Författare Ämne: Vård av runstenar  (läst 7094 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vård av runstenar
« skrivet: maj 27, 2007, 22:20 »
Har haft möjlighet att under de senaste åren besöka många runstensplatser. Ofta har jag blivit betryckt över den dåliga vård som verkar omge många av dessa fornminnen. Övervuxna och med halvflagnad ifyllning eller/och med dålig (urusel) skyltning. Vill dock efter en i veckan gjord resa genom Östergötland ge en eloge till de som har hand om runstenarna i detta område. Ledberg vackra runsten föredömligt imålad och vad gäller Stratomta ½ mil öster om Linköping kan ni själva se nedan. 2001-års tillstånd till vänster och dagens till höger. Ironiskt nog är det dock lika svårt att hitta platsen nu som då. Inte en enda sevärdhetsskylt, inte ens några primitiva pilar. Dessutom en djungel av elstängsel. Hur är dagsläget med runstenarna där ni själva bor? Är de vårdade? Kan intresserade främlingar lätt hitta till platserna?


Foto: Sven Rosborn
« Senast ändrad: maj 28, 2007, 08:53 av Gorm »

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Vård av runstenar
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2007, 22:51 »
Det där är något jag funderat över också - varför i hela fridens namn kan man inte måla upp runstenarna? Jag har väl besökt ett tjugotal runstenar i Västergötland det senaste året, och ingen har varit ifylld. En del hade jag inte ens trott att de var runstenar om jag inte vetat om det...


Thegn-sten i Töfta, Grästorp, med en
torshammare ristad i toppen, Vg 113 - egen bild.



Här ser man förvisso några av runorna hyfsligt bra, men den
ristade figuren under korset läste jag om att den fanns
när jag kom hem... Vg 32 - egen bild.


Hur dyr kan färg vara...? Leader+ kanske kunde ge något? Först en kurs, och sedan ut i runlandskapet! 


Det är inte utan att jag blir lite avundsjuk på de bilder som det länkas till om Sveriges vackraste runstenar...

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vård av runstenar
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2007, 08:50 »
Nä, färgen i sig är inte dyr men det krävs även kompetent personal och antalet runstenar är bra mycket större än tillgången på denna personal och därför kan man inte fylla i stenarna i den takt färgen försvinner. Dessutom så behövs det ofta någon som är runologiskt skolad så att imålningen blir korrekt, många stenar är som bekant ganska grundt huggna.

För att kunna fylla i en runsten måste den ofta först konserveras så att lav försvinner och färgen fäster. Man har dock märkt att lavtillväxten ökar på konserverade stenar och därför har man i många fall valt att låta stenen vara som den är. Risken finns att om man ständigt konserverar och fyller i färgen får en motsatt effekt, en ökad lavtillväxt med eventuell köldsprängning till följd vilket på sikt förstår runinskriften helt. Man måste alltså noggrant avväga behovet av vårdinsatser innan dessa utförs. Är det nån som vet hur metodutvecklingen på området ser ut?

Detta hindrar dock inte att man skyltar stenarna ordentligt vilket i många fall görs av markägaren tillsammans med kommunen och/eller Länsstyrelsen. Skyltarna i min närmiljö går från ickeexisterande till jättefina. En av mina favoriter är en sten vid Eggeby gård här i närheten som har två skyltar med olika översättningar av inskriften.  ::)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vård av runstenar
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2007, 12:32 »
I Kronobergs län har alla runstenar målats upp igen (är osäker om det är helt klart) alla skall också få nya skyltar, av dessa har dock endast ett fåtal kommit upp än. En nyhet är att en av skyltarna försetts med blindskrift, denna skylt kommer att stå vid runstenen (Sm 10) som finns vid Växjö domkyrka.

Detta skall också följas upp med en bok liknande den som Jönköpings Läns museum gav ut för ett par år sedan.

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vård av runstenar
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2007, 12:38 »
Detta skall också följas upp med en bok liknande den som Jönköpings Läns museum gav ut för ett par år sedan.

Varför vara så traditionell? Skapa (även) en webbplats med ordentliga bilder, tolkande texter och länkar till kartor/fornsök vettja. ;) Vet du när stenarna målades i sist samt på vilket sett de rengjordes?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vård av runstenar
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2007, 17:00 »
Det är ju bra att nya informationsskyltar satts upp men finns det några hänvisningsskyltar till lämningen ut i terrängen så att vägfarande utan diger runstenslitteratur i ryggsäcken har en chans att hitta till platserna. Något som förvånat mig mycket under mina resor i Sverige är att många fornlämningar har uppsatt textinformation som man kan ta del av när man väl står där ute vid stenen i ingenstans medan det helt saknas hänvisning till själva platsen. För vem sätter man upp skyltarna invid själva fornminnet? Hembygdsfolket?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vård av runstenar
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2007, 17:20 »
Även kringlor är på G i Kronobergs län och finns redan idag vid flera av runstenarna. Vad gäller senaste imålning och rengöring har detta skett under föregående och innevarande år. Även om webbsatsningen inte blir så stor så är förhoppningen att alla runstenar och del andra runinskrifter/målningar skall komma att ligga ute på webben tillsammans med en turistkarta så att man hittar dem.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!