Författare Ämne: Stensättningar  (läst 3517 gånger)

Utloggad Roq

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Stensättningar
« skrivet: april 17, 2007, 20:36 »
Hej!
Jag undrar, är stensättning en samlingsterm för olika sorters gravar, eller är det en särskild slags gravform? ???
Nu kanske det är en dum fråga, men det hoppas jag att ni har överseende med.

Mvh
Roq

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Stensättningar
« Svar #1 skrivet: april 17, 2007, 21:05 »
Som ickearkeolog tycker jag det är en bra fråga, och fyller ut: Eller är "stensättning" också ett namn på andra artificiella stensamlingar utan att det behöver vara fråg om gravar?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Stensättningar
« Svar #2 skrivet: april 17, 2007, 21:13 »
Definitionen för en stensättning i FMIS (det digitala fornminnesregistret) är:

Citat från: FMIS lämningstypslista
Definition: Förhistorisk gravanläggning med flack eller svagt välvd profil.
Kommentar: En stensättning är antingen uppbyggd av stenar utan större inblandning av jord och sand (stenfylld), till större delen uppbyggd av jord och sand (övertorvad) eller består den synliga delen endast av en kantkedja el. dyl. (ofylld). På övertorvade stensättningar kan enstaka till talrika stenar synas i ytan. Skillnaden mellan en triangulär stensättning och en treudd är att treuddens sidor är konkava eller vinklade medan den triangulära stensättningen har raka sidor.

Ur ett antikvariskt perspektiv är det således en grav men ibland kan det ju vara svårt att skilja gravar från röjningsrösen så jag gissar att det kan finnas inventerade röjningsrösen som är registrerade som stensättning och tvärtom.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Roq

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Stensättningar
« Svar #3 skrivet: april 17, 2007, 21:21 »
Jo, FMIS  är ju inte världens pålitligaste källa..(tyvärr)
Men, jag har alltid trott att alla stensättningar är mer eller mindre runda, så att FMIS beskriver vissa av dem som trekanter kom som en överraskning. Hur många sorter finns det egentligen?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Stensättningar
« Svar #4 skrivet: april 17, 2007, 21:26 »
Nu ska vi inte måla fan på väggen, FMIS har rätt allt som oftast. Det som vi kallar treuddar är ju rent definitionsmässigt en stensättning. Enligt samma lista finns det följande former (eller "egenskapsvärden"): kvadratisk, oregelbunden, oval, rektangulär, rund, skeppsformig, treudd, triangulär, övrig.

De flesta former alltså.  ::) Jag vågar dock påstå att de runda är vanligast så du är rätt ute.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Stensättningar
« Svar #5 skrivet: april 17, 2007, 22:02 »
Observera också den lilla formuleringen "med flack eller svagt välvd profil" i definitionen. Om en stensättning har en markant (alltså ej svagt) välvd profil så ska den istället kallas "hög" om den är i huvudsak jordfylld, eller kallas "röse" om den är fylld av enbart sten. Just denna skillnad mellan hög/röse kontra stensättning tycker jag ibland är lite svår, och andra med mig tror jag, eftersom man ibland ser benämningar typ "röseliknande stensättning" resp. "högliknande stensättning". Inte för att gränsdragningen spelar så stor roll kanske, men om man ska identifiera olika anläggningar i ett gravfält när man står där med ett utdrag ur FMIS i handen så har det ju en viss betydelse.

/Mats