Jag är ledsen men redan i mitt förra inlägg blev jag lite OT och risken är jag snöar ut mer här, får fundera på att skapa en ny tråd då jag tycker att diskussionen är intressant.
Micke: länsstyrelserna har en stor skuld i frågan
Det har de men i slutändan följer de bara direktiv uppifrån, dvs. från RAÄ/ Kulturdepartementet. En stor del av problemet måste läggas på dessa institutioner, m.a.o. regelverket inte är tydligt nog uppifrån. Sen är vissa länsstyrelser bättre än andra på att hantera denna fråga, detta kan också bero på hur många uppdrag de hanterar som ligger inom ramen för offentlig upphandling.
Att det finns skillnader i praxis över landet ger ett tydligt problem gällande rättssäkerheten.
Micke: Det är ju faktiskt inte lagen om offentlig upphandling som styr arkeologin, utan här tillämpas i stället ett "upphandlingsliknande förfarande"
Tja det är en sanning med modifikation, om det totala beloppet överstiger X (ca 1 miljon kr om jag inte missminner mig) basbelopp gäller lagen om offentlig upphandling. De flesta uppdrag faller alltså utanför ramen för lagen om offentlig upphandling men både förra och nuvarande regering har uttryckta starka önskemål att man skall utnyttja förföranden som ligger i linje med lagens intention (Vilket lämnar mycket utrymme för tolkningar).
Vidare skulle jag nog vilja säga efter att ha läst en hel del offerter och överklagningar av beslut också säga att många grävande institutioner/företag inte har full koll gällande varken lagen om upphandling. Vissa ansökningar missar målet rejält och vissa överklagningar verkar göras rutinmässigt utan att något verkligt skäl föreligger (skälet kan i och för sig vara att tvinga fram en praxis som passar den enskilda institutionen/företaget) och. Att detta sker beror på två saker;
1. Beställningarna är otydliga
2. Offerterna är otillräckliga (felaktiga utifrån beställnings kraven)
I fallet överklagningar finns ett annat problem och det är att alla beslut Lst tar kan överklagas, oavsett om det motiverat eller inte. Detta förfaringssätt riskerar att bli dyrt för exploatören och måste på något sätt hanteras, samtidigt måste rättsäkerheten för de beställande institutionerna/företagen upprätthållas vilket göra att de måste få överklaga om fel föreligger. Detta är också viktigt för att fastställa praxis så att alla aktörer vet vad som gäller vilket uppenbarligen inte är fallet idag.
Hur som haver håller jag med dig om att det inte finns några enkla lösningar på problematiken men jag tror att alla delar i ledet är skyldiga i viss mån. Men i slutändan lägger jag den största skulden på RAÄ eller Kulturdepartemenet/Riksrevisionen för att inte ha skapat tillräckligt tydliga verktyg för Lst att nyttja vilket i sin tur drabbar de som lägger offerter.
Magnus Reuterdahl