Författare Ämne: "Svea Viking " har brunnit  (läst 3095 gånger)

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
"Svea Viking " har brunnit
« skrivet: april 29, 2007, 11:15 »
Jag var idag med stor sorg och tittade på vraket efter "Svea Viking" som brann natten mot lördagen. Hon är nedbrunnen till vattenlinjen och helt förstörd.

"Svea Viking" byggdes för några år sedan av två entusiaster och har använts som restaurangbåt och för utflykter. Enligt min uppfattning var det ett utomordentligt fint bygge som höjde sig ljusår över alla andra kända restaurangvikingaskepp. Stockholms Stadshus tyckte tydligen detsamma eftersom skeppet efter färdigställandet omgående fick fast kajplats framför kungliga slottet.

Stockholm har förlorat en sevärdhet ! 

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: "Svea Viking " har brunnit
« Svar #1 skrivet: april 29, 2007, 13:22 »
-Nå, jag är enig om att en sevärdhet gått förlorad, och visst var SV ett rejält stycke bättre än liknande flytetyg. Där slutar dock min empati -sorgsen är jag inte i någon högre grad, annat än över att Ösmo-Jannes (mfl.) sniderier gick opp i rök.

Att hon fick ligga vid slottet är i sig en smula märkligt. - Som varandes ett klockrent utslag av modern historievurm så hade hon platsat betydligt bättre nedanför Nordiska museet, det är trots allt de som studerar och härbärgerar etnologiska samtidfenomen. Själva placeringen vid Skeppsbron bidrog säkert till hennes öde - det var ändå bara en tidsfråga innan något fyllo med en tändsticka skulle pröva om och hur hon brann...

Nå - vila i frid "HMS MMS 280" (fast vem vet - hon har återuppstått förr så det är kanske inte det sista vi ser av henne trots allt...).

/N B   
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn