Författare Ämne: Fjädrar i det arkeologiska materialet?  (läst 23260 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« skrivet: april 27, 2007, 14:38 »
På sina håll har det ju förekommit att hår och päls blivit bevarade.  Till och med mycket små rester har kunnat upptäckas; bl a har man funnit pälshår från olika djur inkapslade i korroderingsprodukter på fibulor från Birka (se t ex Ågren, Torbjörn. "Fur in Birka: an Examination of Hair Residue on Penannular Brooches". Laborativ Arkeologi 8 (1995) pp 50-58).
Undrar om man hittat några fjäderrester i det arkeologiska materialet?
Vad vet man om huruvida folk har smyckat sig med fjädrar i det förhistoriska Norden? På andra håll i världen har det ju varit ett vanligt bruk.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2007, 15:35 »
Prova att kolla i:

Ericsson, Per G.P., Tyrberg, Tommy, 2004: The Early History of the Swedish Avifauna A Review of the Subfossil Record and Early Written Sources

där kanske finns något att hämta (har själv inte hunnit läsa den än men jag skall försöka så snart jag hinner, förhoppningvis mycket snart)

Kanske TTY kan ge besked i frågan?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2007, 18:21 »
Ericsson, Per G.P., Tyrberg, Tommy, 2004: The Early History of the Swedish Avifauna A Review of the Subfossil Record and Early Written Sources

är det inte mest osteologi i den?
har inte djupläst den men jag kan inte erinra mig några fjädrar precis. förhoppningsvis har jag dock helt fel
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2007, 18:30 »
Nej några fjädrar känner jag på rak arm inte till i svenskt subfossilt material, i varje fall inte som har kunnat bestämmas (vilket är skälet till att jag inte svarat tidigare). I och för sig verkar det inte alls osannolikt att det skulle kunna finnas i t ex blöta medeltida kulturlager, men förmodligen har ingen letat efter dem (man får vara glad om fågelbenen tas till vara).

Subfossila fjädrar är globalt inte alltför ovanligt, men oftast anträffas de i torra miljöer (typ Egypten eller sydvästra USA) men fynd i permafrost förekommer också (t ex på Grönland). Jag tror också att det finns också något fall där fjädrar anträffats i torvmossar där den sura miljön utplånat alla spår av fågelns ben.

Även fossila fjädrar och avtryck av fjädrar förekommer, fastän inte särskilt allmänt. Är någon intresserad av referenser så är det bara att höra av sig.

P.S. Jag kom just ihåg att det faktiskt finns två svenska lokaler med fjäderavtryck i kalktuff (alltså naturliga, icke arkeologiska lokaler) Benestad i Skåne och Raftkälen i Jämtland. I båda fallen har fjädrarna bestämts till kungsörn. Lokalerna finns omnämnda i "The early history..."

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2007, 08:50 »
I och för sig verkar det inte alls osannolikt att det skulle kunna finnas i t ex blöta medeltida kulturlager, men förmodligen har ingen letat efter dem

Jag har letat efter spår av fjädrar i de prover från medeltida stadskulturlagarer jag arbetet med, men hitills inte hittat något. Det är något förvånande, eftersom en hel del höns borde ha plockats i den miljön. Hår från däggdjur hittar jag ibland (men ganska sällan), men hitills, som sagt, inte en fjäder. Osäker på varför. Något i fjädrarnas byggnad kanske gör att de är förgängliga.
Jag har bestämt mig för att om jag någonsin hittar en fjäder så ska jag göra en höna av den på detta forum.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2007, 09:56 »
Det här borgar ju för ett stort upplagt experimentalarkeologiskt projekt. Man stoppar ned olika slags djurpäls, människohår och olika sorters fjädrar från olika slags fåglar i olika typer av jordar och leror. Sedan gräver man upp delar av materialet vart tionde år och jämför sönderfallet.
Liknande studier har visserligen gjort på sina håll men jag vet inte om de studierna innefattat fjädrar.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2007, 10:24 »
Tack för bra tips. Skall ta och införskaffa ovannämnda bok så snart jag kan.
Skall kanske också ta och gräva ned några fjädrar  ;)

Är det förresten någon som vet om det finns några avbildningar från nordisk forntid som föreställer folk med fjäderprydnader av något slag?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2007, 12:07 »
Fjädrar består av betakeratiner medan hår och horn byggs upp av alfakeratiner. Möjligen reagerar de olika i kulturlager.
Reptilers hud består också till stor del av betakeratin. Kanske skulle man inkludera litet orm/krokodilskinn i testet som kontroll?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2007, 12:25 »
Ja, reptilskinn borde också vara med i ett sådant test.
Det får mig att tänka på en uppgift i Fornvännen om att man hittat en påse av varanskinn i en grav från Hoting i Ångermanland. Varanskinnet skulle enligt den som analyserat det komma från en art som annars lever i Indien. Ett sådant fynd reser ju en del frågor.

Liden, Kerstin, 2006: "Naturvetenskap i Fornvännen." Fornvännen 2, 2006. Om varanskinnsfyndet på sidan 98.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2007, 17:00 »
Man tänker ju onekligen på alla de användningsområden fjädrar haft/har genom tiderna. I det etnografiska materialet från olika kulturer finns ju t ex fjädermantlar, huvudprydnader och fjädrar fastsydda vid kläderna.
Ett kuriöst exempel är de bälten eller band av fågelfjädrar som in i sen tid tillverkats av innevånarna på Santa Cruzön i Stilla Havet och som använts som pengar. På andra håll har man haft krigsgudar som täckts av fågelfjädrar o s v.  Vid fiske har man använt flugor och fjäderjiggar .

Från vårt eget Europa har vi ju i historisk tid bl a använt fjädrar som pennor, som plymer i hattar och som badmintonbollar.

Så man kan ju tänka sig att fjäderanvändandet i förhistorien måste ha varit mycket större än vad fyndmaterialet ger sken av.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2009, 17:26 »
På tal om fjädrar. Har man inte hittat rester av styrfjädrar på de pilar som ismannen, Ötzi, hade med sig? Någon som vet något om detta och i så fall om vilken fågelart dessa fjädrar kom ifrån?

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #11 skrivet: september 25, 2009, 14:41 »
Såg att man hittat fossila fjädrar (från den berömda Messel formationen i Tyskland) som har kvar spår av sin ursprungliga färg:

http://rsbl.royalsocietypublishing.org/content/early/2009/08/20/rsbl.2009.0524.abstract


First Trace of Color Found in Fossil Bird Feathers
http://www.nytimes.com/2009/09/01/science/01feath.html?ref=science
 

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #12 skrivet: september 25, 2009, 15:25 »
Jag lovade ju att här berätta om jag hittar subbfossila fjädrar. Det har jag gjort nu. Fyndsammanhanget är latrinavfall härhörande från ca 1620-1630 i östra delen av Jönköping, (kv. Diplomaten). Det rör sig om tre mindre fjädrar. Eftersom jag lovat att göra en höna av fjädrar, om jag hittar sådana, konstaterar jag att de sannolikt kommer från höns.

Uppenbarligen kan fjädrar bevaras, men det verkar kräva en del av det bevarande bediet. (I detta fall skitmycket...)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #13 skrivet: september 25, 2009, 15:39 »
Gratulerar till fyndet, kul att fjädrarna dyker upp till slut i det arkeologiska materialet. Hoppas på fler fynd av den sorten.

I vilket skick var de? Kunde man se eventuella färger e dyl?



Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #14 skrivet: september 25, 2009, 19:57 »
I själva verket är det inte alltför ovanligt med fossila eller subfossila fjädrar, men de bevaras i allmänhet bara i antingen mycket torra eller helt syrefria miljöer (samt i bärnsten och i permafrost, men det är ju mera exklusivt).
Här i Sverige vet jag dock bara om några fall där fjäderavtryck bevarats i kalktuff.

Det finns faktiskt 50 miljoner år gamla fjädrar där mönstret, om också inte färgerna på fjädrarna är bevarade.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #15 skrivet: september 26, 2009, 14:36 »
I vilket skick var de? Kunde man se eventuella färger e dyl?

I bra skick, men fanstrålarna lossnar lätt. Färgen är ljust beige, men jag kan inte avgöra om detta är ursprungsfärgen, eller om de från början varit vita. Nästan allt organiskt material som ligger inbäddat bajs i nästan 400 år tenderar ju att färgas.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #16 skrivet: januari 30, 2010, 10:30 »
På tal om bevarade pigment. Nu har man hittat vad man tror kan vara rester av färgpigment i fågel- och dinosauriefossil från Kina:

http://www.sciencenews.org/view/generic/id/55696/title/Dinosaurs%2C_in_living_color

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #17 skrivet: april 13, 2010, 13:19 »
Mera om detta fascinerande ämne:

http://news.nationalgeographic.com/news/2010/01/100127-dinosaur-feathers-colors-nature/

Här är en referens till den vetenskapliga artikeln:

Zhang, F., … M.J. Benton, et al. 2010: "Fossilized melanosomes and the colour of Cretaceous dinosaurs and birds." Nature, 463.

http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7284/full/nature08740.html

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #18 skrivet: april 13, 2010, 14:55 »
Dock, nämndes inte "fjäderprydda hjälmar" i källmaterialet om kimbrerna? Visseligen kunde de ha fått idén från kontinenten. Jag har ett vagt minne av att Jens Bråten citerar detta i sin bok "Kibrerne" från 1988, men det är flera år sedan jag läste boken.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fjädrar i det arkeologiska materialet?
« Svar #19 skrivet: april 26, 2010, 13:14 »
 ;DHär är Plutarchos text i dansk översättning om kimberna:
Citera
"Rytterne bar hjelme, der lignede frygtelige rovdyrs gab og havde mange andre underlige skickelser. Ovenpå hjelmene var det fastgjort høje fjerbuske i form av vinger. Dette bevirkede, at mændene så höjere ud, end de vitterlig var. De var iført jernbrynjer og havde hvide skjolde, der kastede en blændende glans fra sig. Deres våben var tohagede spyd og tunge sværd."