man inte undgå att lära sig hur slaggen ser ut, ligger ju i varphögar här och var.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sten eller vad?
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2007, 09:48 »
Slagg från järnframställning har ofta en viss dragning åt det blå/turkosa hållet, ibland ganska vackra färgtoner särskilt när det som Heimdahl säger går åt det glasartade.

Slagg från äldre lågteknisk järnframställning i blästerugnar är mestadels brunaktig, utan att vara glansig.

Lumikki, tror du att du kan få fram en lite tydligare bild av stenen? Då blir det lättare att avgöra vad det är.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Sten eller vad?
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2007, 22:36 »
Slagg från järnframställning har ofta en viss dragning åt det blå/turkosa hållet, ibland ganska vackra färgtoner särskilt när det som Heimdahl säger går åt det glasartade.

Slagg från äldre lågteknisk järnframställning i blästerugnar är mestadels brunaktig, utan att vara glansig.

Lumikki, tror du att du kan få fram en lite tydligare bild av stenen? Då blir det lättare att avgöra vad det är.


Fottar dem med en ricktig kamera här under långhelgen och lägger fram den. =))