Författare Ämne: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?  (läst 20800 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« skrivet: april 18, 2007, 11:09 »
Hej

Jag är definitivt en novis och ej akademiskt påläst i ämnet men har ändå ett personligt intresse och vill ta chansen att ställa frågan på ett ställe som detta och kanske kan få lite ideér och teorier?

Varför har man inte hittat några runstenar i Ångermanland? Bevisligen fanns bofast befolkning i landskapet. Norrland är väl fortfarande till större del outforskat men en hel del vikingafynd är registrerade t ex i Nordingråtrakten. Har läst lite om ämnet och vissa påstår att det har och göra med hur kristnandet av landskapet gick till.

Är det någon här som har andra teorier??

PS! Diskuterade frågan med en bekant och han nämnde en herre som nästan tjatat om att han sett en runsten på ett berg i närheten när han var barn. Herrn ifråga är avliden sedan ett par år och de flesta bara skrattade åt han påstående. Någon tur ska jag nog göra upp på berget ändå och kika  ;) men visst var det viktigt med placeringen av en runsten?? Man ville väl att den skulle synas väl??

Mvh,
/Micke L

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #1 skrivet: april 18, 2007, 13:15 »
...men visst var det viktigt med placeringen av en runsten?? Man ville väl att den skulle synas väl??
Jo, men runstenar ligger sällan högt uppe på bergknallar, åtminstone inte här nere i Mälardalen. Ligger oftare i sluttningar av mindre moränryggar, eller ännu mer låglänt, ofta där en väg gått fram, eller nära en bro över en å, och liknande. Man ville nog att de skulle synas, men på lite närmare håll så man såg texten gissningsvis.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #2 skrivet: april 18, 2007, 13:53 »
Hej och välkommen till Arkeologiforum! :)

Enligt Fornsök finns det uppgifter om två runstenar i Ångermanland men det finns ingen bevarad:

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10245800440001
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10248301100002

Runstenar återfinns även i anslutning till de gamla sockenkyrkorna, både ditflyttade och  resta på platsen (ofta inmurade i kyrkan).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #3 skrivet: april 18, 2007, 19:44 »
Bara för att nämna ett landskap det inte finns en enda runsten, Dalarna. Man ristade runor på trä istället. Men bristen på runstenar kan ju bero på att landskapet inte är så väl undersökt när det gäller arkeologi överhuvudtaget (förutom Sollerön då). Det kanske är så det förhåller sig i Ångermanland också.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #4 skrivet: april 18, 2007, 21:25 »
Runstensresande är ingen generell företeelse i alla områden under yngre järnålder, tvärtom är de områden där man främst reste runstenar tämligen begränsade, främst koncentrerade till t ex mälarlandskapen. Det finns förhållandevis få runstenar norr om Uppland. Kan det helt enkelt vara så att det inte fanns något behov av att resa runstenar i Ångermanland? 

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #5 skrivet: april 19, 2007, 08:14 »
Jag har sett siffror på att i Medelpad ska det finnas 22 runstenar registrerade men som sagt i Ångermanland inga kvar , precis som om det vore en osynlig gräns  :)
Läste någonstans att resning av runstenar ökade i samband med att befolkningen blev kristna? Är jag ute och cyklar? Finns det belägg för detta??

Krax har säkert rätt i att få undersökningar är gjorda. Får intrycket av att i stort sett all arkeologisk verksamhet i landskapet är knuten till byggnationsprojekt som vägar etc etc. Oftast som jag har förstått, utgrävningar som sker under tidspress och därför sällan i större skala. Det är väl inte unikt för norrland?

/Micke

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #6 skrivet: april 19, 2007, 08:43 »
Runstentraditionen varade från 400-talet till 1100-talet. Fram till slutet av 900 restes det få stenar. De mest berömda äldre stenarna är Listerbystenarna (ca 400 till 500 talet) Rökstenen (800-talet) och Sparlösdastenen (också 800-talet eller slutet av 700-talet). Harald Blåtand, kung över Danmark, reste ca år 980 en stor sten i Jelling. Stenen står mellan två jättestora gravar som rests över hans föräldrar, Gorm och Tyra. Intill byggdes samtidigt en kyrka av trä. På stenen står att Harald var kung över Danmark (första gången detta rike nämns) och Norge samt att han gjorde danerna kristna. Denna handling visade för alla vem som verkligen var kung och varför. Denna sten tros sedan ha varit grunden till varför en våg av runstensresande påbörjades i Norden i slutet av 900-talet. Den gick från sydväst till nordöst för att där stanna och frodas ännu mer. Uppland kan sägas vara det område där runstensresandet verkligen blev populär under 1000-talet. Flera forskare menar att runstensresandet visar ett samhälle i kris där stenarna visar ett revirtänk, ägobevis, släktförhållande, religionstillhörighet, ärofulla bedrifter och naturligtvis ett modefenomen. Orsaken till varför det finns så få stenar i vissa områden (Halland har endast en sten) främst då norr om Dalälven beror då bl.a. på att det symbolvärde resaren förväntades få med sin sten saknades där.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #7 skrivet: april 19, 2007, 10:16 »
Betr. eventuell runstensavsaknad så kan man nog inte skylla på att för få undersökningar är gjorda. Runstenar har uppmärksammats i alla tider och skulle ha hittats om de funnits. Därmed inte sagt att någon enstaka sten fortfarande kan komma fram om man vrider på en sten eller synar en ladugårdsgrund.

/Mats

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #8 skrivet: april 20, 2007, 23:20 »
Ångermanland har visst en runsten. Och några andra runinskrifter (vidare har Dalarna två kända runstensfragment och en massa andra ristningar från medeltid och senare, se gärna i min runristningsförteckning, en äldre version finns här: http://hemsidor.torget.se/users/j/jaow/runfort17.pdf).
Två skifferbitar med runor från Rossvik i Nora socken kan man läsa om här: http://www.historiska.se/data/?invnr=13575 (signum X ÅnFv1908;298A och X ÅnFv1908;298B i Samnordisk runtextdatabas).
De andra runinskrifterna från Ångermanland är dels en mässhandbok från Sidensjö kyrka, nu i landsarkivet i Härnösand, som enligt avbildningen i Arkeologi Nolaskogs ska ha runor (har någon boken och kan tala om sidan?).
Och dels så en runsten i Styrnäs socken, närmare bestämt i Lo, vid Lokatta gård. Jag skrev en rapport till Raä den 26 juli 1994 (vet ej diarienumret) där jag inledningsvis skrev följande:
I slutet av juni var jag upp till Ångermanland och tittade på en runsten i en jordkällare vid Lokatta gård i Lo, Styrnäs sn. Stenen finns inmurad i yttersidan av en numera nedbrunnen jordkällare byggd 1795, till höger om ingången. Förutom stenen med runor finns två andra stenar inmurade i jordkällaren med ristningar: en med texten ”BYGD 1795” och en med ”MMS”.

Stenen med runor är 65 x 30 cm stor, ristningen är tydlig och lätt att läsa. Runhöjd 10 cm.

Jag läser:   oisoþeRlinþ

+++
Jag daterar runinskriften till samtida med jordkällaren, dvs till 1795. Således ingen "äkta" runinskrift, men kul ändå.
/Jan

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2007, 08:34 »
Tackar Jan Owe för infon och alla andra med !!!  :)

Jag har precist läst Arkeologi i Nolaskog boken stod inget i den om mässhandboken, eftersom jag bor i Härnösand själv så blir det en sväng till landsarkivet för att kika. Mejlade dom och frågade och mycket riktigt så finns boken där med teckning och runskrift. Jag kanske kan lägga in en länk med bild så nån runskriftskunnig kan tyda??

PS! Måste passa på att nämna "Arkeologi i Nolaskog"!!! Efter ha plöjt igenom ett antal Arkeologiböcker så är ovanstående den första där författaren lyckas med intentionen att skriva en lättläst och pedagogisk bok. Perfekt för en novis som jag!!

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2007, 13:23 »
Nyss hemkommen från landsarkivet...

På insidan av bokpärmen finns något som kan liknas vid runor?
Personal på plats trodde boken kunde vara från 1400-tal men klottret och teckningarna är betydligt yngre.

Bifogar en länk till bilden
http://canam.harnosand.org/zoom/masshandbok.jpg

/Micke

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #11 skrivet: maj 04, 2007, 23:45 »
En första preliminär läsning av runorna blir
a · ker(o)-s olai
Den första o-runan kan vara ø, med i så fall enbart den undre bistaven dubbelsidig. Eller kanske den ska läsas som en binderuna o+æ? Fast någon sådan runform känner jag inte till (jfr dock en binderuna i en träinskrift från Borgunds kyrka i Norge, N 351, där runan o+æ har tre bistavar till vänster och en till höger).
Runan därefter är svårläst, kanske helt enkelt bara en i-runa.
Den sjunde runan är troligen en s-runa med gotländsk form.
Runföljden olai är tämligen säker och ger oss ett namn, eller snarare ett efternamn "Olofsson". Runorna innan kanske är förnamnet - men vilket det kan vara har jag inte klurat ut.
Mvh Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2007, 18:34 »
Efter tips från annat håll så är tolkningen nu "Anders Olsson", dvs anþræas olai som det nog ganska säkert står med runor. n-runan som jag spontant läste som k, liksom s-runan, återfinns i bröderna Magnus "Göternas alfabet", se en bild här: http://www.faktoider.nu/img/alphabetu_gothicu.jpg
Intressant kan sen vara att fundera över vem denne Andreas Olai (Anders Olofsson) kan ha varit, namnet är dessvärre vanligt och det går säkerligen att hitta flera kandidater. Men då har vi hamnat ännu längre från arkeologi som är ämnet här.
/Jan

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #13 skrivet: maj 07, 2007, 08:53 »
Tackar Jan för efterforskningen!!

Det vore lite kul att forska rätt på personen ifråga. Tänker göra det om tid och möjlighet finnes!!

Hur lyckas du få tips på runstenarna som är inmurade i gårdsgrunder? Är det tips som är inrapporterade till lokalt länsmuseum lr liknande??

Mvh,
/Micke (Zoomzky)
« Senast ändrad: maj 07, 2007, 09:35 av Micke »

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #14 skrivet: maj 07, 2007, 12:12 »
Latiniseringen av namnet antyder prästerlig bakgrund. Jag föreslår att du börjar med Sidensjös herdaminne.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #15 skrivet: maj 07, 2007, 21:51 »
Hur lyckas du få tips på runstenarna som är inmurade i gårdsgrunder? Är det tips som är inrapporterade till lokalt länsmuseum lr liknande??
Av Lena Peterson i Uppsala fick jag höra att Lars Rask skulle ha sett en runsten i Ångermanland. Jag kontaktade honom och fick reda på platsen - då hade han inte kunnat tolka texten, men det ser jag inte som några problem. Länsmuseet känner kanske inte till stenen och jag har inte hittat den i FMIS, även om Raä/Runverket fick en rapport.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #16 skrivet: maj 08, 2007, 10:27 »
Latiniseringen av namnet antyder prästerlig bakgrund. Jag föreslår att du börjar med Sidensjös herdaminne.

Hej TTY!

Var på biblioteket igår letandes god arkeologi-litteratur och när jag står där och kikar råka jag av en slump fingra på en bok om Herdaminnen från norrland. Erkänner att jag inte ens vet vad herdaminnen innebär och bläddrade i boken för att stilla nyfikenheten. Inser snart att det är ju precis vad jag behöver och av två böcker hade jag valt den med S som i Sidensjö i  :) Det blev nästan som man undra om det var ett tecken från ovan att jag ska leta upp runskrivaren ;)

Boken var ett referens-ex och fick inte lånas hem men jag snabbkika i densamma och hittade en kyrkoherde som var intressant, den första noterade i Sidensjö ca 1550 , hette Anders och fick en son döpt till Andreas.

Moderatorn av forumet får HOJTA till om jag spammar ämnet med icke runskrift!!!

 :)

/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Avsaknaden av runstenar i Ångermanland?
« Svar #17 skrivet: maj 08, 2007, 10:29 »
Av Lena Peterson i Uppsala fick jag höra att Lars Rask skulle ha sett en runsten i Ångermanland. Jag kontaktade honom och fick reda på platsen - då hade han inte kunnat tolka texten, men det ser jag inte som några problem. Länsmuseet känner kanske inte till stenen och jag har inte hittat den i FMIS, även om Raä/Runverket fick en rapport.

Oj! vad spännade!!! Platsen är inte officiell ännu???

Mvh,
/Micke