Författare Ämne: Betning av garn före växtfärgning  (läst 5140 gånger)

Utloggad kott

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Betning av garn före växtfärgning
« skrivet: oktober 18, 2006, 22:15 »
Jo, jag funderar på det här med betning av garner som ska växtfärgas. Vad jag vet så betade man inte garn med alun under järnåldern då brytningen av alun inte började förrän under medeltiden. Men så är det ju det här med Överhogdalstapeterna, daterade till 800-1100 talet. Färgerna i dessa vävar är fortfarande så starka och klara och man undrar om dessa inte blivit betade. Men isåfall med vad och hur? finns det någon som kan något om urinkyp och mjölksyrejäsning av vassle och hur detta användes?

Utloggad uffe

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.vikingatiden.se
Växtfärgning
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2006, 15:44 »
Man använde framförallt (eller enbart?) mattlummer för att beta garnet. Man hackade mattlummern, blötlade och kokade upp 4 dagar i sträck ungefär. Sen silade man av "soppan", lade i garnet och kokade under 3-4 dagar till.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Betning av garn före växtfärgning
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2006, 10:13 »
Finns det några belägg för att just mattlummer användes för betning, eller är det en gissning?

Utloggad uffe

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.vikingatiden.se
Betning av garn före växtfärgning
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2006, 13:39 »
O jisses - jag skall gå igenom o se om jag kan hitta från vilken källa det var jag fick den uppgiften - har för mig att det var efter något fynd, men det får jag försöka kolla upp.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Betning av garn före växtfärgning
« Svar #4 skrivet: november 01, 2006, 10:03 »
Det vore super! För jag är verkligen nyfiken på det.

Utloggad Vix Hq

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
    • http://goto.glocalnet.net/windwraith
SV: Betning av garn före växtfärgning
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2007, 11:18 »
Det var ett tag sedan den här tråden var aktuell, men...

I de Anglo-Skandinaviska kulturlagren i York har man hittat rester av färgväxter, bl a "a clubmoss, Diphasium complanatum (L.) Rothm" (Walton, P. 1989. Textiles, cordage and raw fibre from 16-22 Coppergate, s. 400), vilket enligt Den virtuella floran på svenska är plattlummer. Enligt Walton skulle lummern ha använts som betmedel istället för alun!

/Vix.

Länk fixad i detta inlägg, så att den pekade rätt /Micke, moderator
« Senast ändrad: mars 08, 2007, 11:31 av Micke »

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Betning av garn före växtfärgning
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2007, 19:48 »
Hoho, det var lustigt! Även jag fan denna referens för bara ett par dagar sedan! Var dock för lat för att omedelbart lägga in den här. tack i alla fall!

« Senast ändrad: mars 08, 2007, 19:55 av Micke »

Utloggad kott

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Betning av garn före växtfärgning
« Svar #7 skrivet: april 22, 2007, 20:40 »
det här med urinkyp då? Använde man det enbart för att få fram indigo eller har det används till annat också?

och mjölksyrejäsningen?